Itäikkunalle soveltuvat kasvit

Tahtoisin aurinkoiselle itäikkunan laudalle kiipeävän köynnöksen tai orkidean. Aurinko paistaa kesäisin paahtavasti muutaman tunnin ajan iltapäivällä. Kestävätkö mitkään orkideat suoraa auringonvaloa? Köynnöksistä minulla on kulta- ja hopeaköynnökset, vehkaköynnöksiä, maljaköynnös..Bougainville löytyy myös, mutta näille mainitsemilleni on jo omat sijoituspaikkansa ja ideat loppuvat kesken :) Mielellään saisi olla myös sellainen,joka ei vaadi viileää talvetusta, jotta saisi kasvaa ympäri vuoden samassa paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja: rottamamma

Onko itäikkuna valoisa vai puolivarjoisa paikka huonekasveille? Pullojukkani ainakin on vielä elossa ja voi hyvin parin vuoden jälkeen ja minun tietojeni mukaan se vaatii valoisan paikan? Ikkunani on aika iso ja vieressä on vielä parvekkeelle avautuva ikkuna (pohjoinen suunta, ja parveke tulee "talon sisälle") . Viihtyisikö esim. ihmepensas ikkunallani (ihana kirjavalehtinen lajike), entä kukkivat lajit jotka vaativat valoa? Kokemuksia, ohjeita ja vinkkejä otetaan vastaan.

Itäikkuna on hyvä sellaisille, jotka ei kestä suoraa auringon porotusta niskaan, vaan nauttii enemmän hajavalosta. Esim. Mulla on itäikkunalla, tai oikeastaaan koko itä-pohjois-länsi talvetettavat verenpisarat, pelargonit (kun eivät muualle mahdu), orkideoita ja erilaisia lehtikaktuksia sekä kohtalonköynnös. Hyvin on mennyt jukkapalmu ja liuskearaliakin. Eli hyvä paikka seon vaikka mille. Ihmepensaasta en kuiten tiedä, mutta kokeilemallahan se selviää. Kyllä se alkaa osoittaan mieltä, jos ei tykkää. :slight_smile: