Yleensä´en yhtään tykkää myrkyistä, nyt on a8inutkertainen hetki: Osta Round-Uppia ja myrkytä se ruusupuska.
Kadun -niin- että vain kaivoin tarkoin omani pois, kun muutimme tänne.
Juurivesoja pönkeää joka puolelta aina vain joka ikinen kesä lisää ja lisää.
Hei Meirami! Mulla oli pihalla ikivanha kukkimaton, rikkaruohottunut ruusupöheikkö n. 5mx6m alue. Leikkasin ruusut poikki maanrajasta. Levitin maahan paksun tiekankaan, jonka reunat painoin lapiolla maahan n.10cm syvyyteen. Sitten kippasin jokusen kärryllisen multaa päälle. Multakerros n.30cm ja siihen istutin perennat. Hyvin on toiminut:D ja helposti se syntyi.
Kiitoksia pikaisista vastauksista! Itsekin oon aatellu tota myrkyttämistä… Mieheni kun on maanviljelija niin noita aineita meiltä kyllä löytyy. Mitäpä jos tekisin molemmat, eli nyt kun puska jo paikka paikoin vähän vihertää, laittaisin myrkkyä ja sitten parin viikon päästä leikkelisin ruusut?! Miltäs kuulostaa? Nyt vaan typeränä vaahteralta kyselen, että mitä on ns. tiekangas? Onko samaa kuin juurimatto? Riittäisikö muuten tommonen n. 30 cm multakerros edellämainitsemilleni perennoille? Lisäksi ajattelin laittaa pari keijuangervoa ja jonkun rungollisen pikkupuun, ehkä runkosyreenin. Entä pitäiskö kaikki multa olla ns. pussimultaa (pelkään, että teen konkurssin…)?
Jos myrkytät, myrkyn pitää antaa vaikuttaa riittävän kauan. Niin että se ehtii jokaiseen juurenmutkaan. Siten pääset eroon juurivesoista. Paras aika myrkyttämiselle on silloin kun lehtipinta-alaa on runsaasti, eli ei ehkä ihan vielä.
Mikähän olisi riittävän pitkä vaikutusaika - muutama viikko?
Vaahtera, eikö niitä juurivesoja sitten putkahtele ihan yltympäri puutarhaa? Kun minulla on niin. Ja kaivoin niin maan perinpohjaisesti silloin aikanaan sitä ruusua pois!
Meirami, joo pitää olla ruusun lehdet auki vähän paremmin, kun sitä kautta myrkky menee ja sitten kulkeutuu tosiaan juuriinkin. Parin viikon päästä pitäisi olla kasvin täysin kuollut ja myrkyn pois…no siitä en uskalla sanoa.
Varmaan siinä vaiheessa pääsee helpommalla sitten kun leikkaa näivettyneen ruusun. Ei tarvi niin kamalasti kaivaakaan.
Sitä multaahan myydään suursäkeissäkin, tulee varmaan aika lailla halvemmaksi kuin normaalit multasäkit. Ei tule mukana rikkaruohoa, niin kuin äkkiä tulee jos vain kaapaisee jostain sitä.
Sunnuntaiaamun auringonpaisteessa otin kuvan, missä näkyvät vähän kaikki ne istutusalueet, joiden kanssa olen viime syksynä ja tänä keväänä ährännyt.
Etualan hiirenkorvat ovat koristeomenista lautakolmiossa, alaoikealla viime syyskesän uusi ruusualue ja suoraan edessä uusin laajennus, johon olen alkanut nyt tänä keväänä kasveja koota.
Uffe-kissa siellä on tynnyrin luona tulossa
Pohjoispihan uusin penkki on tosiaan vielä aivan työn alla, mutta tässä se näkyy vähäsen enemmän. Riippahernepuusta ei erotu kuin runko tuossa Uffe-kissan edessä.
Lautakolmiosta joutavat jo nuo laudat pois, jahka kerkiän sinne asti.
Ja kauhun tasapaino säilyy kaiken aikaa...
Saaveissa oikealta puiden takaa ylös nostamani pihlaja-aidan pihlajat ja ruukussa rajalta turvaan nostamani kataja. Uuden mulloksen etukulmaan istutin eilen jasmikkeen paraatista.
Mun piha on paksua tinttasavea, joten en oikeesti ole siihen penkkejä kaivellut. Niitä ruusuja en siis mitenkään myrkyttänyt, leikkasin vaan maatamyöten. Se tiematto on ehkä vähän paksumpaa ja sitkeempää, kuin juurimatto, jota sitten laitoin nurmen päälle. Ei niitä ruusunvesoja mistään tule, kun eivät saa happea, valoa eivätkä vettä. Siinä matonpäällä on multaa n. 40senttiä. Siihen olen myös istuttanut esim. lumipalloheiden. Sen ympärille olen kyllä mättänyt vielä enemmän multaa. Kyllä ne mun penkit on tehty ihan ostomullasta, mutta kun sitä ostaa ison satsin kerralla, niin tulee halvemmaksi. Mulle tämmönen konsti on sopinut, kun se aika hienosti selkääkin säästää:D
Tosin maanviljelijämiehesi voisi kuopasta vaikka ne ruusut kauhalla ylös ja sitten vaan putsaisit maan käsin rikkaruohoista, niin et ehkä joutuisi ostamaan multaa penkkiisi. Toivotaan, että onnistutte!!
