Ilmastonmuutos / ympäristön tila , ajatuksia asiasta

Nuun kanssa samanlaisia ajatuksia on minulla. :frowning:

Otetaan esimerkiksi kaiken sähköistäminen niin autot kuin lämmitykset ja energiantuotanto ja sitten myydään rahastus oikeus ulkomaille ja kansa maksaa kalliimman päälle. Tätä ei saisi kirjoittaa kuten ei sitäkään että uraanin louhinta ydinvoimaa varten on saastuttavaa ja ydinjäte ei maadu ikinä koskaan. Lentoliikennettä tuetaan verovaroin ja ne rahat sitten otetaan autoilijoilta eli suo siellä vetelä täällä päättäjien pöksyissä tuhnu.

Ei kannattaisi pysähtyä teiden P-paikoille, siitä tulee vain vihaiseksi. Viimeisimmällä reissulla näin pienempien roskien lisäksi yhdellä levikkeellä kaksi tuolia ja toisella sohvan. Puumalassa on paikka, jossa on katos, nuotiopaikka ja pöytä + penkit järven rannalla. Katokseen on maalattu sanat Älä roskaa, paikalla oli käynyt ilmeisen lukutaidottomia henkilöitä. Katoksen lattialle oli joku tehnyt kivistä ringin ja sytyttänyt nuotion, vaikka nuotiopaikka oli vieressä.
Vuosia sitten levikkeillä oli roskiksia, mutta ne on viety pois. Teillä kulkee paljon ääliöitä.

Roskaamista suurempi rikollinen on kaivosteollisuus ja ydinteollisuus josta viherkäisetkin vaikenee rahan edessä.
Kiitän omaa järkeäni ja meidän päätöstä olla tekemättä omia lapsia …niin monta kertaa ollaan ajateltu kauanko kestää tätä yli kuluttamista tää maapallo ?

Turha kulutus luo myöskin kiinakrääsän tuotantoa ja sitä kautta saastuttaa ja luo tavaravuoria jätehuoltoon , kestävää lähituotantoa suosimalla voi pikkuriikkisen vaikuttaa omalta osaltaan. Meillä esimerkiksi elektroniikkaa uusitaan vain jos vanha menee rikki …ei sen vuoksi et on vanhaa mallia, niin kauan kun vörkkii niin käytetään loppuun asti.

Mielestäni tuo ilmaston suojelu on hyvin ristiriitaista.  Ei saisi saastuttaa mutta kuitenkin tarvis kuluttaa että talous lähtisi kasvuun… minä en ymmärrä…

“Kotitalouksissa roskiin heitetty ruoka Suomessa vastaa noin 100 000 keskivertohenkilöauton vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä.”

Tässä lainaus saa syödä.fi sivulta.

Nyt kun koko ajan vaan kiristetään ja kiristetään autoilua, matkustusta, lämmitystä, jne jne.
Niin ruuan tuhlaaminen on ihan yhtä tyhmä ja turha teko.
Paljon on varmaan parannusta tullut , mutta lisääkin parannettavaa varmasti löytyy.

Ja ei suomi pysty koko maailmaa pelastamaan, massasaastuttajat pitäisi ennen kaikkea saada kuriin.

Ja en ainakaan siitä halua kantaa huonoa omatuntoa, että olen saanut yhden lapsen tätä maapalloa “kuormittamaan”.
Eihän me oltais itsekään olemassa, jos kaikki olisi sitä mieltä, että lapsia ei saa olla.

Ja jos lentäminen on se suurin synti, niin oikeasti lentämisen hiilijalanjälki on pienempi kuin henkilöauto, jos yksin matkustaa.
Suo siellä vetelä täällä, jos liikaa miettii, niin happeakin on varmaan pian kulutettava ihan vaan pienin henkäyksin.:doze:

Eli tarvis palata aikaan, jolloin ei ollut sähköä, käytiin ulkohuusissa, kuljettiin hevosilla ja lämmitettiin puilla.
Vaikka puiden polttaminenkin tietty saastuttaa.
Sivistyminen ja edistys on tuonut paljon hyvää ja palon huonoa.

