Istutusalueet

Levitin suodatinkankaan ja siihen homma tyssäsikin hetkeksi, olin suunnitellut paikalle katettua aluetta, jossa leikittelisi erilaisilla katteilla ja koristekivillä. No tietysti juuri tänään, kun minulla ei ollut autoa, iski ihan PAKOTTAVA tarve tehdä asialle heti jotakin, tiedättehän tunteen?kieli ulkoa

No pihalla patsastellessani löysin kompostiaitauksesta läjän rapautuneita tiiliä ja sain villin idean alkaa murskaamaan niitä katteeksi, on muuten tosi terapeuttista puuhaasilmän isku.

Nyt näyttää tältä

Kaivelin kasveja sijoituspenkistäni ja suunnittelin hankittavia, tuohon johonkin haluan ehdottomasti samanlaisen pienen suihkulähteen, kuin mitä Belgin kuvassa näin (kiitos vinkistä Belgi)

Ajattelin jatkaa alueen kaartuvalla reunalla aina tuonne syöksytorveen saakka, eikös näyttäisi luontevalle niin?

Ja juu, järjestelen kyllä nuo luonnonkivet sitten kunnolla, kun saan koko alueen muuten valmiiksicool

Kivalle näyttää Ihaanpihalla! Tuosta tulee nätti (ihan minuntyyliseni...)!

Minäkin olen suunnitellut murskaavani vanhoja saviruukkuja (jotka ovat siis jo melkein palasina). Kannataakohan se tehdä jossain sangossa? Missä murskasit tiilet?

Kiitos Eleonora

Murskasin tiilet tuossa mustassa muovisaavissa pikkulekalla ja vanhalla kirveellä. Saviruukut saisi varmaan muovipussissakin tai pressun sisällä. Muista SUOJALASITcool ja käteen kunnon hanskat, ne reunat on teräviäoho

Laita rännin alle se vesiaihe, kaivaen vain maan sisälle, ja sinulla on sadevettä joka pysyy raikkaana kun siinä on pieni pumppu ja suihku. Minä laitoin sellaisen muovisen puutarha-altaan rännin alle ja olen tyytyväinen. Kesäisin siinä on ollut pikkuinen pumppu joka pyörittää vettä. Kuivina aikoina tietenkin pitää lisätä letkulla.

Niin, ja altaan ylivuotovesi pitää huolehtia kallistuksella niin että virtaa tietenkin poispäin perustuksista...

Se ON tosi terapeuttista puuhaa se tiilien hakkaaminen. Meillä isäntä katsoi minua hieman pitkään, kun minä hakkasin tiiliä mökillä kappaleiksi ja samalla sille kerroin, että minun lempileikkini lapsena mökillä oli leikkiä tiilimurskaamoa. Minulla oli semmoinen syvennys vattupuskien ja kivipenkereen välissä, jossa oli iso kivi siinä penkereen kulmalla ja semmoiselle 6-7 -vuotiaalle se oli varsin loistava pöytä. Sitten oli niitä tiiliä, joita minä sitten hakkasin toisilla tiileillä (vai sanotaanko tiilillä) ja kivillä.

Löysin vanhalta puolelta kuvan altaan ensimmäisestä kesästä - istutuksen ovat paljon tuosta muuttuneet

Vanha paksu viltti tai vastaava soveltuu myös murskaamiseen. Viltti vaikka pihatien päälle (mielellään aika kova alusta) ja toiselle puolikkaalle murskattavat ja tpisen puoli käännetään päälle ja annetaan paukkua. Ei tarvi suojalaseja ja ne on sitten helppo kantaakin sillä viltillä ja kumota minne tahtoo.

Onpa kiva idea laittaa vesiaihe rännin alle.

Temskulla oli kyllä taas loistoidea. Minä en vaan pysty sitä kopsaamaan, kun rännin alla on sadevesikaivo ja salaojaapea...vois tulla sanomista jos ne kaivaisin poisnaurua.

Niin, nämä uusien talojen tekniikat - unohdan ne aina naurua

Kiitos Sand sydän  Miten sitä onkin omille penkeilleen niin umpisokea! Ukonhattuja pitää siirtää joka tapauksessa viikonloppuna muualle, metsä on täynnä sinivuokkoa ja kuunliljaakin pääsee jakamaan lähivuosina.  Että sitä joskus tuntee itsensä idiootiksi...

