Hei Heema!
Minusta kaadetut harkot istutusalueen reunassa näyttää parhaimmalta. Itselläni on sama ongelma, mutta minulla ei ole vielä mitään millä penkkini reunustaisin. Joka toinen päivä olen kanttaamisen kannalla ja joka toinen kehittelen reunalle jotakin kivistä. Saas nähdä montako vuotta tässä soutamisessa menee.
Mitä harkkoja nämä sinulla on? Voisinpa harkita niitä omaan penkkiini, varsinkin jos suht edullisia ovat...
Ideoita kaivattaisiin talon itäpuolella, metsän reunassa olevaan pieneen istutusalueeseen. Sen koko on 2x 5m ja toisesta laidasta tuo on pengerrety kivillä. Toisesta laidastaan alue rajautuu vielä kaiteita vailla oleviin portaisiin ja kulkuväylään.
Itse olen suunnitellut että tähän voisi laittaa jonkin kapeakasvuisen puun, kuten koristeompun (esim. Erstaa) tai jotakin, mikä toisi vähän korkeutta istutusalueeseen. En kuitenkaan hahmota, mitä muuta tuossa voisi olla. Jotakin havuja kenties?
Kertokaas mitä laittaisitte tällaiseen paikkaan? Nyt olen laittanut tuohon reunoille väliaikaisistutukseen muualle menossa olevia perennoja, kuten jalopähkämöä ja hopeahärkkiä.
Kuvan alareunan soran kohdalta alkaa toinen samanlainen 2x 5m alue, jossa ei kuitenkaan ole portaita.
Unohtui kommentoida tuosta aikaisemmasta viestistä, että suunta josta tuota istutusaluetta katsellaan on pääasiassa ylhäältäpäin.
Ja hei, miksi en saa tätä viestiä näkymään tuolla viestit/puu -rakenteessa?
Tässä olisi viimeinkin kuva prioriteetti ykkösenä olevasta uudistettavasta alueesta.
Alue 1:
Tämänhetkinen ajatus on, että havut joko syyshortensian vasemmalle tai oikealle puolelle ja toiselle sitten tiikerililjat ja meksikonakileijat. Etualalle ahomansikkaa, kevääksi helmililjoja eteen mansikkojen sekaan ja krookuksia vähän taaemmas.
Btw, nousevatko nuo sipulit katteen läpi, jos sellaista laitan?
Lisätään nyt vielä muutkin ongelma-alueet:
Alue 2:
Jasmikkeen edusta ulko-ovea ja terassia vastapäätä. Suht aurinkoinen paikka, jasmike tietenkin varjostaa. Pensaan juurella paljon nokkosia ja vuohenputkea.
Tämän alueen muutos ei ole niin kriittisesti tarpeen, ahkeralla ruohonleikkuulla tuolta pensaiden altakin kohdan saa pysymään suht siistinä. Tulevaisuudessa (=seuraavan 10v kuluessa) olisi kuitenkin kiva tehdä istutusaluetta tähänkin.
Kyseinen istutusalue voisi yhdistyä alueeseen 3, joka näkyy ylläolevassa kuvassa tuolla taka-alalla (iso lehmus).
Tässä vielä toinen kuva, sisäänkäynti taloon on siis noita liuskekiviä pitkin. Alue 1 jää oikealle.
Ja vielä alue 3 "koko komeudessaan":
Taustalla näkyy siis alue 1 ja vasemmassa yläkulmassa jasmike, jonka toisella puolen on siis alue 2.
Nuo nokkoset voisi ainakin nyppiä tuosta kitukasvuisen vuorimännyn keskeltä pois...
Ikävämmältä kyseinen alue näyttää, kun katsoo yläkuvassa keskellä vasemmalla olevan sähkökaapin taakse:
Taaimmaisena noiden kellastuneiden havuruukkujen takana on juhannusruusu, se(kään) ei tosin pääse edukseen tässä kuvassa.
