Ilmastonmuutos / ympäristön tila , ajatuksia asiasta

Viime vuosisadalla koulussa jo puhuttiin että Golf-virta muuttaa suuntaa ja viilenee ja tulee pieni jääkausi Suomeenkin. Ilmasto joko lämpenee tai viilenee siis. :slight_smile:

Se golf virran uutinen oli tän viikon “ilmastopieru”
Taas viattomien ihmisten pelottelua.

YK:n uuden ilmastoraportin mukaan päästöt eivät ole vähenemässä lainkaan tämän vuosikymmenen aikana. 
YLE: Linkki uutiseen
–“Maailman ilmastopäästöjen tulisi vähentyä tämän vuosikymmenen aikana lähes puolella, jotta vakavalta ilmastonmuutokselta vältyttäisiin, mutta päästöt eivät tällä menolla ole vähenemässä lainkaan, ilmenee uudesta YK-raportista.”–

Demokratiassa vaikeaa tehdä mitään kansan mielestä vääriä päätöksiä. Poliitikkojen pitäisi tehdä päätökset kannatuslaskusta huolimatta.
Ihmisten pitäisi suostua elintason laskuun.
Jo nykyisiä eläkkeitä pitäisi leikata, ja koska leikkaaminen ei onnistu sopimusteknisistä syistä, niin vaikka siten, että niitä verotettaisiin rankan progressiivisesti ja verotettu osuus siirrettäisiin nykyisin työelämässä oleville madaltamaan heidän eläkemaksuprosentteja. Tämä olisi oikeudenmukaista. 
Olisi myös muita keinoja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Esim. muuttoliikkeiden estäminen. EU alkanutkin vahvistamaan rajojaan ja piikkilankaa vedetty kovasti lähiaikoina.

Pitäisi ottaa käyttöön eläkekatto, vaikka Ruotsin mallin mukaan. Jos enemmän halua, niin säästäköön hyvävarainen sen sitten itse. Suomessa pienet eläkkeet on jo liian pieniä hintatasoon nähden.
Tämänpäivän politiikalla tavallinen duunari painaa menenmään hautaan asti, jotta se pahasti masentunut alle kolmekymppinen vihreä eläkeläinen voi vetää laillisesti yrttisätkää Itäkeskuksen nurkalla.
Sorry.

Ilmastoa ajatellen maamme teollisuus siirtyy kolmansiin maihin ja jopa vie rahtilaivoilla jätettä sinne ni se vasta urpoilua on kun on poissa silmistä poissa mielistä ja vihreetkin pitää päätään tukevasti pusikossa.

Mä en kyllä ymmärrä , että eläkeläisiltä otettais rahaa pois.
Minä en tunne henkilökohtaisesti yhtäkään upporikasta eläkeläistä.
Kaikki tuntemani eläkeläiset juuri toimeen tulee eläkkeillään, mutta ei yhtään mihinkään ylimääräiseen ole varaa.

Ja osa niukkailee syömistensä kanssa, että rahat riittäisi lääkkeisiin.
Mun mielestä just taas ne nuoret tarttis saada töihin, ei ahdistella niitä jo oman osuutensa tehneitä.
Mutta kun nuoria, ahdistaa, ei pysty, ei jaksa, ei viitsi ja joutuu heräämäänkin aamulla. :doze:

Ja kaiken tämän lisäksi suomen eläkeläisten ahdinkoon ajaminen, ei pelasta maailman ilmastotilanetta millin vertaa, 
Eiköhän siihen pidä etsiä muita konsteja.

Jospa tuo “avaruusmatkailu” pelastaa maailman. 

Helen nostaa kaukolämmön hintaa n.25%. Odotettavissa on myös lisänostoja.
Niin ikävää kuin hintojen nousu onkin, niin on hyvä, että myös pääkaupunkilaiset havahdutetaan siihen, että kaikki joutuvat osallistumaan.

Yle linkki

Kiina luokitteli kaikki kryptovaluutat laittomiksi. 
Mm. sillä perusteella, että ei muuten ilmastopäästöjen vähennys onnistu. Louhiminen kun vie valtavasti energiaa.
Tämä on todella merkittävä ilmastotoimi.

Ilmastonmuutosta hidastavat toimet pitäisi aloittaa itsestään.  Biohiilen valmistus pyrolyysimenetelmällä  olisi keino saada risuista puutarhassa tarvittavaa “mustaa kultaa”.

Biohiili maksaa kympin litra, jokusen litran olen ostanut. Aamutuimaan olen lueskellut biohiilen valmistamisesta. Eilen totesin hiiligrillin loppuun käytetyksi, ei pääse talvetukseen. Biohiiltä huomaan tarvitsevani jatkuvasti:  kompostiin ja huussiin, valkosipulipenkkiä tehdessä syksyllä,  kasvimaalle keväisin, kukka-astioihin kosteutta sitomaan ja akvaarioon imemään  ravinteita  talteen.