Hömppis, eipä kestä

Ihaanpihallan istutusalue ei kyllä näy saunan ikkunasta noin matalana, vai näkyykö? Minua kiinnostavat nuo valtavan hienot rappusten alla olevat ritilät. Miten ne on kiinnitetty ja onko rappujen molemmin puolin tuommoiset?

Niitä pitkin nousisi jokin ei-niin-suureksi-kasvava köynnös ehkä ja tuon putken voi seinustalla naamioida lautahässäkällä, jonka päällä voisi olla kukkaruukku, joka näkyy hyvin saunaankieli ulkoa

Sand, kyllä se näkyy juuri tuon korkuisena, kun sauna on hieman alempana pihalla. Nuo ristikot jotka ovat molemmin puolin portaita, ovat kiinni muutamalla ruuvilla portaiden rakenteessa, laitan varmaan samanlaiset kun remontoin portaat ja rakennan kuistin...sitten joskus (mutta saranoin toisen puolen, niin saan vaikka taimipotteja sinne alle jemmaan). Yksi clematis siinä jo kiipeileekin ristikkoa pitkin hitaasti mutta varmasti ja lisää haluaisin köynnöksiä. Tuo putki on onneksi mallia "irto", joten se ei kaunista pihaa kun vain saisin sen raijattua kaatiksellecool. Ruukkuja minäkin mietin seinänvarteen, kun styroksin vuoksi ihan seinän viereen ei voi kaivaa penkkiä, vielä kun valitsee sen väriset ruukut, että tulee hyvä kontrasti tiilimurskeen värin kanssa, niin avotkieli ulkoa

Hirmuiset määrät kiviä nousee joka vuosi pelloilta. Niitä on pakko kerätä, että pellot säilyisivät Eu-kelpoisina. Minnehän ne kivet menee? Ei meillä ainakaan näy mitään kivikasoja eikä aitoja.

Suositteletteko kanttausta perennapenkin rajauksessa? Minusta reunaton penkki on kaunein, mutta ongelmana on sitten nurmikon karkaaminen penkkiin. Ostin kanttauslapion, mutta tarvitsisin kanttauksen periaatteista vähän opastusta. Voisiko joku kertoa ihan "kädestä pitäen", miten teet kanttauksen? Jos kanttaat keväällä, niin laitatko esim. uutta multaa päälle, miten leveän kanttauksen teet jne... Eilen aloitin kanttaamaan, mutta totesin, ettei ole hajuakaan miten homma kannattaisi tehdä.

En haluaisi laittaa ainakaan muovisia rajauksia, ja tiiliäkin pitkään penkkiin menisi aikaslailla. Pitkä lankku voisi olla toinen vaihtoehto, jos kukaan ei suosittele minulle pelkkää kanttausta.

Enkä tiedä, osuinko ollenkaan oikean otsikon alle, mutta jospa teistä joku osaisi avittaa. Kiitos etukäteen!

Kertokaas nyt minullekin, että mitä se kanttaus ylipäätänsä on?

Sillä minä sitä ihmettelen sitä kanttaus-sanaa, kun kaupassa käydessäni näin semmoisen työkalun, jonka kohdalla luki "kanttausrauta". Millään en saanut kuviteltua, että mihin sitä tarvitaan. Mitä sillä tehdään?

(vähänkö taas nolottaa oma tyhmyys...)

Aahaalamppu No nyt minä ymmärrän. Kiitos selvityksestä. Taitaa jäädä minulta tekemättä. Kuulostaa työläältä. Rikkaruohomyrkkyä kehiin!

Minulla on kanttausrauta ja sanoisin että työ on yllättävän helppoa. Kun hommasin kanttausraudan viime kesänä tein heti samana iltana muutaman kymmenen metriä kantattua kukkapenkin reunaa ja ei tuntunut oikein missään. Ja minä olen sentään selkävikainen vanha romu.

Lapiolla kun kanttasin oli tuloksena hirmuinen hiki ja äkkiä syvenevä oja. En millään osannut pitää kanttausta lapiolla järkevissä rajoissa. Kanttausraudalla jälki on siistiä ja yhtenäistä. Helpointa on, jos takana on kottikärryt joihin irtoavan nurmituppaat heitellään.

Kantattu kukkapenkin reuna on todella kaunis, eikä samanlaista saa myrkyllä aikaan.

Temskukka, pistä kuva sellaisesta penkistä niin näkis millainen jälki pitäis olla. En omista kanttausrautaa. Teräväkärkinen lapio löytyy.