Turha kuluttaminen ja ruoan lappaaminen kompostiin on epäilemättä kaksi asiaa millä voi vaikuttaa tavis tampiokin.
Me pyritään lähituotannon kannatukseen ja kemikaaleja mahdollisimman nuukasti ostellaan ja nyt todistin isännällekkin ettei nykyinen runloppikaan tehoa …joten sen ostaminen jäi yhteen pulloon jotta sain viestini perille.
Emme osta riisii emme soijaa emmekä palmuöljytuotteita ja tonnikalaa ei meidän ruokapöydässä esiinny…onhan se hyttysen kakkiainen meressä mut siit huolimatta.

Tänään uutisten jälkeen taas pohdittiin huolella sitä kun pitäisin olla jatkuvaa kasvua yritysmaailmassa ja kaivokset kaivaa ja luonnonvaroja kulutetaan yli tarpeen kokoajan … että on se hyvä ettemme tehneet jälkikasvua ja samalla surkutellaan kun isännän siskon tyttö on tempaissut jo viisi …mitä heille jää ?? Jääkö mitään. Ei tietty meidän murhe mut joskus väkisinkin aattelee. Sielläkin paasataan lähituotannosta mut tilaavat lapsilleen krääsää kiinasta ja lattiat täynnä kamaa joilla kukaan ei leiki ja vaatteita on pinoittain kun netistä saa tilattua niin halvalla…huoh…
Emme sano mitään koskaan käydessämme vaan tyydytään kotimatkalla pyöräyttämään silmiä…ollaan opittu ettei meidän kalkkisten mielipiteet varmaankaan oikein uppoa ni on turhaa lässyttää mitään. Koetamme itse minimoida oma kulutus ja silleen olla osallistumatta kulutusjuhlaan.

Minä tässä muistelen että ei niin kamalan kauaa sitten oli kovasti esillä sellainen asia että sähköä täytyy säästää. Ja nyt kukaan ei enää puhu mitään siitä säästämistarpeesta vaan päinvastoin sähköautoihin pitäisi kaikkien siirtyä.
Onko tässä nyt jotain mikä multa on jäänyt huomaamatta noiden kahden asian välissä ?  Jonkin aikaa oon jo ihmetellyt tätä.

Ei näitä aina ymmärrä. Sähköautoihin tarvitaan isot akut jotka nekään ei kestä ikuisuutta ja se taas saastuttaa … tarvii pikkuisen kaivaa maata että akkuun tarvittavat aineet löytyy…  :pinch::pinch:

Kai sen sähköauton ekologisuus tulee vasta ajan myötä kun tarpeeksi kilometrejä takana. Sen käyttöhän ei sitten saastuta lainkaan toisin kuin polttomoottoriauton.

Olen myös ihmetellyt miten sähköä pitää toisaalla säästää, mutta autoilussa sen käyttö on hyve. Vaihtoehtoina fossiiliset polttoaineet vain ovat paljon huonompia esim päästönäkökulmasta.

Meillä on nyt pari vuotta ollut kaasuauto toisena autona ja ollaan tykätty kovasti. Halpaa ja ekologista kun tankkaa biokaasulla.

Sähköauton kehityskaari on vielä lapsen kengissä ja sitä ajetaan kuin käärmettä piippuun ihan väkisin ja kuitenkin akkuteollisuus -lukekaa kaivosteollisuus saastuttaa ihan yhtäläiseen ja ydinsähkö tuottaa reaktoreissa ydinsaastetta joka ei ole biohajoavaa sekään. Vihreet ei oo ny kovin vihreitä vaan lompakkoon pitää saada täppiä.
Aikanaan VTT ja TKK tutki tätä viinalla kulkua ja kuin dieselit kulkis rypsiöljylläkin ja jätteillä…kuin se työllistäisi ?
No turhaa on taviksen tällasia fundeerata sen enempää kun se ei johda mihinkään.

Sähkön hintahan pomsahtaa sitä suuremmaksi mitä riippuvaisemmaksi me siitä tullaan ja verotus autoissa kiristyy vaikka pakoputkesta pelmahtaisi ruusun lehtiä…
Rahtilaivat työntää sontaa vesistöön ja lentokoneet suoraan ylempiin ilmakerroksiin ja kaivosjätteet maa ja vesistöön.
Mutta politikot on nenät kiinni autojen pakoputkissa ja silmät ummessa julistetaan hätätilaa tekemättä mitään todellista.
Tää on vain mun ajatus …ei totuus tietenkään enkä kinaa en puolusta ja se tästä aiheesta minun osaltani.

Minulla on vuonna 2007 ittelleni uutena ostettu auto.
Ei oo aikomustakaan vaihtaa, jos ei oo pakko.
Pienikulutuksinen bensiinimoottori.

