No sehän loppu lyhyeen, laita ihmeessä lisää kuvia…niin ja tervetuloa!
Jaahas, on aika vihdoinkin tuoda tänne joitakin kuvia minunkin puutarhastani, etenkin sen "hankkeista". Onhan tää galleria tullut jo aiemmin avatuksi.
Ekaksi muutama kuva meidän pihapiiristä ja talosta.
Tekstit noihin kahteen alempaan kuvaan tulevat näkyviin, kun menen hiirellä kuvan päälle.
Tuo punainen kukka on kolmiulotteinen kuva!
Tuo metallikaari ei muuten ole tuossa lopullisella paikallaan. Minulla on niitä kaaripakkauksia kolme, joista vasta tuo yksi on koottu. Kun joskus saan kootuksi ne kaikki, asennan ne maahan peräkkäin, kohtalaisen välimatkan päähän toisistaan, yhdistän jollakin tangoilla (vaikka ohuella harjateräksellä) , istutan köynnöksiä ympärille, ja näin saan köynnöskaaripolun! Mutta tuloksia on turha odottaa pian, minä olen sellainen hidas ihminen.
Kukassa Anitalta saatu akileija ‘‘Tower Light Blue’’, sekä vaaleanpunainen lehtosinilatva, en muista keneltä, mutta suloisia ovat molemmat!
Kiva nähdä kuvia pihastasi ja onpa akileija hyvissä voimissa
Olen pitänyt jo kauan muistikirjaa puutarhaharrastuksestani. Niitä on ehtinyt kertyä jo neljä. Ensimmäisen aloitin asuessani kerrostalokaksiossa. Kävin hoitamassa hyötykasvimaata anoppilassa, ja parvekkeella tietenkin oli kaikenlaista. Siitä tämä hullutus on vain jatkunut, eikä sitä silti tunne olevansa yhtään taitavampi puutarhuri kuin silloin alussa! Joskus tulee ihmeellisiä onnistumisia, toisinaan tuntuu että kaikki kuolee käsiin.
Vielä yksi kuva puutarhamuistikirjasta.
Voi että, on ihania nuo sinun puutarhakirjat. Pitäisiköhän minunkin?
Samaa pohdin kuin Viippu. Tai on mulla, tylsiä ruutuvihkoja, joissa luettelot, mitä olen kylvänyt ja onko itänyt, ja yks kirjakin, mutta siihen en ole saanut mitään kirjattua moneen vuoteen. Taitaa olla vaan mielikuvituksen puutetta tämä tällainen tylsyys.
Kun on viehtynyt paperiaskarteluun, syntyy tällaisia. Olen väsännyt leikekirjaa myös lasteni vauva-ajoista. Mutta tärkeämpää ja hyödyllisempää tietenkin on, kun on muistissa niitä kasvilajeja, mitä on kylvänyt ja/tai istuttanut. Niitä on hyvä hyödyntää myöhemmin, jos haluaa hankkia sitä siementä uudelleen, mistä tuli hyvät sadot, tai muuta.
Posliinihyasintteja ja scilloja
Minun taimikasvatuslavani. Siellä on sekä uusia, vielä itämättömiä kylvöjä, että viimekesäisiä, joista ainakin akileijat ja jalokallioiset ovat tuottaneet hyviä taimia. Enemmänkin tilaa saisi olla! Suojaan lavaa harsolla tarvittaessa.
Sinivuokkoja. Minä niin pidän niistä!!
Tämä on ojakellukan ja tulikellukan risteymä, sattumalta syntynyt. Kiva löytö! Kukat eivät muistuta kumpaakaan vanhemmista.
Siperianunikko ‘‘Pink Champagne’’. Kukat ovat kauniita auringonpaisteessa.
Tyttäreni on mittakaavana raparperin vieressä. Vähänkö on iso lehti???
Mitä oikeen olet tuolle syöttänyt, kun on noin iso?!?
Tai mitä oot syöttänyt tytölle, kun on niin pien?
Lisää tämän kesän kuvasatoa…
Tyttäreni seisoo laattapolulla joka kulkee jättipoimulehtien takaa. Alkaa olla ihanan rehevää.
Katsokaa, miten monenlaisia akileijoja kasvaa yhdessä nipussa! En tiennyt siinä olevan oikea lajikekirjo, kun sijoittelin toissa kesänä Anitalta saamiani taimia perennamaahan. Kiitos, Anita! Olen myyty.
Aivan ihanat muistikirjat, tuollainen voisi toimia itselläkin, kun on taipumusta myös kuvamuistiin siltä osin, että muistan helpoiten jos tekstin tykö on kuva/kuvia Ja juuri mietin haalivani pikkusiskolle skräppäilyyn tykötarvikkeita julmetusti joululahjaksi (olen aikainen tiedän).
Ja nuo raparperit, herramujee!!
Se (raparperi) on tainnut ottaa osansa kevään lannoituksista. Kukkavarsiakaan en ole viitsinyt poistaa, ja silti kasvaa noin.
Kuvasatoa avointen puutarhojen päivältä:
Hulluruoho vai? Vai -kaali? Kasvaa Yltöisissä MTT:n tutkimuskeskuksen varikkorakennuksen lattianraossa.
Kärhökaari Ailin ruusupuutarhassa.
Lammen reunaa Paraisilla.
Vielä menneen kesän kuvasatoa.Tarhakriinumi vietti kesän talon itäkulmalla aamuauringossa, ja kukki elämänsä ensimmäistä kertaa!
Pioniunikkoja ja keltalaukkoja. Ei ihan paras väripari välttämättä…
Mikä teki tällaista tuhoa salkoruusujeni lehdille? Voisiko joku kertoa? Epäilin etanoita, mutta en löytänyt yhtäkään nilviäistä kasveista, vaikka kävin kerran yölläkin tarkastamassa! Toukkiakaan en löytänyt. Mutta luteita oli paljon, söivätkö ne nämä?