Tervetuloa aivoriiheen myös minun pihamaalleni. Takapihalla nurmialue rajautuu sekametsään, joka mustikkavoittoinen. Nyt olisi mielessä raivata osa mustikkametsästä istutusalueeksi. Mutta mutta.. istutusalueen koko ja sijainti ovat vähän hakusessa. Sanokaas ny jotain tekin.
Paikka, johon uutta istutusaluetta suunnittelen, on siis oikealla alakulmassa juuri ja juuri erottuvan pienen syyshortensian takaa lähtevän polun ja vasemmalla näkyvän pihlajan takaa menevän pyykkitelineelle johtavan polun välissä.
Toisesta kulmasta tässä (harmaa mötikkä oikeassa yläkulmassa on naapurin talo, jota en halunnut ilman lupaa kuvailla tänne). Kummassakin reunassa näkyvät nyt polut, joiden väliin haaveilen lisätilaa lähinnä perennoille. Maksimissaan alue voisi edetä ehkä isoihin mäntyihin asti, jolloin se olisi jo todellakin iso. Yksi vaihtoehto olisi tehdä uusi polku valamonruusun oikealta puolelta kaartaen vasemmalle kohti pyykkitelinettä. Silloin pihlajan ympärille ja ruusun taakse jäisi metsäinen lämpäre ja perennamaa tulisi siis suunnilleen valamonruususta oikealle aina polkuun asti.
Ideoita?
Laitetaas vielä yhdestä kulmasta. Eli pyykkitelineelle vievän polun vasemmalla puolella on poluin rajattu metsäinen alue, jossa kasvaa mustikan ym. lisäksi mm. rodoja ja pensasruusuja. Sinne on lisäksi tulossa kärhöjä, noiden isojen mäntyjen väliin pingotettavaan kehikkoon.
Voi miten monta ja mielenkiintoista ideanpoikasta täällä olisi!
Variksenmarjan mustikka-alueaiheen taisin lukea perin heikosti tai jotain, mutta siitä huolimatta minulle nousee koko ajan vaan mieleen sellainen ajatus, että rajaisit tuon todella kauniin mustikkametsän alustan omaan rauhaansa esimerkiksi vanhoista kepeistä tehdyllä, aivan matalalla "riukuaidalla" ja jos jotain kasveja mustikoiden sekaan joskus istutat, valitset vain erittäin luonnollisen näköisiä kasveja ja niitäkin vain rikkoutuneeseen kohtaan tai aidan lähelle. Perennoille valtaat vain nurmikkoa
Rinneangervolla on tosi hyvän mallinen alue siinä mietittynä ja sitä varmaan kannattaisi lähteä rakentamaan kaikessa rauhassa mieluiten kattaussysteemillä niin, että aina vain osa penkistä tulisi istutuskuntoon kunakin kesänä. Märkiä sanomalehtiä ensin koko alalle ja sitten kaikkea mahdollista ja mahdotonta maatuvaa ainesta lehtien päälle niin paljon, kuin suinkin löytyy. Tuon hyvän multaläjän voisi kyllä vajentaa katteiden sekaan alimmaksi pian lehtien päälle öbaut vaikka viidentoista-kolmenkymmenen sentin multakerroksella, jolloin istuttaakin voi aika pian jo kasveja. Tässä rakenteluvaiheessa voisi kaikkein helpointa olla alueen hallinnointi, jos saisit jostain purkulaudasta alueen ympärille reunukset parin laudan korkeuden verran.
Valo-olosuhteet kyllä sopivat erittäin monille kasveille, myös katajille ja tuijille sekä vaikka omenapuulle tai marjapensaille perennojen lisäksi. Myös kasvimaalle tuo tila saattaisi riittää?
Angervoruukut voisi upottaa ruukkuineen maahan odottamaan lisätilan valmistumista ja maan pinta kannattaa pitää katettuna koko ajan, etteivät hankalat rikkikset ehdi juurtua tuohon ollenkaan.
Sand on asian ytimessä siinä, että mustikkaa ynnä muuta luonnonmukaista on tarkoitus jäädä pihaan paljonkin. Yhden lämpäreen mustikalta olen tosiaan vallannut istuttamalla sekaan niitä rodoja ja tulevaisuudessa myös kärhöjä. Mutta nurmikkoa meillä ei paljoa enää perennamaaksi muuteta: suhde kun tällä hetkellä on nurmikko n. 400m2, mustikkaa n. 1000m2!
