Minäkin olen tehnyt esteet ruusu-perennapenkin ympärille ensin, mutta niin viisas en hakevuoren edessä olevaa penkkiä tehdessäni vielä ollut, että olisin tehnyt ruusujen välikarsinatkin ensin, heti nurmen kuorinnan jälkeen, ennen penkin tekoa ja mullan tuontia. Jos penkin sisään jäävät välikarsinatkin tekee ensin, niin silloinhan saa estettä paljon syvempään laitettua. Tämä fiksuus on tullut mulle vasta nyt kun olen tehnyt uusinta penkkiäni vanhojen syreenien ympärille. Myöhemmin nähtäväksi jää, miten toimii.
Oon ajatellut, että tää mun edellä kertomani "hakekasan penkki" taitaa olla aika kiva aikapommi, jossa on juhannusruusua, valamoa ja syreeniä sekä lisäksi Fru Dagmar Hustrup-ruusua ja perennoja. Nyt sitten vaan odotan, koska aikapommi räjähtää ja kaikki alkaa mennä sekaisin ;D Valamonruusun yhden vesan löysin tänä kesänä perennojen seasta. Vähän matkaa vedin ja katkes eli kohta se on siinä takaisin.
Muoks. Mä olen kaivanut juuriesteeks sokkelimuovia, kun se on tanakampaa kuin juuriestematto, kun en siis kumminkaan ole halunnut laittaa juuriestettä istutusten alle.
Tuomipihlaja, sitä mietin kyllä viime kesänä, mutta itseni tuntien, se jäisi kyllä sitten aina trimmeröimättä. Sen verran ikävää tuolla koivujen alla on työskennellä… Ajattelin, josko saisin viriteltyä sinne taakse jotain maatumatonta tolppien väliin/eteen maata vasten.
Mutta onko mitään mahdollisuutta pensaalla tuolla alueella, vai pitäisikö istuttaa vain niitä maanpeiteperennoja ja miettiä korkeampaa näkösuojaa vasta sitten, jos/kun koivun kaataa?
Hoyabella, minä tein kukkapenkkiä joku vuosi sitten sillä tavalla, että kaivoin ensin ruusuille maahan kuopan (saveen)Istutussyvyyttä kun en saanut tarpeeksi, niin peitin sitten maan sanomalehdillä ja mullalla ja muut perennat sitten siihen. Näin sain ruusut tarpeeksi syvälle multaan ja ovat kasvaneet hyvin.
Sinisointu, sinne sitten vaan mustaa paksua multasäkkiä maahan ja pitkillä telttakepeillä tms. kiinni. Ja muutama kivi päälle. Nerokasta, eiks vain Voihan sen sitten vaihtaa, kun hajoaa ja rikkikset tulee läpi. Ei tarvii varmaan kuitenkaan yhtä paljon huoltoa kuin trimmeröitävä alue. Eihän se sitten sieltä välistä mihinkään näy.
Tuomipihlaja, just jotain tuollaista mietinkin! Me saisimme helposti sellaista paksua pressua (jota käytetään banderolleihin, kuorma-auton lavalle jne.), joka kuitenkin muotoutuu mukavasti. Olen käyttänyt sitä mm. kivetyksen ja nurmikon rajalle. Pieniä(!) kiviä olisi myös ylimääräisenä kokonainen suursäkillinen, saisi vaikka tuhdin kerroksen painoksi. Mutta se ei taida olla kätevää, kun koivut pudottavat lehtensä ja siemensä sen sekaan? Ja istutusalueen multa pitäisi sitten rajata jotenkin pikkukivistä?
Muoks. Mutta eihän toisaalta ylhäältä tuleva lehti ja siemen ole niin suuri ongelma, jos istutusalueeseen istuttaa maanpeitekasveja? Niiden lehdet kuitenkin sitten makaisivat kivikaistaleen päällä? Olennaista olisi tukahduttaa ne maanalaiset kutsumattomat vieraat. Kuinkakohan leveä tällaisen muovi+kivi-kaistaleen tulisi olla?
Pienet kivet taitaa olla kyllä hankalia, kun niihin alkaa luonnon roskista muodostumaan aika nopeasti multaa väliin ja sitten jo kivien välissä itääkin monenlaista…ja taas on rikkaruohoja
Jotenkin vain ajattelin, että maanpeiteperennat kasvaisivat nopeammin rikkisten esteeksi kuin pikkukivet keräisivät humusta päällensä. Mutta onhan sitten tietysti ne maata pitkin rönsyilevät rikkikset. Pirskatti, laitan siihen muurikiviä, joille ei olla neljässä vuodessa keksitty käyttöä…?!
Valitettavasti en osaa Hoyabellan ruusuasiaan antaa mitään vinkkejä, mutta päivitän tämän oman aidanvierustilanteeni;
Päädyin lopulta kuitenkin kaivamaan pienen ojan juuriesteelle mahdollisimman lähelle aitaa. Päätin uskoa, että aidantolpat ovat niin syvään hakattu, etteivät pienestä säikähdä. Samalla päätin myös itse olla säikähtämättä kaivuu-urakkaa koivujen alla.
