Ihanan muhevan näköistä tuo multasi!
Juu sitä tilattiin kuormallinen viime kesänä "naapurin" sedältä, eikä ihan hirveästi maksanut. Yhden (koho)kukkapenkin olen siitä kuormasta jo täyttänyt, ja loppu menee varmaankin tähän viritelmään
Minä sain tänään aloitettua "Sinisen penkin" rakentelun. Elikkäs sen mistä kerroin pari päivää sitten suunnittelevani.
Lähtökohtana oli tämän näköinen talon pääty:
Ja koko päivän aherrettua, illalla näyttikin jo tältä:
Enään vähän multaa vielä lisää ja tietenkin ne KASVIT ja se on sitten siinä!
Herttileiti, miten tyylikäs, siisti ja kaikkea!
Kunnes rikkaruohot alkavat rehottaa
Piiki, miten nuo verkot on kiinnitetty seinään?
Minulla kun on se keittiön ikkunan alus siinä vaiheessa, että mullos on valmiina. Vain kasvit ja tulevien kärhöjen tuet puuttuvat. Paikalle tippuu koko matkalta kattolumi.
Ne on ruuvattu seinään sellaisilla kiinnikkeillä, mitkä mieheni teki itse. Varmaan samantyylisiä löytyisi rautakaupasta. Seinässä ne ovat ruuvilla ja säleikköön ne on hitsattu kiinni. Nämä varmasti kestävät, niistä tuli tosi tukevat. Toivottavasti löydät jonkun tukevan kiinnitys ratkaisun. Tai löytyisikö kenties jostain naapurista “metallimies” sinulle sellaisen rakentelemaan…?
Talon paraatipaikalla eli ulko-oven läheisyydessä on komean pyöreitä vuorimäntyjä. Talon sisääntulohan pitäisi olla edustava eli mitä laittaisin vuorimäntyjen joukkoon kasvamaan? Pelkät vuorimännyt (vaikka komeita ovatkin) ovat hieman ykstoikkoisia. Istutusalue kaipaa jotain piristystä. Ehdotuksia? Vuorimäntyjen ympärillä on valtavia kiviä ja ne on siirretty kaivurilla. Jotain kaunista kaipaisin…
Niin ja ulko-oven edusta on osan päivää ihan varjossa… Sopisivatko nauhukset vai mitkä? Pienet piiperrykset “häviävät” suurten kivien ja vuorimäntyjen sekaan.
SariW, vaikka sanotkin että pienet piipeerykset katoavat, niin itse voisin harkita vuorimännyn kaveriksi ketoneilikkaa, joka on ihan matalalla maanpinnassa, mutta kukkiessaan upea. Tummanpunainen ketoneilikkamatto korostaisi vuorimäntyjen vihreyttä mukavasti, mutta jos itse haluat korkeampaa, niin unohda silloin tämä ajatus. Myös koristeheinät ovat kauniita vuorimäntyjen kaverina, esim. sininata.
Minä taas ajattelin ensimmäisenä vuorimäntyjen väliin jaloangervoja, valkoisia, vaaleanpunaisia. Tuleeko liian raskaan näköinen yleisvaikutelma, jos vuorimäntyjen väleissä on isoja/isolehtisiä kasveja, jolloin kaikki on suurehkoa ja rotevaa ? Tuo heinäideakin tuntuu kivalta, keventävältä.
Minulla on ketoneilikkaa. Pärjääkö se myös suurimman osan päivästä varjossa? Jaloangervot kuullostavat myös kivoille. Laitetaanpas korvan taakse nuo vinkit. Kiitos!
Ketoneilikka periaatteessa pärjää ihan missä vain, mutta mitä aurinkoisempaa, sen iloisemmin se kukkii ja kasvaa.
Tämän kukkapenkin uusimme täysin kokonaan ja muutimme myös muodon ja laitoimme hiekan kukkapenkin ja seinän väliin. Vanha multa pois kolmen-neljänkymmenen sentin syvyydeltä, alle juurimatto, kun mäntyjä on valtavasti tuossa lähellä. Uusi multa ja rankasti turvetettua palanutta hevonpeetä. Luonnonkivet takareunan hiekan päälle ja kolme kivenlohkaretta, joita en mitenkään saa mieleiseeni asentoon, vaikka kuinka niitä pyörittelen. Varatosta löytyi vanha betoninen putki, sen päälle nakkasin vanhan laatan ja kukkaruukun korkeutta antamaan ja suoraa seinälinjaa rikkomaan. Kukkapenkkiin upotettiin pieni rakentajanpalju ja sinne pieni suihkupumppu piristämään olemusta. Rikkinäisen saviruukun heitin kyljelleen ja sinne istutin samaa kuin putken päällä olevaan ruukkuunkin. Kasveja puuttuu vielä ja nuo paikallaolevatkin tulevat osittain vaihtamaan paikkaa.
Joitakin yksityiskohtia laitan myös lähempää.
Hienoja ideoita belgillä! Vanha putki & betonilaatta, kyljellään oleva saviruukku jne., tykkään.
Minä kyllä paiskaisin nuo lohkareet ihan roheesti kukkapenkin puolelle, ehkä jotenkin tuon vesiaiheen läheisyyteen.
Oisko mahdoton ajatus? Vai vievätkö mielestäsi liikaa tilaa penkistä?
Belgillä tosi siistireunainen penkki ja aina hiukan erinäköinen, kun käy kiviä heilauttamassa!
Tässä tämän kevään iisakinkirkko. Syreenin ympärys vielä, niin pääsee tekemään reunoja. Ehkä messumattoa ja tiiltä. Lauta ei onnistu, kun tulee aika pyöreää laitaa joka suuntaan. Tupakat, palsamit ja vaikka mitä suorastaan kirkuvat jo, että ulos pitäisi päästä. Onneksi on hyviä korvatulppia...radiota kovemmalle.