Pajusta aitaa olen kyhännyt tuonne ihan taaimmaiseen pihannurkkaan, jossa on mm. marjapuskia kitumassa. Siinä idea oli ikäänkuin pienellä aidantapaisella korostaa sitä hoitamatonta osaa. Eli näin:
No hehheh!! Olet jo ajat sitten tehnyt juuri sellaisia aitoja, mitä vasta ehdottelin
Tuohon omaan penkkiini, olen ajatellut erilaisia perennoja ja pensaita. Mietin itsekin eilisiltana katseenvangitsijaa penkkiin.Mitä mieltä olette? Sirtäisinkö jasmikkeen aivan toisaalle,se nyt "sattuu" olemaan siinä,koska viime kesänä sen hädissäni siihen haluaisin. Paikka on paahteinen.Krokukset metsän laidassa nousevat aika aikaisin keväällä nurmikosta.Varjo talosta tulee vasta iltapäivällä tuohon nurmikolle. Mulla oli itsellä mielessä,että kerralla kaikki valmiiksi,mutta ei se käytännössä onnistu,koska en pääse koskaan rauhassa tekemään penkkiä.Tänäänkin kävin taimialessa,ja kolme "häirikköä" oli kimittämässä mukana.Käteen jäi kolme kääpiövuorimäntyä,jotka on tulossa erääseen etupihan rinteeseen.
Taidan siis alkaa rakentaa penkkiä pala palalta.Mulla on kaikessa aina hätä ja hoppu,en malta noita rikkaruohon tapporituaaleja pitkään harrastaa,joten sitten olen heti kahden ekan viikon jälkeen pulassa.Mutta nytpä en viekään sanomalehtipinoa paperinkeräykseen.Pitäisiköhän yrittää pengertää jotenkin kivillä tuota penkkiä.Olin ajatellut muurikivireunaa polun reunaan,millä saisi sen reunan korkeammaksi,mutta eipä näillä kotiäidin tuloilla ole varaa sellaisiin hienouksiin.Taidan tyytä alkuun luonnonkiviin
Variksenmarja,minä laittaisin tuolle alueelle alppiruusuja, ja muita sen seuralaisia.Tuollaisen sekametsän minäkin haluaisin...Meillä on kaiken metsän pohjassa märkää savimaata.Rakennan yhteen metsänurkkaan rodotarhaa,mutta maanvaihto on valtava homma,joten sekin on ikuisuusprojekti.
Rinneangervo: löytäisitkös jostain kulmikkaita luonnonkiviä niin paljon, että saisit istutusalueesi ympärille niistä matalan kivimuurin? Jo 20 senttiäkin on paljon korotusta. Ja kasvivalinnassa sitten kuivuutta sietäviä kasveja ja syväjuurisia veitikoita: et taida nimittäin ihan päivittäin joutaa kastelupuuhiinkaan..?
Metsälämpäreen muuttaminen istutusalueeksi ei ole sytyttänyt teitä ideoimaan. Houkuttelen vielä yhdellä kuvalla samasta aiheesta. Koitin tähän nyt saada koko alueen näkyviin. Ruskea mutkaviiva markkeeraa polkua, jonka aion tuohon nyhtää. Valamonruusun taakse ja pihlajan ympärille jää siis mustikkaa. Isojen mäntyjen tietämillä kulkeva vihreä viiva on alueen takaraja noin suunnilleen.
Vasemmalle, tuohon polun vieruun ja sitten tuonne taakse, johon ei aurinko paljoa paahtele voisin tosiaan ajatella lisää alppiruusuja, niitä on pihalla vasta pari.
Miltähän näyttäisi tuossa etuoikealla, ei-niin-tiheän varvukon kohdalla sellainen kivistä ladottu taikaympyräntapainen, jollaisen krista houkutukseksi laittoin useastikin vanhan pentin puolella näkyviin? Mäntyjen kohdille, alueen taka-alalle voisi ehkä sijoittaa myös penkin, ihan vaan haaveilua varten..
