Kanttausraudan olen tilannut lähikauppaan. Kipeällä polvella on ankarampaa polkaista korkeata lapion terää kuin matalaa kanttausrautaa, joten ajattelin, että kerran se kirpaisee, se ostos, mutta polveen joka kerta lapion kanssa
Minä haluan kuvan siitä vehkeestä, oliskohan se mahdollista, millainen se oikein on. Pitää olla niin malttamaton kuin pieni lapsi, ei jaksa millään odottaa iltaan asti, että mentäis sitä ihmettä katsomaan rautakauppaan.
Voi kun minä olen täällä työmaalla ja tässä koneessa ei pahemmin kuva-arkistoa kukkapenkinreunoistani ole....en minäkään tiennyt miltä sen pitäisi näyttää, rupesin vain kanttailemaan
Tämä on varmaan muille ihan itsestään selvää, mutta mainitsen jos on muita yhtä tietämättömiä kuin itse olin ennen tätä kevättä... Eli ottakaa kanttausta varten käteen tasateräinen puutarhalapio, pistolapiolla on hullun hommaa kantata penkkejä (kokemusta on)...
Minä tilasin viime vuonna omani paikalliseen maatalouskauppaa ja myyjän mukaan sitä oli siellä porukalla ihmetelty. Kukaan ei tiennyt mikä se on mutta olivat veikanneet että se on joko kunnan tai tvh:n miesten urakkalapio. Ja minähän en ole syyllinen siihen mitä muut veikkaavat, kunhan kerron.
Pyysin myyjää sitten kertomaan kaikille että minä alan ojia urakoimaan että saa ne kaivinkonemiehet vähän unettomia öitä.
Vanhalta puolelta löysin Nannan lisäämän kanttausraudan l. -lapion kuvan:
Kanttausrauta oli minulla hankintalistalla ensimmäisenä tänä kesänä ja Prismasta sen sitten löysin. Siinä on lapiota pienempi, puoli pyöreä terävä terä. Kyllä tuli siistit kukkapenkkien reunat.
ja työ kävi joutuisasti. Talvella vasta kuulin eräältä puutarhurilta, että semmoinenkin työkalu on olemassa. Pari kesää tässä välissä yritin tuusata pistolapion kanssa, jälki ei tullut hyvä, kun tasateräinen lapio kulutettiin loppuun. Lehdessä näin kuvan hiljattain toisenkinmallisesta kant-
tausraudasta kuin tuo omani.
Kiitoksia, nyt on hyvä mieli ja illalla ostoksille.
Minä näin erinäköisen. Se oli toiselta pystyreunaltaan suora ja toiselta viisto. Alareunaltaan se oli ehkä puoleen väliin suora. Eli puolisuunnikas.
Toivottavasti minulle tulee tuommoinen puolikuun muotoinen, pyöreä on aina nätimpi. Mutta pääasia, että terä on matala - kuten Temsku sanoi, lapion terällä tulee epätasaista, kun se aina välillä humpsahtaa syvälle, kun polkaisua korkealta on vaikea hallita. Ja minulla se korkealta polkaisu sattuu polveen ja vielä enempi silloin, kun pitää yrittää jättää se puoleen väliin...
auts! *LOL*...anteeksi Inki! Minun levoton mielikuvitukseni taas alkoi liitää viestisi loppuosasta
"..polkaisua korkealta on vaikea hallita. Ja minulla se korkealta polkaisu sattuu polveen ja vielä enempi silloin, kun pitää yrittää jättää se puoleen väliin..."
....taidan olla parantumaton, sori, taitais olla päikkärit paikallaan...
Minunhan siis alunperin PITI tulla tänne raportoimaan tuon portaidenvieruksen edistymisestä eikä kaivelemaan toisten kirjoituksista kaksimielisyyksiä.
Kävin ostamassa pikku pumpun suihkulähdettä varten Belgiltä kopsatun idean mukaisesti, astiana käytin halpishallin isoa muovista salaattikulhoa. Tuo tiilen mörssääminen alkaa muuten jo tuntua työltä
Ihaa, hieno on portaanvierustasi, kivaa tiilimursketta, tykkään ideasta. Tuli vain mieleeni että jos tuulee kovin, niin tuo vesisuihku saattaa mennä sivuun eikä vesi palaudukaan salaattikulhoosi, jolloin moottori käy tyhjänä. Itselleni on käynyt näin kun suihkulähteeni oli ennen tuulisella paikalla.
Hmmm...pitäsisiköhän kaivaa tuonne isompi purnukka, vai ajastaa suihkulähde vaiko laittaa kaukosäädin...hmmm...tätä pitää miettiä...vetäytyy pihasaunaan saunaoluen kiilto silmissään
Säästyipä rahaa, mistään ei löytynyt kyseistä lapiota, kolmessa paikassa kävimme kyselemässä ja eivätkä suostuneet tilaamaankaan. Huonoa palvelua täällä käpykylässä.
Ihaanpihalla, jos teillä on autolle ajastin, niin sitä on hyvä käyttää suihkun ajastamiseen (ja säikäyttää itsensä ulkona, kun yhtäkkiä suihku alkaa suihkuttaa!).
