Intianpuuvilla, Gossypium herbaseum

(Huonekasvit)

Eli jostakin siemenkirjeestä otin 2 intianpuuvillan siementä. Laitoin multaan yhden ja nyt se nostaa päätään :) Nyt olisikin kysymyksiä kasvatuksesta. Kertokaa, joilla kokemusta.

Intianpuuvilla Gossypium herbaceum

minäkin otin siemenkirjeestä ja molemmat siemenet itivätansiomerkki. Aikaisemminkin olen kasvattanut mutta ohjeita piti ihan kerrata ja valokuvia katsella.

Kasvatuksen voi aloittaa helmikuussa, iti nopeasti. Korkeus n 50 cm, kasvupaikka aurinkoinen. Kukat ovat ensin kellertävät, sitten vaalea/valkoinen ja sitten punerrus. Kasvina helppo huonekasvi, mutta kastella pitää muistaa.

Koristeellinen keltainen kukinto, josta kehittyy kukkimisen jälkeen siemenkota. (tässä vaiheessa lehdetkin ränsistyvät ja näyttävät huonoilta, älä heitä kasvia pois oho– yksivuotisena kasvatettava ei tarvitse enää lehtiä kun pörröisen hedelmystön kehittyminen on tärkeämpää. lähellä epätoivoasurullinen olin kasvin kuihtuessa ja sitten eräänä aamuna: POKSlamppu, siinä se pumpulipallo sitten olikinnaurua)

Kun siemenkota halkeaa, sen sisällä näkyy pieniä ruskeita siemeniä pienessä valkoisessa puuvillapilvessä. Siemenhöytyvien vuoksi viljellään puuvillan tuotantoon ja koristena höytyvä on hauska ikikukka. Siemenen itävyys säilyy monia vuosia, kun pölyyntyy ja rähjääntyy voi purkaa ja kylvää uuden oksan!

Oletanko oikein, että puuvilla on yksivuotinen?

Minulla nyt 10 n. 10 cm taita samassa 14 cm halkaisijaltaan olevassa purkissa, pitäisikö siirtää omiin purkkeihin? Kestääkö ulkona?

Kannattaa siirtää omiin ruukkuihin, koska kasvaa isoksi. JOS on lämmin kesä ja tuulensuojainen paikka niin ulkoilmaan karaistuna voisi kokeilla, ei kuitenkaan kaikkia jos/kun halla vie, tuuli taittaa tai sade hukuttaa. Intian,  Egyptin ja Texasin kasveja, onkos sellainen ilmasto sinulla tarjota? Jos kestäisi ulkona, myytäisiin varmasti kusekukaksi, vaan ei. Yksivuotinen on, mutta saahan niistä onnistuneista pumpulipalloista uudet siemenet.

Kiitos taas. Juu, ei tämä ihan Egypti tai Intia ole, Teksasista puhumattakaan. Pakko oli kokeilla edes että saisiko itämään =) .

Olen pitänyt nyt osaa taimista sisällä, osaa n. 15 asteessa kellarin ikkunalla ja osaa tuulensuojassa parvekkeella. Kaikki taimet samassa vaiheessa, eli isot sirkkalehdet ja minimaaliset seuraavien lehtien alut.

Olisiko sinulla Valtsu valokuvaa puuvilloistasi. Olisi mukava nähdä, niin että tietäisi mitä on odotettavissa.

Botanian kasvihuoneista puuvillaa, lehdet on kämmenen kokoisia, mittakaavaahan näistä ei saa…

Kiitos kuvista. Täytyy alkaa pohtia mihin ne sijoittaisin.

Kirvoista ja muista tuholaisista jatkuvasti kärsinyt puuvillani

Katoppas. Hyvänkokoinen isompaa ruukkua jo kaivannee. Auttaa kosteuden säilymiseen ja kirvat ja ötökätkin vähenisivät? Et ole yksin tihulaisten kanssa, puuvillapelloilla käytetään uskomaton määrä myrkkyjä torjumaan öttiäisiä. Lopuksi koko kasvi kuihdutetaan myrkyttämällä ja kuivat puuvillahahtuvat imuroidaan puimureilla. Ei ihme, että luomupuuvilla on niin kallista, valkaisuaineet ja värjäykset kuiduille sitten lisäksi ennenkuin T-paidan saa tehtyä.

