Istutusalueet

Käväisin mittaamassa: lehdistö n15 cm + kukkavarsi 10-15cm. Sateessa en kovin tarkkoja mittauksia tehnyt. Taimistolta aikanaan ostin, tänä vuonna en ole käynyt vielä kiertelemässä, joten en osaa sanoa.

Kiitos vaivannäöstä. Jompaa kumpaa poimulehteä alkoi tehdä tosissaan mieli ko paikkaan. Ehkäpä hommaan molempia kieli ulkoa. Kauppilakin näyttää myyvän ainakin tunturipoimulehteä...

Kukkapenkki männyn juurella? Kyselisin pikagalluppina menestyykö teillä kukat männyn ympärille tehdyssä kukkapenkissä ja toisaalta suuttuuko mänty kalkista? Taiteilin männyn ympärille pyöreän kukkapenkin kivireunuksineen. Muistan että Eden-ohjelmassa sanottiin, että puun ympärille täytyy jättää rauhoitusalue, joka esim. katetaan. Radiossa taas luonto-ohjelmassa maisterismies sanoi, että se on kukkua, kukat sopii ihan hyvin puun juurelle, mutta ruoho ei. Ruohonjuuret kun kuulemma ottavat samalta syvyydeltä veden kuin puun juuret.

Jännä juttu, kyllä meillä ruoho/heinät kasvaa sulassa sovussa männyn juurella. Tosin kyseessä vanhat täysikasvuiset puut. Ja onhan mänty paalujuurinen. Enemmänkin olen aristellut korottaa maata puiden juuristoalueella. Sanotaan kuusen olevan herkin maan lisäämiselle, koivukaan ei kuulemma tykkää.

keskimmäinen kuva heinäkuu 2007 ja alempi huhtikuu 2008 ja kaikkein ylin tänään 17.6 otettu

Pitkästä aikaa tänne kirjoitan,vuoden tauon jälkeen.Laitoin pari kuvaa omasta istutusalueestani,joista ekat kuvat löytyy sivulta 12 tässä samassa ketjussa.Nyt tänä keväänä alue näytti tältä,ja kesäkuvan kävin juuri napsasemassa sateessa.Joku epäili täällä vuosi sitten etten ehdi tänä kesänä tehdä pihalla juuri mitään,ja se harmikseni pitää paikkaansa.Neljäs mukula syntyi marraskuussa ja kyllä on ns kädet täynnnä.Mut kyllä mä kasvimaan laitoin ja yritän nyppiä pihaa aina kun ehdin.Siksipä en koneella ehdi istuakaan,mutta nyt oli pakko tulla katsomaan teidän muiden aikaansaannoksia.

Tässä reunuspoimulehteni, kasvaa kyllä hieman varjoisassa paikassa.

Alla tunturipoimulehti

Nyt on pakko pistää kuva reunuspoimulehdestä . Kasvaa aurinkoisessa paikassa. Kukkavarsia tulee kyllä paljon enemmän kuin nyt. Siihen kyseiseen paikkaan sopisi myös kirjokuunlilja ja japaninkuunlilja. Molemmat melko matalia.

Olikohan muuten puhetta jo peittokurjenpolvesta? Sehän on matala ja peittävä ja nopeakasvuinen, ihana reunuskasvi.

Nyt kun koti on kaupan apea(jos ketään kiinnostaa ihan kiva puutarhatontti ja kiva talo 2-4 hengelle Tampereen länsipuolella saa laittaa hölöä, anteeksi Nuu) on tarkoitus että veisin osan kasveista mökillemme, mutta ei ole tarkoitus viedä tätä pihaa tyhjäksi. Isoin osa on perenooja, aika nuoria, mutta kuitenkin jaettavissa. Mihin aikaan kesää voin alkaa jakaa osia irti? Olen teiltä monilta saanut aivan ihania kasveja, en henno jättää kaikkia tänne, osa taitaa olla pakko. Ongelma siis, milloin? Pitäisikö laittaa ensin siirron jälkeen harsoa päälle etei kuivu kaikki pilale. Pitäisikö sirretävät kasvit laittaa ensin pesuvatiin päiväksi imemään vettä kunnola? En enää ole selvillä paljonko täällä on eri kasvilajeja, mutta 170-200 on aika liki, ja jotain niista haluan jakaa tulevan asukin kanssa. Toivon tosiaan ettei tänne muuta sellaista perhettä joka ajaa vain ruohonleikkurilla kaiken sileksi.