Olen tuota omaa kauhun tasapainoani käynyt katselemassa ja altaan kohdalla, vaahteroiden alla oleva ruohotupsakekohta minun pitäisi selvittää elolle. Siinä on alunperin ollut jokin muoto, mutta nykyään menee alueen keskellä ikään kuin polku, joka tosiasiassa on täynnä kevätkaihonkukkaa ja kevätesikkoa. Nämä sinänsä kauniit kasvit ovat siinä kuitenkin kituliaita ja heinittyneitä. Ehkä kohta olisi paras vaan mennä ja kuoria, jotta sen voi selvittää ja laatia tilalle oikean polun.
Jatkoa edelliseen kuvaan. Lauta-aitaa odottaa tontin raja ja sen edustaa yritän tässä selvitellä.
Uffe valitettavasti luulee lintujen vesiallasta omaksi lautasekseen.
Uuteen penkkiin menossa mm.isopäivänkakkaraa, punatähkää , punaväriminttua, liljoja . Pähkäilin niiden järjestystä ja alkoi tuntua että ovat vissiinkiin aika samankorkuisia sitten isona.. Vai onko noista joku selkeästi korkeampi/matalampi kuin muut?
Riippuu kesästä, mutta yleensä minttu on vähän korkeampi. Voisi olla kevään kukkijoitakin joukossa, samoin syksyn.
Joo Kurpitsa tulee siihen muutakin mutta näiden korkeuksia pähkäilin ku vaikuttavat aika samankokoisilta.
Päätin perustaa talon päätyyn sinisen kukkapenkin sitä jonkun aikaa mietittyäni. Tilasin viherpeukaloilta alppikärhöjä, jotka laitan seinää vasten kasvamaan, loistokurjenpolvea, vuoriarhoa (valkoinen, ettei tule liian sinistä) ja italiankelloja. Kertokaa kaikki mitä pitää tietää, kun alan penkkiä perustaa. Jokainen pienikin tiedon häivä ja vinkki on kullanarvoinen. Tällä hetkellä talon päädyssä kasvaa nurmikko. Voinko tehdä sanomalehti kohopenkin siihen nurtsin päälle, vai pitääkö kaivaa maata syvempää? Minulla on palanutta lehmän lantala multaa, noin kuusi vuotta vanhaa…käykö maaaineeksi vai onko liian väkevää? Kiitokset taas jo etukäteen vastauksista. Penttiläisten vinkin ovat kyllä olleet kultaakin kalliimpia omakotitaloon muuttaneelle aloittelevalle puutarha harrastajalle! (huh, huh miltä toi piha näyttäis ilman teitä )
Tarkista vielä kukkimisajat niin, että keväällä ja syksylläkin on kukkivia. Sinuna laimentaisin hiekalla sitä lehmänlantamultaa, etteivät kasvi ylirehevöidy ja sitten sairastu.
Kiitos Sand. Kukkimis ajankohtia ymmärsin itsekin katsella ja tässä pitäisi olla nyt koko ajan kukkivaa kesäkuulta syyskuulle asti. Siis hiekkaa siihen “lehmänlanta kompostin” sekaan…hyvä tietää. Käyköhän sellainen hiekka, jossa on melko paljon kiviä seassa? Vai pitäisikö yrittää seuloa kivet pois…? Jos teen nurmikon päälle sanomalehti penkin, niin miten paksu kerros tätä maa-ainesta pitäisi olla lehtien päällä? Vaikuttaako penkin syvyys kasvien talvehtimiseen? …
Varmasti vaikuttaa talvenkestoon ja mitä paksumpi, niin sen parempi.
En osaa sanoa mitä paksuutta pitäis olla, sillä itsellä aina kuoppa jonne laitan pohjalle n.20cm “lehmänlantakompostia” ja sitten kerros hiekkaa ja pintamaaksi sekoitan kaupan multaa ja turvetta hiekkaan.
Yhteensä noin 40cm.
Väliraporttia: Tämä projekti on ollut vähän pitkissä kantimissa, mutta tänään sain vihdoin kärrätä multaa ja möyhiä muutenkin. Huomenna pääsen istuttelemaan, kuinka kivaa Kasvien järjestystä pitää vielä miettiä, kun on pionia, liljoja, salkoruusua, punatähkää, kurjenmiekkoja, esikkoa... Hankittuja, kasvatettuja ja vaihdettuja
Tuo aita tuossa saa väriä pintaansa, ruskea siitä tulee. Tuo ruskea tikkaitten näköinen on osa ruusuporttikaarisysteemijuttua, ja sekin on vielä vähän vaiheessa. Kuvan etualalla on eräs ongelma, kärpäsiä kuhiseva lantakasa. Olen sitä yrittänyt hukata vähän sinne ja tänne, mutta paljoa sitä ei voi yhteen paikkaan laittaa kun on niin tuoretta... Mutta tämä meni jo OT.