1. Pitäisi kaivaa maahan kartiomainen kuoppa ja polttaa siinä kuivat risut. Ei liene luvallista taajamissa, mökillä kalliomaastoon ei kaivella, kanervikot palaa…

2. Valmis siisti hiiletin pientä kokoa maksaisi 250€, iso 500€.

3. Hiiletingrilli maksaisi n 500 €, saisi grilliruuat samoilla tulilla.

4. Kahden tynnyrin tekniikalla saisi helposti biohiiltä, ei ihmisten ilmoille sopiva kapine. Tynnyrimenetelmä olisi periaatteessa ilmainen…

Kui musta tuntuu, että ilmasto ei todellakaan pelastu sillä, että aletaan jokatoisella nurkalla tuottamaan kotitarvikebiohiiltä. Saadaanhan siinä kirjaimellisesti hiiltä sidottua maaperään, mutta mitäs kaikkea siinä kotiprosessissa haihtuukaan suoraan sinne taivaan tuuliin. Se kuiva risunpätkä suoraan maahan laitettuna vaikka hakkeen muodossa sisältää kaiken sen hiilen (plus kaiken sen haihtuvan), sitoo kosteutta itseensä, on ihan yhtälailla mikrobien koti, luovuttaa ravinteita maatuessaan ja tuottaa humusta maaperään. Kyllä minä ostan sen biohiilen edelleen pussissa komposti (ja huussi) käyttöön ja toivon, että se ihan oikeasti olisi tuotettu mitään hukkaamatta ja mieluiten jonkin prosessin sivutuotteena.

Minun mielestä ilmastomuutos voisi poistaa suomesta koko talven.
Lämintä kevättä rakastan.

Ennen oli kunnon talvia. Kekkosen aikaan. Kekkonen hiihteli keväät ja perässähiihtäjät hiihti perässä, sen mitä pystyivät.
Viime kevät oli kyllä myös mahtava. Ensimmäinen kunnon kevät n.10-15 vuoteen. “Kunnon kevät” on selkeä taivas. Yöt reippaasti pakkasella ja päivällä aurinko lämmittää ja hanget kestää hiihdellä ainakin aamupäivän.
Kyllä niin harmitti viime keväänä kun ei ollut eräsukset lyönnissä. Eipä niillä mitään ollut tehnytkään, kun ei muuta kuin loskaa, loskaa, loskaa.
Nuoremmat ei edes tiedä millainen on kunnon talvi, vai mitäpä he siitä, kunhan vaan saa olla ympäri vuoden nilkat, paljaana, napa paljaana, housut revittyinä ja ilman päähinettä ja käsineita ja sukkia. Kyllä niin on maailma muuttunut.

Kunnon talvipakkanen kuuluu pohjolaan ja se tappaa punkkeja ja hirvikärpäsiä ja luonto lepää ja puutarhurit huilii jotenka sanoisin talven olevan ok ja ne jotka ei diggaa voi muuttaa espanjaan talveksi ??

Ehdottomasti pakkasta ennemmin kuin 5 kk vaakasuoraa sadetta ja pimeyttä.

Ilmaston lämpeneminen tuo tänne myös kaikkia ei niin toivottuja eläinlajeja, mitkä voivat jyrätä alkuperäiset lajit sekä erilaisia kasvitauteja, joita pakkanen ei tapa kun sitä ei ole.

(Ympäristön tila )

On se kyllä kumma juttu, että kun ihmiset menee johonkin liittymään metsän ääreen parkkiin, niin pitää myös heittää roskat autosta pihalle. En kyllä voi käsittää tämmöistä toimintaa.

Roskaaminen pitäisi tehdä rikokseksi, ehkä ihmiset sitten havahtuisi asiaan. Tämä on niin lepsu kansa, millään ei ole mitään väliä

LL, samaa mieltä. Olen kauhulla seurannut netissä erästä ”roskajuoksijaa”. Hänelle tuli jo 10 000 maskia täyteen! Kyllä uskomattomia porsaita ollaan.

Juu, ei ollut aiemmin näin kovaa roskaamista. Sunnuntai aamuisin ajelen usein töihin varhain aamulla, ja voi hirvitys sitä roskan määrää kaupungilla. Kaikki tuntuu putoovan kädestä just siihen paikkaan kun hamppispaperit ym tyhjenee. 
Hyvin vois antaa sakkoa roskaamisesta, kuten muuallakin maailmassa,  jos oma järki on kerran ihan kadonnut. Ja niitä potkulautoja on läjä päin pitkin nurmikoita ja liikenteenjakajissa ja kaduillakin. Turhia ovat elokapinat, jos nuoremman sukupolven oma käytös on tätä tasoa. :face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::frowning: 

Rapu… mä oon PePiNo. Kaa samaa mieltä, että ei talvee, lauha sää voisi olla koko talven. Eikä lunta, toissatalvi oli hyvä, ei ollut pakkasia ym peetä. Ainua että oli se harmaus/pimeys… Tälläkin viikolla oli +15c huippu 12-13c päivällä…