Belgi, kokeilitko kiviäsi tuohon “tolpan” juurelle? Toisaalta minäkin lopsauttaisin ne tuonne mullikkoon vaikka noiden angervojen sekaan ja upottaisin osittain. Tiedätkö, miksi ne kenties eivät oikein löydä paikkaansa: ovatko vääränvärisiä verrattuna muuhun matskuun ?
Samaa tekisin minä, elikkä laittaisin nuo lohkareet tuonne kukkapenkkiin ja jos haluaa isoja kiviä talon seinustalle hakisin saman värisiä pyöreähköjä järkäleitä kuin pienetkin kivet ovat.
Tuolla talon toisella puolella on se toinen uusi penkki, vielä suurempi, jossa edelleenkään ei kasva vielä mitään, täytyypä miettiä lohkareiden siirtoa siihen penkkiin. Hiisi, kun työt aina haittaavat harrastusta
Belgi, laittaisin minäkin nuo kivet vesiaiheen vierelle, jäävät varmaan muuten tuon angervon taakse näkymättömiin. Onko tuossa kallellaan olevan ruukun luona siperianmiekkoja? Sopisivat mielestäni siihen viekkuun niiden ihanien lehtien lähelle. Hae uusia lohkareita siihen toiseen penkkiin, hyvältä näyttää kumminkin.
Taidan laittaa siihen vuorimäntypenkkiin kesäpikkusydäntä. Sitä on tontilani muutenkin ja se kukkii kauniisto koko kesän.
Viime viikonloppuna sain reunustettua kellarin katolla olevan perenna/kesäkukkapenkin. Tuli tosi siisti, vielä kun kukat alkaisivat kukkiakin jossain vaiheessa. Kesäkukat ovat ainakin tosi pieniä vielä...
Belgi minäkin ehkä laittaisin ne lohkareet sen putkitolppajuttusysteemin vierelle, penkin taakse, että olisivat niin sanotusti saman värisessä seurassa. Vaikka itselläni on yhdessä penkissä lohkareita keskellä istutuksia, en näkisi niitä tämän sinun penkkisi tyyliin sopivana. Eikä penkki liene niin leveä että hoidollisista syistä tuollaisia astinkiviä tarvittaisiin? Kaikenkaikkiaan ihanan näköinen penkki!
Siellä ne kivet edelleenkin ovat, kun en ole päättänyt vielä mitä niille teen. Tuolla talon toisella puolellahan on se toinen vielä suurempi penkki ja sinne saatan ne siirtää. Astinkiviä ei tuossa tosiaan tarvita, kun takakautta pääsee penkkiin myös käsiksi. Tänään olen siirellyt sieltä kasveja pois ja raahannut toisaalta taas sinne muita. Olen päättänyt että siinä kasvaa vain punaisen ja sinisen erilaisia sävyjä ja tietysti olin tunkenut sinne myös keltaista, joita sitten vein pois. Nyt minulla on siis kaksi uutta isoa penkkiä, mutta totesin ettei nuo kasvini niihin mahdu, mistä ihmeestä niitä yhtä-äkkiä niin paljon onkin, kun kuvittelin ettei minulla mukamas mitään ole? Nyt aloinkin miettimään että pitäisiköhän tehdä tuonne vanhalle kasvimaa-alueelle sovinnolla iso perennapenkki, siellä kun on ihan joutavaa tilaa vaikka kuinka, kun armahin mieheni käänsi sieltä maan. Kaikenkaikkiaan olen kuitenkin tosi tyytyväinen aikaansaanoksiini noiden kahden penkin kanssa, työtä kyllä teettivät, kun täydellisesti molemmat uusin.
Tässähän on se toisen puolen uusittu perennapenkki vielä tyhjänä, nyt siellä on jo jotain istuksiakin, muttei valmis edelleenkään. Tuo penkki loppuu nyt vähän kesken, kun tuolla omenapuun juurella kasvaa älyttömästi varjoliljoja, enkä viitsinyt häiritä heitä ylösnostolla. Paremmalla ajankohdalla penkki jatkuu vielä ainakin metrin verran omenapuun taakse, siten että omenapuu jää penkin sisälle. Siellä kasvaa myös luumupuu keskellä penkkiä, kun en lopultakaan raaskinut sitä poistaa, kymmenkunta juurivesaa kyllä annoin pois.
