(Kukkasipulit ja mukulat - Iksia (Afrikkalainen harlekiinikukka), Ixia
Hei,
Ostin Venäjältä Ixia:n "sipuleita". Olen esikasvattanut sisällä ja hyvin ovat lähteneet. tietääkö joku tälle Suomenkielistä nimeä, minkälaisessa kasvualustassa viihtyy ja pitääkö nostaa talveksi ylös?
Tällaisia käpyjä, tietääkö kukaan, ostin ne viime vuonna vissiin Eurobulita, kukkiivat viime vuonna ja ny t on tällaisia, miten ihmeessä laitan ne kasvamaan, pitkin pituuttaan vai pystyyn, apua tarvitaan.
Mulla oli ixioita toissakesänä, niissä oli ihan eri näköinen sipuli! Kuvassasi oleva alin näyttää ainakin siltä, kuin nuo vaaleat haituvat olisivat kuivettuneita lehdenjämiä, eli laittaisin sen pään ylöspäin. Jos haluat tietää miltä mun ixioitten sipulit näytti, laita googlen kuvahakuun “ixia bulb”, toka kuvassa on samanlaiset kuin mulla oli.
Samanlaiset ne kävyt on olleet kaikilla eteeni sattuneilla käenkaalilla…
Jos tuo iksia on, kuten muistelen, kurjenmiekan sukuinen kasvi, niin niiden siementen minusta pitäisi olla jonkin sortin pallukoita… siis sellaisia "tavallisia" siemeniä. Tai sitten sipuleita/juurakoita.
Minäkin jo eilen illalla olin sitä mieltä, että käenkaalia ovat, mutta en ilennyt sanoa, jos ovatkin ixioita, hihhih. Kun en tiedä minkä näköisiä niiden pitäisi olla…
Mun kirjassa se on Ixia,suomeksi iksia, ei muuta nimeä.Tässä sanotaan että ne kuuluvat kurjenmiekkakasveihin niinkuin esimekiksi harlekiinikukka ja ruostekukka. Kukat ovat kuin freesian kukat, korkeus lajikkeen mukaan 15-80 cm. Mukulat istutetaan hiekansekaiseen multaan 2-3 cm:n syvyyteen, yleensä syys-lokakuussa, mutta niitä myydään usein vasta keväällä, joten kevättalvellakin ehtii istuttaa. Mukulat otetaan talveksi maasta pois.
Laittelen multaan, niin sittenpähän tiedetään mitä niistä tulee, lappuun vaan olin kirjoittanut tuon nimen, mutta sehän on saattanut vaihtuakkin, olen kyllä sellainen kaaliaivo nykyään.
Voisivatkohan modet siirtä tämän keskustelun oikealle paikalleen, sinne käenkaaleihin.
Onkos kellään tästä kasvista yhtään tuoreempia kokemuksia?
Ostin näitä kolme pussia eilen ja iskin kaksi niistä maahan kun pussin ohjeissa käskettiin tehdä niin syksyllä (okei, tais mennä jo talven puolelle mutta kuitenkin…). Yhden säästin ruukkukoetta varten. Nyt täältä luin että ne pitäisi nostaa maasta pois talveksi. Ohjeet pussin kyljessä olivat suomeksi joten luulisi että Suomen talvea ajatellen olisi kylvöohjeet mietitty…
No viimeistään kesällä sitten nähdään mitä noille tapahtuu, ellei kellään ole kokemuksia talvettamisesta?
Tuore kokemus ei ole, mutta minulla oli joskus ixia ja mitään muuta en muista, mutta mieleen on jäänyt epämääräisen epäonnistunut kasvatusyritys… Toivottavasti sinulla onnistuu. Olipa tästäkin nyt apua, hehheh.
No, mä kävin nyt samaisesta marketista hakemassa näitä kaikki loput mitä löytyi, olivat jo entisestään alessa 50 senttiä 20 sipulin pussi…ei paha. Nyt niitä on 140 sipulia vielä jäljellä että mitkä pääsee sitten joskus keväällä ruukkuun, eli jos maahan istutetut eivät talvesta selviä ei tarvi ressata. Kattellaan sitten keväällä miten kävi.
Korkeus 30-50 cm, kukinta heinä-elokuu, kasvupaikka aurinkoinen. Ruukkuistutuksiin tai reunuskasviksi kukkapenkkiin.
Ei talvehdi ulkona. Mukulat voi talvettaa ruukkuineen kuivassa kasvualustassa huoneenlämmössä.Keväällä istutus uuteen multaan. Lisätään sivumukuloista.