Tänä puutarha.netin aikana olen tullut muuttaneeksi isoja osia pihasta ja tänä keväänä sekä osittain viime kesänä aloitin pihan suuremman osan, eli etupihan ja talon pohjoispuolen muutoksen.
Etupihalle olen nyt istuttanut pensasaidan virpiangervoista, kolme pilvikirsikkaa, yhden Sinikka-luumun, yhden "villikirsikan" ja korallikanukan tuomaan korkeutta ja väriä sekä kukintaa lisää. Nuo puut ja entiset istutusalueet pensaineen ja vielä muutamine lisäpuineen tulen yhdistämään myöhemmin yhtenäisiin ja isompiin aloihin.
Seuraavana odottaa muutosta tontin kaikkein varjoisin osa olohuoneen toisen ikkunan alla, mihin tulen siirtämään muualta pihasta oikeasti enemmän varjoa kaipaavat perennani ja kaksi luonnonpihlajaa. tälle alueelle tulen luultavasti jättämään pelkästään hyppelykiville tilat - ainakin pitkän tähtäimen suunnitelmissa haluan siitä kohdasta nurmikon pois ja tilalle muuttuvaa kasvustoa. Alue on siitä kiva, ettei katolta tipu lumi tuolle sivulle ollenkaan, mutta vaativa, koska näkyy tosiaan ikkunasta. Tämän uuden alueen takarajan muodostavat marja-aroniat.
Hyppään vielä kanttausaiheeseen... En ehtinyt eilen katsastamaan onko kukaan vastannut ja olipas iloinen yllätys nyt koneelle ehdittyäni, että oikein keskustelua syntyi. Kiitos!
Eilen vielä ennen nukkumaanmenoa ryhdyin toimeen kanttauslapioni kanssa ja voi voi kun lämmitti mieltä ja silmää kanttauksen jälki. Iskin lapion nurmen puolelta penkin rajaan ja sitten vielä penkin puolelta nurmeen päin viistosti ja nostin n. 15 cm:n nurmituppaan pois. Oikeasti kanttauslapion kanssa on ihan eri juttu tehdä ko hommaa, kuin pistolapiolla tms! Tasainen lapa (puolikuu minullakin) painuu helposti maahan ja juuri oikeaan syvyyteen. Joku joskus jossain kirjoitti, että riittää kun kanttaa alku- ja loppukesästä. Työ oli niin mukavaa ja jälki kaunista, että kahdesti kesässä tekee homman ilokseen. Ostin lapion K-raudasta Kuopiosta, eli luulisi sitä löytyvän ainakin tilaamalla muistakin K-raudoista. Suosittelen lämpimästi ainakin niille, joiden silmää miellyttää eniten "luomureuna" muovien ja ostokivien sijaan.
Voihan istutusalueen reunat ! Minä en nimittäin pääse mitenkään minkäänlaiseen ymmärrykseen siitä miten haluaisin istutusalueen reunustaa! Nyt oleilunurmikkoa ympäröivä alue on reunustettu sekalaisella tavalla, osa ilmaiseksi saaduilla korkeahkoilla vaaleilla harkoilla, osa pyöreillä kivillä ja osa pihalta löytyneillä tiilillä. Reunuksen ja nurmen välissä hiekalla täytetty oja. Oikein mistään reunuksesta en tykkää - harkot on rumat, kivet liian erikokoisia, tiilet liian matalat. Haaveilen nurmikonreunuskivistä, mutta reunustettavaa aluetta on kaikkiaan noin 28 metriä, joten käy kukkarolle...
Miten jos kukkapenkin kanttaa, niin miten onnistuu nurmikon leikkaaminen nätisti? Eikö ruohonleikkurin pyörä tipahda sinne kanttausojaan?
Äänestys pystyyn - Mikä näistä vaihtoehdoista miellyttää eniten silmää?
Vaihtoehto 1 - järkyttävä harkkoreunus
Vaihtoehto 2 - epätasakokoinen kivireunus
Vai vaihtoehto 3 - tiilet, jotka eivät sitten yhtään auta korottamaan kukkapenkkiä nurmikon tasasta - joka olisi lasten ja koirien vuoksi tärkeää - näkyy kuvassa ihan etualalla. (järkky musta muovinauha on estämässä rönsyleinikkiä leviämästä aivan kaikkialle)
Noita pyöreitä kiviä on kukkapenkeissä vähän joka puolella - onko jo liikaa, jos reunatkin ovat kivistä?
Ja nämä kaikki kolme vaihtoehtoa löytyvät tällä hetkellä todellakin saman pihaa kiertävän istutusalueen reunoilta, järkyttävää....
Mun silmää miellytti kovin toinen vaihtoehdoista . Ei ollut mun mielestäni yhtään liikaa kiviä, ja ei haittaa (päinvasoin) vaikka olisivat eri nälöisiä, kokoisia ja muotoisia.
Minä tykkään kaikista reunoista - sillä niiden rooli pienenee kun kasvit kasvavat ja vihreys lisääntyy. Kaikkea ei voi päättää vain estetiikan perusteella, sitä on asioita joissa käytäntö menee tärkeysjärjestyksessä edelle...parasta tietenkin on jos käytännöllinen on esteettistä