Perustimme juuri uuden, muurikivillä reunustetun istutusalueen. On kymmenisen metriä pitkä kaarre, ja leveyttä sillä on 2-4 metriä (levenee toiseen päähän). Mullan muotoilimme siten, että on keskellä penkkiä jonkun verran kohollaan.
Keskelle muuripenkkiä on tarkoitus istuttaa kääpiövuorimäntyjä ja keijuangervoa ja muurin reunoille ainakin sammalleimua ja vuorenkilpeä, ehkäpä lamoherukkaakin. Paikka on aurinkoinen aamusta iltaan.
Nyt mietin, tuleeko "kukkulan" ja muurin välisestä pienestä ojasta surmanloukku näille reunuskasveille talvisin. Eli vesi kerääntyy ko paikkaan, jäätyy, ja kasvien juuret kärsivät tai peräti tuhoutuvat? Olisiko parempi, jos multa olisi melkolailla tasaisesti koko penkin alueella? Muurin reunan kanssa sitä tuskin kannattaa nostaa samalle tasolle; Tulee vain sotkua, kun multainen vesi valuu pitkin muuria?
Multaa on paksulti, mutta sen alla on kyllä reilu kerros sepeliä ja kivimursketta. Muurikivien ja mullan välissä on styroksia.
Kokemuksistanne ja näkemyksistänne olisin kovasti kiitollinen. Pensaat odottavat jo istuttamista...
Mulla pää höyryää ja päivät jäävät lyhyiksi. Suunnittelen nimittäin enkelipenkin kasvustoja jo istutettujen havujen ja pensaiden lisäksi. Ei ole helppo homma, kun siementä on niin monenlaista, mutta ei ole mitään takuita mitkä niistä saan kasvamaan .
Ensin piirsin kartan alueesta ja aloin lätkiä siihen kasviryhmiä, mutta huomasin hankalaksi. Pitää ottaa huomioon niin monta asiaa: pituus, leveys, väri, muoto...
Nyt olen piirrellyt karkeita luonnoksia 6-8 kasvin ryhmistä, joissa olen yrittänyt huomioida nämä kaikki seikat. Mitä mieltä olette esim. seuraavasta ryhmästä: ritarinkannus, vpun. illakko, päivänkakkara, paratiisilja, kuunliljoja, vp. maksaruohoa ja havuna hibatuija.
Toinen ryhmä: väriminttuja, yrtti-iiso, valk. tarhaillakko, reunusasteri, salvia, puistolemmikki, kuunlilja.
Jospa laittaisi joka ryhmään yhdistäväksi tekijäksi kuunliljaa?
Tällaisten ryhmien väliin ajattelin maanpeitekasveja: maksaruohoja ym.
Ainiin, jotenkin sinne pitäisi vielä saada se hopeapurokin.
Tuleeko rauhaton ja liikaa kasveja?
Laitanpa kuvan yhdestä pihamme kukkapenkistä.
Kukkapenkki on tehty pari kesää taaksepäin ja tänä kesänä kiva poika (ihan itse pyytämättä) teki nuo reunasorasysteemit. Samalla tukkipöytäryhmä sai paremman paikan. Mielestäni tämä on ihan kiva kokonaisuus, ainakin on tullut istuskeltua tukkipöydän ääressä enemmän kuin koskaan aiemmin.
Harmillisesti kuvasta ei erotu yksittäiset kasvit, mutta tarkoitus onkin lähinnä esitellä kokonaisuutta. Kulmassa on kuitenkin särkynyt sydän, joka valtavalla koollaan vie tilaa muilta. Silti pidän siitä niin paljon, että ennemmin siirtelen niitä muita toisaalle kuin luovun tästä (tyyppi on muuten siementänyt ihan kiitettävästi tai tehnyt jotain muita temppuja, sillä jälkeläisiä löytyy sen ympäriltä melkoinen määrä...). Penkissä on myös vaaleanpunaista ja tavallista palavaa rakkautta, paria iiristä, valkoista pikkusydäntä, pari pionia, jaloangervoja jne.
Kukkapenkki kaipaa vielä hieman fiksailua. Polttavanoranssit unikot (vaikka ovatkin mummaltani saadut) saanevat lähtöpassit, sillä en pidä niiden leviämisvauhdista saatika niiden rumuudesta kukinnan jälkeen. Kukinnat ovat kyllä näyttävät, mutta silti. Neilikat (en tiedä mitkä, jotain anopilta saatua) ovat liian rentovartisia, tai kasvavat muuten kummallisesti, ja tuovat mielestäni sellaista sotkuisuutta penkkiin. Sotkuisuutta tuo myös nuo erinäiset pelivälineet ja muut paikalle kuulumattomat esineet, mutta kuvitelkaa kuva ilman niitä
Sadepäivän kuvia etupihan toisesta kukkapenkistä edestä ja takaa...
Dodii, pakko pyytää yleisön apua kun oma polla jumittaa
Tuo ympyrä on n. reilut pari metriä halkaisijalta, paikka on aurinkoinen ja maa perusparannettua ( vielä vaihessa ) savista multaa. Ajattelin siihen mallailla norjanangervon mikä on jo valmiina ja hakee paikkaansa. Mieli tekis myös pikkujasmiketta siihen mutta mitä muuta? Haluaisin rehevän vaikutelman, eli ei pelkästään/pääosassa matalia kasveja. Muita pensaita lisää? Korkeita perennoja? Ja miten sen jasmikkeen sijoittais,sen olis tarkotus olla korkein pensas, keskelle vai reunalle?