Vielä yksi kuva tuosta alue 3:sta:
Juhannusruusun edessä on ruma neliskulmainen metallinen kaivonkansi, jonka olen naamioinut mm. kuunliljoilla. Ryteikössä juhannusruusun seassa kasvaa myös punaseljaa. Ja tietenkin paljon nokkosia ja vuohenputkia. Etualalla vuorimäntyjen ja juhannusruusun välissä kukkii keväisin valkovuokkoja ja kesällä siinä pärjää jopa nurmikko jotenkuten, toisin kuin tuolla syvemmällä varjossa.
"Ryteikössä juhannusruusun seassa kasvaa myös punaseljaa."
Piti tietenkin kirjoittamani että punakoisoa.
Outzin Alue 1 kuulostaa minun mielestä jo kasvillisuudeltaan aika suunnitellulta. Jos paikka on kuiva ja aurinkoinen, niin minä ehdottaisin mehikasveja sun muita maksaruohoja.
Mutta ah-ja-voi tuo varjoisa Alue 3 noiden puiden juurella... Kuunliljoja, nauhuksia ja saniaisia koittaisin siellä viljellä. Kaikennäköisiä ja kokoisia. Paljon.
Nanikka, kiitos vastauksesta. Yksi saniainen siinä onkin, viimeisestä kuvasta voi sen kuvitella näkevänsä tuon sähkökaapin oikealla puolella. Se on aikaisin keväällä istutettu ja nyt jo lähes hengiltä kuivunut... Samoin nauhusten kuvittelisin kaipaavan paksumultaista ja kosteampaa kasvupaikkaa? Tuossa on siis todella kuivaa, kun tuo iso lehmus varjostamisen lisäksi blokkaa sateet. Kuunliljat sentään näyttävät viihtyneen tuossa ihan ok (viime loppukesästä/alkusyksystä istutettu), löin niitä tilapäisluonteisesti sinne tänne sen kummemmin maata parantamatta, kun jäivät yli sieltä mihin niitä varsinaisesti Tarleenalta sain. Taponlehdet ovat olleet tuossa varmaan kolmisen vuotta, ja alkavat vähitellen näyttää siltä että viihtyvät. Niiden kun saisi peittämään koko alueen niin hyvä tulisi. :)
Oiskohan tuo Outzin vuorimänty vielä siirrettävissä... se taitaa kitua varjonkin takia, kun näyttää olevan ison puun alla. Ja jos siinä kasvaa vielä nokkonenkin, niin käypä mielessä, että oisko siihen esim. joku koira käynyt joskus pissalla (tai kissa) niin, että on vähän turhan "tyjyssä" kasvualustassa nyt se mänty...
Auri, kiitos kommenteista. Kituvahan tuo reunimmainen vuorimänty on, mutta en taida sitä lähteä siirtämään, kun on tuossa jo varmaan kymmeniä vuosia ollut. Lisäksi noita vuorimäntyjä on tuossa kulkuväylän vieressä pitkässä rivissä myös molempien naapureiden puolilla, eli yhtenäisyys kärsisi, jos alkaisin sooloilemaan. Eli parempi yrittää hoitaa tuota parhaansa mukaan. Eipä sitä reppanaa ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen ennen minua varmaan ole leikattukaan, mutta ehkä sen muoto tuosta vielä paranee... Nokkoset ja vanhat lehdet siistimällä sen ainakin saa vähän paremman näköiseksi, kunhan vaan saisi aikaiseksi...
Nokkosta meillä kasvaa vähän joka puolella. Mitenköhän maata saisi miedommaksi tuolle vuorimännylle? Onneksi tuosta meidän pihatieltä ei ole läpikulkua, joten tuskin siihen kovin moni sentään koiraansa kusettaa. Vapaana liikkuvia kissojakaan ei meilläpäin koskaan ole näkynyt.
Kenelläkään ei ollut mitään kommentoitavaa alue ykkösen suunnitelmiini? Jos kukaan ei tuomitse kasvivalintojani täysin yhteen- tai tuohon paikkaan sopimattomina niin kaipa sitä tänään voisi käydä havut hakemassa kaupasta kotiin, niin voi sitten juhannuksena kuopsutella...
