Isotuomipihlaja, Amelanchier spicata

Istutin eilen isotuomipihlajaa kurttulehtiruusu aitani tyhjiin kohtiin. Taimet ovat n.40cm korkeita kapeita astia taimia. Osaisiko kukaan joka on kyseistä pensasta kasvatellut kertoa kuinkahan nopeasti se kasvaa. Mitä mahtaa olla korkeus esim. vuoden päästä?

Heini, uskaltaisin luvata että pensaasi on venähtänyt korkeutta ensi kesänä saman verran kuin sillä on nytkin. Aika nopeasti se on meillä kasvanut

Kahden vuoden jälkeen korkeimmat oli 170 cm ...

siis miksi jänis pelkästään katkoo tuomipihlajan uudet versot syömättä niitä? istutin 15 isotuomipihlajaa ja lähes kaikki on "silputtu", yks jäi kiinni itse teosta mutta sen poistaminen ei paljon auta. onko jotain ainetta, muuta kuin lyijy millä vois pitää nuo riesat erossa? myös kaikki lupiinit on kadonneet jänisten toimesta, porot ei pääse aidan vuoksi alueelle, mutta en voi laittaa koko alueelle( 6.5 ha) jänistä pitävää verkkoaitaa...kalliiksi tulee kun laajalla alueella on istutuksia. toivon toisiaan hyviä ohjeita....kallista rehua jäniksille nuo isotuomipihlajat kun eivät edes lisämakua lihaan tuo....

En osaa neuvoa tuohon mutta meillä isotuomipihlaja on miltei ainoa mihin rusakot eivät koskekaan! Marja-aroniat, karviaiset, ruusut ja pensashanhikit kelpaavat, samoin hurmehappomarja, mutta eivät mene lähellekään isotuomipihlajaa.

Olen istuttamassa isotuomi-pihlaja-aitaa.

Paljonko tuollainen aita vaati leveys-ssunnassa tilaa ?

Isotuomipihlaja on kapeakasvuinen, tarkkaa mittaa en tiedä mutta veikkaisin että enintään pari metriä? Meillä on pari vuotta sitten astiataimista istutettu, vapaasti kasvavaksi tarkoitettu isotuomipihlaja-aita, korkeimmat n. 170-senttisiä, ja leveyttä on nyt vajaa metri.

Osaisitteko sanoa, onko isotuomipihlaja kuinka kova leviämään juurikasvultaan? Jos olisi tarkoitus istuttaa näkösuojaksi naapuriin päin ja tulisi noin 3m päähän talon seinästä, meneekö salaojaputkiin ja rikkooko routaeristeet? Millaisen avun juurimatolla saisi?

Meillä isotuompihlaja kasvaa nelisen metriä talon seinästä, meidän ja naapurin välillä. Juurivesoja se tekee mutta ei se ole (ainakaan vielä) riesaksi levinnyt, juuristoalueelle on joitakin vesoja ilmestnyt. Ei sen pitäisi mennä salaojaputkiin.

Jos istutan isotuomipihlajan yksittäispensaaksi, jääkö se sellaiseksi kapeaksi töröksi mitä olen joissain korkeissa aidoissa nähnyt. Pidän sen ulkonäöstä muuten, mutten ole varma minkälaiseksi se kasvaa yksittäisenä ja vapaasti kasvavana. Istutuskuopatkin ovat valmiita mutta minä aloin empimään lajista…

Isotuomipihlaja on tosiaan aika kapeakasvuinen töröke, tiedän vanhojakin vapaasti avoimella paikalla kasvaneita yksilöitä, jotka tosin ovat tehneet juuriversoja ja sitä kautta levinneet, mutta kasvutapa on pysty ja korkea. Sirotuomipihlaja ja rusotuomipihlaja ovat leveämpikasvuisia, siis oksat leviävät ja kaartuvat sivulle päin enemmän.

Meillä 4 vuotta sitten istutettu isotuomipihlaja-aita, n. 15m pitkä pätkä. Ongelma on että toinen pää kasvaa hurjaa vauhtia ja toinen puoliska on kitukasvuista, pari tainta ei ole kasvanut juuri ollenkaan. Hengissä ovat kyllä kaikki mutta olisi mukavan näköistä jos ne olisivat saman mittaisia. Missähän on vika? Viime keväänä kaadettiin kitukasvuisesta päästä iso koivu. Olisiko se syypää? Ja siellä on myös vähemmän/ohuemmalti multaa. Auttaisiko lannoitus, mullan lisääminen vai mikä ?

Minulla on kanssa isotuomipihlajaa kasvamassa, osa ollut jo kolme vuotta. Kasvavat hitaasti mutta tasaisesti koivujen välissä. Luulen, että koivun kaataminen varmaan auttoi asiaa.

Olen lannoittanut niitä ja laittanut juurille katetta. Keväällä olen kastellutkin, kun ojasta on saanut vettä. Koivuthan vievät kaiken kosteuden.

Meillä kukkii tällainen tuomipihlaja aina keväisin äitienpäivän paikkeilla. Ikää täll puulla lienee vajaa 50 vuotta. Puu oli kapoisempi, kun muutimme taloomme 1983. Ympäriltä on kaadettu isoja varjostavia puita, joten tuomipihlaja on saanut lisää valoa. Korkeutta puulla lienee vajaa 10 metriä.

isotuomipihlajoissa näyttää olevan vielä kuivia marjoja, saiskohan noista otettua siemeniä? ja lähteekö kasvamaan siemenistä?

ei ilmeisesti kukaan ole kokeillut tai ryhdy noin vaivalloiseen hommaan…

moi… jos sinulla on niitä siemeniä siellä, niin sen kun kylvät!! Isotuomipihlaja on tunnettu siitä, että leviää siementen avulla - vaivaksi asti suomen luontoo!!

onnistuukohan pistokas lisäys ja olisiko nyt hyvä aika kokeilla?

sanotaan että kaikki myytävät astiataimet ovat pistokkaita? ainakaan minulla ei onnistunut. siemenet kyllä itävät mutta vähän ajan kuluttua kaikki on kadonnut, teit mitä teit…eikä niitä luonnossakaan itäneitä juuri näe, on todellinen harvinaisuus…

Meidän isotuomipihlajat tekevät aika paljon juurivesoja. Kannattaa kurkkia puskien juurelle näkyisikö siellä uusia tulokkaita.