Tässä muuten tuo edellisen kuvan penkki ennen uusimista. Kasvit kasvavat keskellä ruohikkoa. Kuva on otettu suunnilleen lipputangon vierestä, joten laajensin samalla penkkiä hyvin reilusti.
Tuossa näkee kyllä työnsä tuloksen. Mahtava uusi penkki. Kyllä kelpaa istutella kasveja.
Tessulin kellarinkatto on hieno! Mukavasti nuo kasvit olet ryhmitellyt ja reuna on piste iin päälle.
Rakenteilla olevan pihapolun vierus"penkkiä" olen suunnittelemassa. Paikka on puolivarjoinen, kasvualusta tulee olemaan kuiva - alla kangas > juuret eivät pääse maahan, ja muutenkin hyvin kapea multatila. Menestyisikö siinä muukin kuin maksaruoho? Verkurjenpolvi tai maahumala kenties? Siis kuvassa näkyvien laattojen ja reunakivien välissä kuoppa kasvualustaa varten. (Syy miksi polku rakennettu ko tavalla on viereisten suurten puiden maan pinnassa kulkevat juuret > ei voinut kaivaa syvemmältä)
Mitäs mieltä Katajanmarja olisit näistä (ehkä menisivät, vaikka onkin puolivarjo): hopeahärkki, sulkaneilikka tai hietaneilikka, hopeamaruna taitaisi olla liian korkeaa ?
Reunuspoimulehti voisi myös menestyä. Mulla kasvaa nimittäin laattojen välissä pelkässä hiekassa siemenestä levinnyt . Olen siitä kuvankin tänne laittanut, mutta en löytänyt sitä nyt mistään.
No nyt löysin, se oli sirretty poimulehti otsikon alle ja reunuspoimulehti ketjuun oli jäänyt yksi orpo kommentti.
Ihan hyviä ehdotuksia, Kasuariina. Alue on ongelmallinen ruohonleikkuunkin suhteen. Laittaisin koko vasemmanpuoleisen sivun (edellinen kuva) perennoita kasvamaan, mutta kun ne koiruudet juoksee siitä läpi tähystyspaikalleen Oikeassa sivussa myöskin ongelmallinen kapea rikkaruohosuikale hoidettavana. En haluaisi sitä kuitenkaan peittää, jotta viereiset kotkansiivet saisivat levitä rauhassa polkuun asti. Tykkään kotkansiivestä, ja laittaisin sitä toisellekin puolelle, mutta pelkään sen leviävän liikaa peittäen alleen matalampikasvuiset. Jospa kattaisin maan männyn juurella sanomalehdillä, lisäisin hieman multaa ja istuttaisin vuorenkilpeä (sitä löytyy pihasta omasta takaa)? Maahumalaa siellä jo kasvaakin. Toisesta suunnasta:
Rönsyakankaalikin on aika vähään tyytyväinen,jos pitää sen väristä? Suikeroalpi on myös sitkeä ja kestää vähäsen tallaustakin.
Varteen otettavia ehdotuksia kaikki. Suikeroalvea löytyy pihalta. Onko reunuspoimulehti tavallisen poimulehden kaltainen?
Kiinnostukseni reunuspoimulehteen heräsi. Kuinka korkeaksi kasvaa? Ja onko yleisesti myynnissä taimitarhoilla? Tunturipoimulehti olisi myös upea lehdistöltään...
Reunuspomulehti on mielestäni hieman vaatimaton. Siis kuten poimulehti, mutta matalampi ja harvempi kasvutavaltaan (ainakin minulla). Tunturipoimulehti on peittävämpi ja kaunis lehdistöltään!
Yleisyydestä en osaa sanoa.