Wera! Mä kannatan tuota havuideaa . Katsele eri tuija-vaihtoehtoja sekä erilaisia katajia. Sinne päätyyn sopis hyvin pari esim. timanttituijaa tai siperian(?) katajaa. Sellaisia jotka kasvavat 2-3metrisiksi. Mutta kannattaa tarkastaa ennen ostoa niiden kasvuvaatimukset, toiset viihtyvät varjommassa ja kosteammassa ,toiset aurinkoisessa ja hiekkaisessa paikassa. Sitten siihen keskivaiheille ja "etupätyyn" jotakin maanmyötäistä havua/tuijaa. Esim. sinikataja on musta kaunis, kasvaa noin neilön kokoiseksi eikä juurikaan korkeutta. Vaihtoehtona tuivio. Sitten väleihin joitakin mieleisiäsi perennoja. On sitten vehreää myös talvella kun on noita ikivihreitä. Ja ne esim. tuijat siellä päädyssä, lomittain istutettuina niin antavat vähän näkösuojaa naapureihin.
Wera, vielä lisää . Tota aluetta voisi vielä vähän korottaa, tehdä siitä kohopenkin. Jos olet jo laittanut kiviä yhdelle reunustalle, voisit lisätä niitä koko alueen ympärille. Tai sitten tehdä matalan muurin niistä samoista kivistä/tiilistä joita siellä taustalla on. Saat sitten sitä korkeuseroakin.
Outzilla onkin urakkaa kerrakseen. Ohjeeni olisi, että keskity yhteen alueeseen kerrallaan. Onhan sulla muutama vuosi aikaa? Riippuu tietysti käytössä olevista resursseista, mitä ehtii ja kannattaa tehdä. Montako henkeä on tekemässä? Ja millä kalustolla? Vedä vaikka langalla rajat, mihin ajattelit istutusalueen tehdä, mieti mitä haluat säästää ja mitä toivot lisää. Millainen maaperä on ja pitääkö sitä parantaa? Kyllä se siitä lähtee, kunhan saat ajatuksesi koottua. On se vuorimänty kyllä aika murheellinen. Joskus pitää kovettaa sydän ja päästää kasvi kärsimyksistään.
No niin, alue 1 on valmis. Aamuvirkkuna aloitin Juhannusaattona klo 7 ja vain lyhyen lounastauon pidettyäni klo 15 oli pääpiirteittäin valmista niin että loppu viikonloppuna lätkin alueelle vielä muutamat bellikset maanpeitoksi, meksikonakileijat ja aikaisemmin ylöskaivamani krokukset ja helmililjat, sekä muutaman sammarin täyttämään tyhjiä kohtia.
Tyytyväinen olen ja laajennussuunnitelmia on jo mielessä... Pitää laittaa kuva kunhan ehdin kuvan räpsäistä.
Outzi, mua kiinnostaa minkäikäisiä sun kuvissa olevat jasmikkeet ovat? Ja onko niitä leikattu ikinä mitenkään.Laitan kohta kuvia miksi mua kiinnostaa...projektistani etupihallani.Mulla on aloitus mun kulmapenkistä tässä puutarhasuunnittelun alla,kun en uutena jäsenenä tajunnut,että täällä on ihan kaikki jaottelut näin hienosti.Mun kulmapenkki-aloitus kuuluisi oikeasti tänne,joten koitanpa siirtää aloitukset tänne...
Tässä penkki ihan alkuvaiheessa.Pihajasmike on pensas,jonka viime kesänä törkkäsin tuohon,ja luulen,että parempi oisi siirtää se pois,kun se voi muuten viedä idean koko istutusalueesta.
Angervot ovat ruukuissa kuvassa vain siksi,että saavat kosteutta nyt tuolta taivaalta satavasta vedestä.Angervot ryhmittelen joko tähän penkkiin tai jonnekin muualle.Takapihalla on menossa myös virityksiä.Tuo alue on idänpuoleisella pihalla.Aamuaurinko paistaa ja johonkin klo 13 asti porottavassa auringonpaisteessa on. Mulla on aloitus tästä irralisena otsikkona tämän puutarhasuunnittelun alla,mutta tuon tähänkin,koska huomaan,että täällä on myös paljon ideoita jaeltu toisille.