Variksenmarja laittaisin sinne alppiruusujen seuraksi kanukkaa,sitä laikkukirjokanukkaa.Se antaa väriä metsän laidassa.Ja maanpeitteeksi kans jotain valkokukkaista,koska se valkoinen näkyy hämärässäkin metsässä...
Kulmikkaita kiviä ei löydy,mut niistä haaveilen itsekin....nyt taas joudun kun kuopus heräsi
Variksenmarja, tuossako ei siis ole mitään multamaata, vaan ihan kangasmetsän kariketta vain ? Mitäs niitä happamassa maassa viihtyviä muita olisikaan: menestyisiköhön syyshortensia-pensas taustalla korkeimpana? En enää muista, mitä aiemmissa viesteissäsi olitkaan suunnitellut. Mitenkäs olisi myös hapahkossa puolivarjoisassa viihtyvät jaloangervot? Minusta ne kävisivät hyvin tuollaiseen metsäiseen maisemaan. Ja etureunaan sitten jotain kuivan maanpeitekasveja. Tässä jotain aluksi. Muutakin sinne väleihin pitäisi saada, mitähän ? Minusta aika vaikea juttu.
Laikkukirjokanukka olisi ihana! Ja valkokukkaisia olen viimeaikoina ryhtynyt suosimaan muutoinkin. Alppiruusutkin voisi valöita sen mukaan..
Muajussi: ihan on kangas-/sekametsäpohja vain. Ja sen alla loputtomasti hiekkaa... Jos ja kun nyhdän tuon mustikanvarvuokon tuolta olueelta kutakuinkin kokonaan pois, niin jäljelle jää oikeastaan lähinnä hiekkaa. Hapanta kuitenkin on, joten sikäli voisi sen mukaan tosiaan koittaa katsoa. Noihin mäntyihin tuonne arvatenkin laitan jotain kiipeämään. Kohta alkaakin olla joka toisessa männyssä jo joku köynnös menossa..
Tuo varvikko jatkuu tuonne männyistä eteenpäin vielä. Mitenhän sen voisi silleen huomaamattomasti rajata..? Ja mitä luulette, miten pärjäisi omenapuu tuossa?
Meillä on hyvin toisenlaista maata, kuin variksenmarjalla. Kovaa tinttasavea ja tosi rehevää. Tässä on alaspäin rinne ja alapuolella lähdelampi ja pikkujokikin pilkistää alhaalla. Olen istutellut pensaita lammen rannalle, mutta vain kääpiöpunapajut näkyvät kauas.
Voi jeesus tätä mun touhua!!!! Sori
Mahtava hopeapaju sulla, Vaahtera123! Upea.
Ja tuo jokinäkymä on aivan tosi ihana!
Voi kiitos, tuosta kuvasta ei arvaisi mittasuhteita. Rinne on oikeasti niin jyrkkä, ettei sitä voi ajaa ruohonleikkurilla. Joki on kyllä sellanen ihana elementti, kun se elää aina, talvellakin.
Mietin minne pistäisin tämän ongelma alueeni kuvan, mutta toivottavasti täältä löytyy vinkkiä. Ongelma alue on tuossa kuvassa laattakivien takana, kukkapenkin ja hiekkalaatikon edessä oleva kohta. Sen pitäisi olla hiekkaa, mutta rikat tuntuvat valtaavan sen. Siinä liikutaan kuitenkin reippaasti ja nurmikko siinä olisi hankala.
. Tulisiko jollekin mieleen, voisiko tuota istutusaluetta fiksusti laajentaa, kattamaan tuota epäsiistiä osaa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan
Et ilmesesti halua isontaa perennapenkkiä? MItes olisi jos jatkat noita laattoja pidemmälle?
summerwhisper olisin kyllä valmis laajentamaan tuota istutusaluetta, mutta ongelmana on, että se tulisi sitten aika lähelle hiekkalaatikkoa toisesta reunasta ja ideat millä penkin reunustaisi, puttuvat. Jollain alue täytyisi rajata, etteivät lapset "vahingossa" juokse kukkiin. Olisiko tuo penkki järkevää rajata kivellä, olisikohan se hyvä yhdistävä tekijä tuohon kukkapenkin ja hiekkamaan yhdistämiseen?