Ilmakasvit

Nysse kukkii

Ihanat ilmakasvit Jadetsulla, mulla vaan ei muutu miksikään. Keväällä ostan uudet ja paneudun huolella niiden hoitoon, no eihän niiden pitäisi hoitoa tarvita  :slight_smile:

Kevättalvella ostin kolme pientä ilmakasvia ja tuon lasi”maljakon”. Kaikki mahtui maljakkoon, sinne sisään.
Nyt on tämännäköiset, maljakko liian pieni ja se suurin on tekemässä juuria.
Luulin ettei nämä kauheasti kasva…:thinking:
Kerran viikossa upotan vesiämpäriin ja saavat olla siinä jokunen minuutti.
Pitäisiköhän nuo joskus kukkia?

Kaksi ilmakasvia omistin, enää vain yhden.   Molemmissa oli keväällä nuput, toinen kuoli kokonaan ja toisesta kuivui nuppu. Kerran vielä ajattelin kokeilla kun kuitenkin ovat niin söpöjä ja hoito helppoa…  

Moi! 
Ostin pari päivää sitten vaimolleni pari ilmakasvia Kukkatalosta Helsingin Paloheinästä.
Myyjä kertoi hoito-ohjeita, joista yksi liittyi vedensaantiin. Muistaakseni piti kostuttaa sanomalehtiä ja antaa imeä kosteutta niistä. Olen etsinyt hoito-ohjeita netistä ja tärkeää tuntuu olevan se, ettei jätä kasviin “lätäköitä” vaan ravistaa kuivaksi.
Löysin myös jonkun biologin pitämän mukavan ilmakasvi-blokin.
https://www.mtainasoja.fi/2019/02/ilmakasvien-hoito.html

No, koska kukkien amatöörimäinen hoitaminen on minun kontollani, pakotin itseni päättelemään, että kasvi saa hoitaa lajinsa mukaisesti itse ravintonsa ja vetensä ilman sanomalehti tai muutakaan vaivaloista showta.
Leikkasin Luffa-pesusienipötkylästä kiekon, laitoin siihen samanpituisen langan kuin lasiamppelissakin, jolloin voin ripustaa kostean sienen parina yönä viikossa ilmakukkien amppelin kylkeen. En tiedä toimiiko, ensimmäisen yön jälkeen muutamat lehdet olivat kurottaneet lasiamppelin aukosta kohti kosteaa sientä. 

Saapi nähdä, pahimmassa tapauksessa käyn ostamassa salaa samanlaiset kukat ja sanomalehden. Vaimo vain ihastelee edelleen viherpeukalomiestään. :slight_smile:

Mä ruukaan vaan laittaa nää uimaan vuorokaudeksi. Tähän aikaan vuodesta riittää 1 x kahteen viikkoon. Sitte laitan ne joksiki aikaa ylösalasin ettei lehtihankoihin jää vettä 

Minä laitoin kerran viikossa kymmeneksi minuutiksi veteen ja sitten alassuin hetkeksi. Sitten avonaiseen lasikippoon. Pari vuotta viihtyi ja sitten lässähti. Joskus aiemmin yksi teki jopa nupun mutta ei se ehtinyt aueta kun lässähti sekin.

Päivitin nyt ilmakasvien hoitoa siten, että liuotin ravinnepuikon veteen, johon kastelin luffa-kiekkoni. 

Päättelen, että kasvien pitäisi selvitä saadessaan kosteutta ja ravintoa lajinsa mukaisesti ilmasta. 
Tyrkytän elinvoimatarpeita nyt alkuun muutaman päivän peräkkäin ja tarkkailen potilaita.
Mikäli eivät selviä, ei ole niin vakavaa. Ei myöskään naapurien mulkoilu, kun luulevat minun kuivattelevan pesusieniä ikkunalla riiputtaen. :slight_smile:

Ilmakasvien hoitaminen näyttää olevan melko työlästä, ainakin tuon lasiamppeliviritykseni kanssa. 
Laiskuudestani johtuen isompi kasveista taitaa olla saattohoitokunnossa, toinen näyttää virkeältä.

Päätin helpottaa omaa ja kasvien elämää ja viritin kasvit alassuin amppelin kattoon riippumaan. Sisäpuolelle.
Kävivät ensin sukeltelemassa. Amppelin pohjalle laitoin ravintoliuosnestettä. Saan laiskotella ainakin kaksi viikkoa ja ruokkiminen olisi helppoa vastaisuudessa.
Lisäksi tykitän runsaasti kukkavaloa, kunnes muutoksia näyttää tapahtuvan. 

Rauhallista joulunaikaa palstalaisille!  

Mulla on ilmakasvi pöydällä laisessa “sankakorissa”. En ole kysynyt, mahtaako viihtyä. Mutta ilmeisesti, koska hengissä on. Annoin sen käydä kylvyssä pari viikkoa sitten. Toissapäivänä ripsuttelin sormistani hiukan vettä sen päälle.
Lasipallo olisi kiva, mutta unohdan aina ostaa, kun puutarhamyymälässä poikkean.