Iso huoli on siitä uudesta istutusta tillipionista, voinko sen istutaa taas uudeleen? Siinä on uusi nuppu! Samoin täällä on se joltain saatu (Raumalta?) pionin siementaimi viime vuodesta. Voiko siirtää jos ottaa ison paakun mukaan? Tänään päätettiin että mökin omenapiha aidataan jos saadaan talkooväkeä, tehdään omenatarha. Sinne on tulossa kolme uutta omenapuutakin ja pitäisi löutää uusi keltaluumu kun jänöt söi edelliset yrityset.

Toivon että saatte selvää tästäoho mutta meillä on oikea ongelma, meille iso.

Tarleena, kyllä kai pioni siirron kestää, kun tarpeeksi ison paakun mukana sen siirtää. Minä “pöllin” toissakesänä anopilta parista pionista alut, pari versoa kummankin pionipuskan laidoilta. Mukaan ei tullut maata ollenkaan, ja juuri oli tosi onneton. Molemmat kasvaa nyt iloisesti meidän pihalla. Ja tillipioni selvisi talvesta, vaikka istutin sen vasta lokakuussa.

Jos on pakko siirtää keskellä kesää niin sitten vain siirrät. Itse nostin peräkärryllisen perennoja viime kesän heinäkuussa ja laitoin ne muovikasseihin, istutin ne valeistutukseen vasta marraskuun kylmillä. Muovikasin vuorasin sisäpuolelta ensin sanomalehdillä ja sitten laitoin paljon multaa myös juuripaakkujen mukana. Luulen ettei yksikään siitä satsista kuollut monen kuukauden muovikassielämän jälkeen ja talvenkin vielä olivat vettä seisovassa kasvimaassa. Osa oli pioneita, osa nauhuksia, jotka eivät myöskään suuttuneet ja kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Mulla on paha tapa jakaa ja siirtää perennoja aina heinäkuun helteillä. Silloin on useimmiten kesäloma ja kunnolla aikaa pihapuuhiin. Yksikään ei vielä ole kuollut, vaikka joutuvat usein koko päivän odottamaan multiin pääsyä useimmiten vain muovipussia hieman juurakon suojana. Kunnollisen kastelu on tietysti välttämätön. Kastelen istutuskuopan kunnolla ja vuoronperään lisään multaa ja vettä, kun kasvi jo jököttää paikoillaan. Osasin toivottavasti selittää.

Ja minä siirsin isän perennoja elokuussa valeistutukseen, kasvimaalle, hyvin ovat lähteneet kasvamaan, nyt oikeilla paikoillaan.

Tarleena, jos se pionin siementaimi tms on multa, niin siirrä vaan, laita isohko multapaakku mukaan. Minkähän pionin olen mahtanut sulle lähettää?hymy

Voi viherpeukalo, ei sillä ollut lappua kaulassa, se oli muistaakseni ylläri. Sem kuva on jossain poionisivulla ihan täs kesäkuun aikana. Pieni mutta pippurinen. Pärjää hyvin niiden pikkumansikoiden suojassa eikä kiukkuile. Söpöliini:)

Kun pärjään vain yhdellä kepillä ja pääsen itse konttausasemasta pois, alkaa tapahtua.

Tsemppiä Tarleenalle ja kasvuintoa “pippuriselle”.

Tämäkin penkki on tuuheentunut sitten kevään, jolloin koko penkki uusittiin täysin muotoineen, reunuksineen ja multineen ja myös kasveineen, entisessähän kasvoi vain vuohenkelloa ja oranssikeltanoa.

Pieni paljusuihkulähdekin on maastoutunut kukkapenkkiin lähteensilmäksi.

Mitä laittaisin ketoneilikan kanssa samaan penkkiin? Paikka on puolivarjoinen. Mieluummin jotain matalaa… Taustalla olisi kuunliljoja (samoja mitä on belgin kuvassa).

SariW, juuri tänään ihailin lasteni mummon pihassa suikeroalpia ketoneilikan alla. Molemmat kukassa ja värithän käyvät yhteen kuin nakki silmään :}