Kuvista näkee, että koivun juuret katkaisivat ojan parista kohtaa, mutta muuten ojasta tuli noin 20 cm syvä (ja tässä vaiheessa noin 10 m pitkä).
Juuriesteenä käytin vahvaa muovipressua, jota on helppo muotoilla ja leikata maaston mukaiseksi.
Penkin taakse olin jo ehtinyt laittaa sanomalehdet ja multaa/kuoriketta, joten ne piti siirtää aidan luota varovasti sivuun ennen ojan kaivamista. Sitten uudet lehdet ja mullat paikoilleen.
Tämän juuriesteen huono puoli on sen valkoinen väri. Ylimääräiset valkoiset on tietysti tarkoitus kääntää piiloon, ja kasvit tulevat peittämään loput. Tuohon penkin vasemmalle puolelle kaivoin pensaalle kuopan ja totesin, että on niin täynnä koivun juuria, että unohdetaanpas koko juttu. Lopulta istutin tuolle alueelle tuoksukurjenpolvea ja vuorenkilpeä. Ihan koivun alle laitan matalampia maanpeiteperennoja.
Sinisointu, homma lähtenyt hyvään käyntiin. Tuleehan niiden tolppien juurille taas maata takaisin kuitenkin. Kannattaa tietysti sitten juntata se siihen tiukkaan, että tolpat pysyis hyvin vastedeskin.
Samat hommat käynnissä täälläkin. Tuosuvadelmien edestä vaan vielä edelleen syvennettiin ojaa, tolpat ovat edelleenkin pystyssä
Kiitos kannustuksesta, Tuomipihlaja! Homma kyllä etenee, mutta harmillisen hitaasti. On niin hankala paikka kaikenkaikkiaan, kun vielä rajautuu aitaan (ei pääse operoimaan toiselta puolelta ollenkaan), että aina keksii jotain mukavampaa tekemistä. Jonkin sortin huoltopolkua tms. pitäisi vielä saada sinne taakse kurjenpolvien sekaan. Edempänä istutusaluetta on jo askelmakiviä.
Yritin tosiaan tiivistää maata tolppien ympäriltä, toivottavasti riittää. Pidetään peukkuja, että teilläkin tolpat pysyvät tolpillaan, vaikka paljon syvempi oja tuleekin.
Heips, mie oon ihan yhtä pihalla tämän keskustelupalstan kanssa kuin mitä olen puutarhassakin enkä tiedä laitanko viestiä oikeaan paikkaan. Mutta kysymys olisi se että uuden kodin loivassa rinteessa kasvaa heinien seassa vuorikilpeä. Mikä olisi paras tapa tuoda nämä kasvit esille siten että ne kasvaisivat nätisti esillä eikä heinien seassa? Mietin että täytyykö miun myllätä koko rinne uudelleen ja ottaa vuorikilvet pois ja istuttaa uudelleen?
Puretun lauta-aidan vierustan suunnitteleminen jatkuu. Tähän kohtaan pitäisi saada jotain tolkkua ennen kuin tulee liian tunkua:
Nykyiset kasvit kuusen lisäksi:
1. purppuraheisiangervo
2. laikkukirjokanukka
3. norjanangervo
4. koivuja
Purppuraheisiangervon ja kanukan istutin kuusen molemmille puolille joitakin vuosia sitten sillä ajatuksella, että poistan kuusen myöhemmin, kunhan pensaat kasvavat. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin; Haluan ehdottomasti säilyttää kuusen, mutta yritän pitää sitä pienenä (= noin 2 m korkeana) leikkaamalla sitä vuosittain. Pensaita pitäisi siis siirtää, jotta kuusi mahtuu kasvamaan kauniisti.
Paikka on puolivarjoinen, kahden koivun välissä, ja näkösuojaa tarvitaan (valkoisten tolppien kohdalta alkaa naapurin piha). Poistanko isot pensaat kokonaan, vai koitanko vain järjestellä niitä uusiksi? Jos poistan, mitä korkeaa laitan tilalle? Onko teillä ideoita?
Jaan sun toiset aatokset: kuusi on kiva Se on vihreä nytkin
Tämmönen tuulesta temmattu heitto: Voiskohan tuolla kuusen takana kasvaa alppikärhöseinämä ja muuten sitten jotain matalampaa,jotta kuusi erottuu hyvin.
Tuomipihlaja: Meinaat, että taotaan pihaan lisää kärhöjä nyt, kun rauta on kuuma? Hauska ehdotus, ei olisi kyllä tullut mieleeni. Tuossa olisi tukevat aidan tolpatkin valmiina köynnöstukiviritelmille. Toisaalta yksi tavoitteistani on saada pehmennettyä/häivytettyä tontin rajaa aidanvierusistutuksilla, joten vähän vierastan minkään rakennelman pystyttämistä rajalle.
Betoniraudoitusverkko ei kauheasti näy eikä se noiden tolppien lisäksi muuta tukea tarvitsis. Ja kun alppikärhö on verkon valloittanut, niin ei näy yhtään.
Tässä vaan virittelen sun omia luovia ajatuksia koska sinä kyllä keksit itte kaikkein parhaimmat ja kauneimmat ideat, siitä oon varma.