Mieluiten ajelisin tuolla, vaikka eläkeikään asti, jos sinne kestää, koska emme sitten enää tarvitse minun autoa.
Ei oo todellakaan näillä veronkorotuksilla ja koohotuksilla  mahdollista ostaa kahta sähköautoa tähän huusholliin.
Eikä takuulla saisi kahta edes ladattua.

Olen myös aika varma, että kun bensiinistä vähenee veroeurot, niin jostain niitä on kynittävä, eli ehkä sieltä sähköautoista ja sähköstä muutenkin? :doze:

Minulla on 2006 vuonna ostettu auto, uusi silloin. Ajettu vajaat satatuhatta kilsaa. Ei ole tarvinnut vielä remontoida. Sitten kun autoilu tulee liian kalliiksi minulle niin olen valmis vaivastaloon. Tai minne ne sitten heittävätkään vamhat. Nyt on puhuttu nätisti perhehoidosta vanhuksille. Olemmekohan palaamassa vanhaa huutolaisaikaan… :pinch:

Toivottavasti nämä hallituksen suhtaudumme EU ilmastopakettiin kriittisesti puheet ei mene kuin se edellinen tukipaketti.

Koko euroopan ilmaston parantamiseen suomesta tuskin edes 7 miljardia riittää.
Ei voi kuin kauhulla seurata tätä maailman menoa.
Kyllä se varmasti toteutuu, en usko yhtään näihin puheisiin enää, suhtaudumme kriittisesti on suomennettuna, “maksamme kaiken mitä pyydetään, mutta ehkä se ei ole kivaa.”:angry:

Kyllä minä sen ymmärrän että suomessa tehdään parannuksia, mutta se tarvitsisi alkaa täältä.
Miten ihmeessä 1000-1500 euron eläkkeillä maksetaan 20000-30000 euron  lämmitysremontteja, vaikka siihen 4000 avustuskin tulisi?
Ja iso osa öljylämmitystaloista on eläkeläisten omistuksessa, koska ei uusiin taloihin ole öljylämmityksiä laitettu.

Ehkä ne talot sitten jää tyhjilleen tai myydään pilkkahintaan, jos ei ole varaa uusia lämmityksiä?

En ihmettele, että nuoria ahdistaa, minuakin ahdistaa.
En oo koskaan ollut yhtään kiinnostunut politiikasta, enkä pahemmin sitä edes seurannut, mutta nyt on pakko, kun tuntuu, että käy ihan mahdottoman hulluksi tämä maailman meno.

Mie olen aina ollut kiinnostunut, mutta nyt kun eläkeikä häämöttää eikä ole lapsia niin alkaa olla sellainen olo, että mitä tässä turhaa otsaa rypistellä kun paskat on jo housuissa.
Elän pieniä lentomatkoja lukuunottamatta säästeliäästi, kierrättäen ja julkisia käyttäen, mutta en jaksa tressata kun kaikilla tuppaa olemaan niin hällävälimeininki.

Ei haittais muakaan , jos olis eläkeikä lähellä. 
Joka kerta kun olen käynyt katsomassa on taas korotettu parilla kuukaudella.

Jos en joutuisi töihin kulkea, pärjäisin hyvin julkisilla, tai polkupyörällä.
Nyt on pakko olla auto.

Kyllä minäkin aion jatkossakin kerran vuoteen jossain lomalla käydä, hulluksihan tässä muuten tulee.
Muu aika kyllä elellään aika nätisti.

Täytyy nyt alkaa säästää ittelle lisäeläkettä,tein jo lisätilinkin siihen. 
Eläkkeitä koko ajan vielä kutistetaan ja yliverotetaan.
En mihinkään rahastoihin laita kun niitäkin verotetaan, ihan vaan pankkiin.
Ja jos sitäkin aletaan verottaa, siirrän ne kirjojen väliin , kuten mummillani oli.:wink::face_with_hand_over_mouth:
Tavoite on että 100 euroo /kk säästän lisää, niin voin nostaa sitten 7-8 vuotta 200 tai 5-6 vuotta 300 kuussa eläkkeen päälle. Ja jos kupsahdan tytär perii, eläkevakuutukset taitais mennä hukkaan silloin.
Jos rahan arvo sitten aleneekin, niin sit alenee, ei ainakaan mene veroihin.