Täältä katsoen vähän taakse ja oikeaan sivuun se jasmike. Norjanangervo siitä vasemmalle. Mun mielestä.
Mites olis köynnöskehikko, ja siihen joku clematis tai tuoksuköynnöskuusama niin, että muodostavat jasmikkeen ja angervon kanssa kolmion?
Ritarinkannusta, preeria-angervoa? Reunoille jättipoimulehteä?
Mää arvasin että Emoon voi luottaa
Tuo kuvakulma on siltä puolen otettu mistä vähiten paikkaa katsotaan eli eniten katottais talon puolelta ja kuvan oikealta puolelta missä on meijän pihatie. Jospa ne sommittelis noin kuin Emo sanoit mutta käänteisesti.
Clematista pyörittelin itekin mielessäni, jos jonku kivan tuen tälläis niin tulis pystysuuntaista meininkiä. Semmonen seiväskolmio? Ja korkeita perennoja joo! Mutta kestääkö tuo preeria-angervo auringossa?
Jättipoimulehteä mulla on jo niin monessa paikassa että ihanuudestaan huolimatta en sitä tähän taida haluta. Hmm, oisko kurjenpolvissa vähän korkeampia lajikkeita, semmonen muistikuva on mutta yhtään en muista että mikä…
Kiitos avituksesta Emo!
Marlene, minä vaan kerron mistä itse tykkään :D.
Tietysti käänteisesti, jos toiselta puolelta katsellaan. Eikös preeria-angervo ole auringon kasvi?'
Neidonkurjenpolvi on mun viimeisin ihastus, mutta taitaa olla aika matala. Loistosellainen on korkeampi, mutta leviää ja rötköttää: vaatii paljon tilaa. Entäs tarha-? Tykkäsin kovasti, kun mun pikkuinen kukki.
Jos laittais vielä jotain pitkälehtistä tai heinää? Tai kirjava- tai punalehtistä?
Heinistä tykkään mahottomasti, samoin punalehtisistä ihan mistä vaan
Mahtuiskohan siihen porukkaan vielä purppuralännenheisiangervo vai meneeköhän tukkoon? Mulla on yks ja se on jumalaisen värinen. Purppurakeijunkukat tietysti on mutta aika matalia tähän. Mitäs muita niitä onkaan? Milläs onkaan semmoset keihäsmäiset pitkät lehdet, kurjenmiekka? Semmonenki lehtimuoto toimis vitsin hyvin ( ainaki mun mielikuvissa! ).
Sulla on Emo hyvä maku
Nyt täytyy oikein ottaa selvää noista neidon- loisto- ja tarhakurjenpolvista, vinkit helpottaa huomattavasti urakan aloittamista koska noita kurjenpolviakin jokunen on…
Saisinko hyviä ehdotuksia tähän rinteeseen jossa kasvaa nyt angervoja mutta kaipailisin jotain kerroksellisuutta tyhjiin paikkohin. Rinne on paahteinen. päällä ihan hyvää multaa 15-20 cm ja hiekkamoreenia alla. Ajattelin ensin jaloangervoja mutta eivät ilmeisesti menesty näin aurinkoisessa ja kuumassa paikassa ja tätä rinnettä ei ole helppo kastella?
Mä laittaisin jotain kivikkokasvia,onko hopeahärkki liian korkea?
Hopeatäpläpeippi? Se kasvaa missä vaan.
Kiitos kommenteista. Kirjoitin hieman epäselvästi eli selvennöksenä kaipaan siis korkeampaa kasvia kuin nuo angervot. Mielellään jotain joka tulee soihtumaisesti eli alaosa olisi rehevämpää mutta sitten jotain ylöspäin vähän kuin jaloangervot mutta kuivapaikka tekee tästä epätoivoisen yrityksen?
Laittelin juuri omia kuvia ja sieltä tuli mieleeni mooseksen palavapensas. Se on tietty siitä ikävä, että sitä ei sovi pahemmin kosketella, mutta ei kai tuossa välissä ole tarkoituskaan kuljeskella? Nauhukset menisivät muuten, mutta varmaan vaatisivat vähän kastelua.
Tai sitten päivänliljat, niitähän on vaikka minkälaisia.
Päivänliljat totta - niitä en tullut ajatelleeksikaan. Kiitos vinkistä! Pitääpä etsiä mikä erityisesti sietäisi paahdetta. Nuo kuunlilja ressukat on tarkoitus siirtää paremmalle paikalle. Tuli huiskaistua syksyllä hätäpäissään maahan kun en muka mitään järkevää paikkaa keksinyt.
Mooseksen palavaa pensasta en koirien ja lasten takia uskalla laittaa. Möngertävät välillä tässä rinteessäkin, kun äidin silmä välttää.
Nämä eivät kyllä ole soihtumaisia, mutta pärjäisivät hienosti kuivassa paikassa: mirrinminttu, siperian ampiaisyrtti, kaikki kellot.
Kosmoskukka, heitän lusikkani soppaan ja ehdotan punatähkää