Tarkoitus oli aluksi tehdä tuo pieni penkki,mikä on mullalla jo,mutta sain täältä ideoita ja mieheni mielestä mulla karkas mopo käsistä,kun aloin eilen kaatosateessa rajaamaan aluetta isommaksi.Ja ne rajat näkyy tuolla taaempana.
Huomatkaa mun hienot työkoneet,kyllä noilla kelpaa kaivellaTOdellisuudessa ON pirullista kaivaa,kun pohja on tätä nykyajan rakennuksien pohjasoraa,erittäin kovaa maata,ja vielä kovaksi tamppautunut nurmikko päällä,ja mulla rasitteena tuo raskauden puolivälinvatsa.Pakko tehdä kuitenkin tänä kesänä tuo valmiiksi,ensi kesänä voi sitten vauvaa hoitaessa sitä ihailla.Ideoita kiitos...
Rinneangervo, en kyllä osaa sanoa jasmikkeiden ikää enkä hoitohistoriaakaan, kun olen itse asunut tuossa vasta muistaakseni reilut kolme vuotta. Sitä ennen talo oli mummolani, enkä ainakaan itse muista, että jasmikkeita olisi tuohon omana elinaikanani laitettu. Tai sanotaan nyt, että viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen ainakaan. Voin kyllä yrittää vanhemmiltani kysyä, josko heillä olisi jotain mielikuvaa asiasta.
Joka tapauksessa, itse olen leikannut pari kesää sitten yhden noista parinkymmenen sentin tapeille, koska oli niin kitukasvuinen ja ränsistynyt isompiensa varjossa. Hengissä sekin on edelleen, hitaasti ja varmasti näkyy kasvattavan uusia oksia. Sen saattaa erottaa vaikka tuosta viimeisestä kuvasta oikealta keskeltä (alue 3).
Noista kahdesta muusta jasmikkeesta on lähinnä leikelty kuolleita tai muuten väärään suuntaan töröttäviä oksia. Nehän ovat varjon puolelta (alue 3 kuvissa) lehdettömiä, mutta toisaalta mielestäni aika tunnelmallisia tuossa hämärässä kohdassa noinkin. Valon puolelta sen sijaan ne kukoistavat ja kukkivat kauniisti. Tosin tänä vuonna jostain syystä kukinta oli tosi lyhyt ja vaatimaton. Liekö viime kesän kuivuuden syytä vai oliko kukinta-aika turhan helteinen?
Eli eipä valitettavasti tainnut kokemuksistani paljoa apua olla. Itse asiassa en edes varmaksi tiedä mikä tuo pensas on, jasmikkeena siitä vaan aina puhun...
Penkki tulee siis lopullisessa koossaan olemaan niin iso, että nuo nurmikolle parkkeeratut työkoneet jäävät nippanappa sen ulkopuolelle?
Aika iso alue = lähtisin tavoittelemaan tavalla tai toisella korkeuseroja ja sitäkautta elävyyttä siihen. Muulloksella jo olevan alueen lapionpuoleiseen kulmaaukseen iso kivi / lintujen uima-allas / joku muu katseenvangitsija. Ja siitä sitten kävelytiellepäin madaltuen erikokoista kasvia.
Miten tuohon osuu valo, onko paahteinen vai peräti varjoinen (jolta se ei kyllä vaikuta)? Se kai vaikuttaa kasvien valintaan oleellisesti. Ja koska pikkuapulaisia jo ilmeisesti on ja lisää tulee (onnittelut siitä! ) niin suosittelisin jotain melko nopeasti peittäviä perennoja : ensi kesänä et tottavie ehdi kitkeä kasvien välejä!
Erilaisia kurjenpolvia, korallikeijunkannusta.. ehkä rönsytiarellaakin. Ja korkeimmista minulla ekana tulee mieleen pionit.