Kiitos taas Valtsu. Sinä olet auttanut minua paljon näiden kaheleitten kokeilujeni kanssa. Minkähän kokoiseen ruukkuun pitäisi laittaa, tuo on sellainen n. 1 l ruukku.

Mulla taisi olla 3-4 litran ruukku, katsoin tuon olevan sellainen 12x12 cm taimipotti vaan litranen onkin! Kun alkoi kasvaa ja teki paljon lehtiä hormaisi kasteluvedet parissa päivässä.
Ollos hyvä vaan Rillari, kaheleita kokeiluita on tullut tehtyä täälläkin ja useimmista kasvatuksista ei ole kertynyt mitään kertomista

Ainahan sitä on jotain kahelia kokeiltava. Kaapissa odottaa 20 erilaista siemenlajia Kreikasta kokeilua. Täytyy vaan ensin koittaa tunnistaa siemenet =)

Puuvilla on viehko kasvi, kukat vähän kuin kiinanruusulla ja lyhytaikaisia. Tykkään lehtien muodosta ja keväisestä väristä.
Helmikuussa olen näköjään viimeksi kylvänyt puuvillan. Voisinpa lyödä itseni kanssa vetoja, että olen hieman viilannut siemenen pintaa kynsiviilalla. Ja pitänyt kostean talouspaperin välissä turpoamassa. Vesi lasissakin olen liottanut, ei passaa unohtaa pitkäksi aikaa vaan kylvää. 
- kiitti Jadetsu kun nostit linkillä esiin!

Onko kukaan kokeillut kasvattaa puuvillaa kesäkukkana ulkona?

Kyllä ihminen voi olla pöhelö!
Olin laittamassa tänne kuvaa uudesta kasvatuskokeilustani, puuvillasta, kun jäin lueskelemaan sen viestiketjua. Pirhana, olen koittanut kasvattaa tätä jo oliko 9 vuotta sitten. Itselläni ei ole moisesta mitään mielikuvaa. Ihan ensikertalaisen hullaannuttavalla innolla olen täällä nyhtänyt kukkakaupan kuivakukista ostamastani puuvillasta siemenet irti ja idättänyt kostean talouspaperin välissä. Silmät loistaen olen seurannut kasvun alkua. Koko ajan kuvitellen tekeväni jotain ensimmäistä kertaa!
Tämä sivusto voi olla merkittävä apu minulle sitten kun muisti lakkaa kokonaan toimimasta, sikäli mikäli muistan avata sen ja nimimerkkini.

Intianpuuvilla, Gossypium herbaceum

Intianpuuvillalla on n. 60-180 cm korkeat varret, joissa on leveät, karvaiset lehdet. Kasvin tuottamat kukat ovat pieniä, keltaisia ja niiden keskiosa on violetti. Kypsänä ja lämpimällä säällä kukkakapseli halkeaa ja paljastaa tiukasti puuvillaan kääriytyneet siemenet.

Kasvatus ilmastossamme lähinnä koristeellisena viherkasvina ruukussa, kesällä mieluiten ulkona.

Kuva: Impecta

Kuva: Wikipedia

1 tykkäys

Yllättävän nätit kukat on puuvillassa, luulin ihan toisenlaisiksi.

1 tykkäys

Nätti minustakin, muistuttaa malvaa ja salkoruusua.
Olen kylvänyt helmi-maaliskuussa ja kukki heinäkuussa korkeutta reilu metri. Tästä kakkakaupan oksasta saanen siemeniä kylvöön.

Iso ruukku ja kasvupaikka aurinkoinen, laitan varmaan paikkaan “pula”, kuten Karvarin tomaatitkin.

3 tykkäystä

Valtsu, onko tää sun mielestä enemmän huonekasvi vai kesäkukka ? Kumpaan sijoittaisit kokemuksen syvällä rintaäänellä ? Jouduin tälle etsimään alueen kun se oli uuteen penttiin 2024 siirron päätynyt irralliseksi oman alueensa etsijäksi kaikkien muiden tapaan. Huonekasveihin päädyin kuukkeloinnin jälkeen.