Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Tai sit laitat jonku myymää niitä Tomaateja
 ja otat 50-70% itelleis hinnasta. €€€€
Mä oon kait jokin poikkeus joukossa, kun en tykkää Tomaateista.

Raya, paljonko on tomaatintaimia kasvamassa?

noin 14 eri lajiketta , muutama heistä on semmosia ½ m pikkupensasta, eikä oo kun parista lajikkeesta 2 yksilöö, eli ei paljon. Muutama entuudestaan hyväksi havaittu, loput tutustumis tarkotuksella.

Eli ei myyntiin…

Vielä ehtii kylvää lisää :slight_smile:

,kolmannen (ehkä) oven paikka piirretty, toteuttajilla hyväksytetty, varaston takaseinään ovi ja suora yhteys pelipaikalle. Enhän jaksa turhia mutkia tehä, vanha ihminen, ja varastossa lojuneet keittiön kaapistot (nekin on naapurin, tilanpuutteen takia toi ne meille n. 5v sitten) aion ottaa hyötykäyttöön.
Naapurilla ylimääräsiä harkkoja , saa noutaa ilmatteks, en tiiä minkä verran.
Puutavaraa tulossa lisää , myös yheltä naapurilta,en tiiä minkälaista.
Sehän on melekee valamis…

Jee raya, mä niin tykkään sun elämänasenteestasi !

Kiitos Nuu,no joo, aika monenlaiset kuviot kokenu ja vielä enemmän nähny, olis aika ikävää tässä iässä olla jotenki,asennevammanen.

Heippa!

Mitä kaikkea eri materiaaleja olette kasvihuoneen katoksi käyttäneet? Minulla rakenteilla vanhoista ikkunoista kasvihuone ja haluaisin kuulla kokemuksia kattomateriaaleista.

Onko jollakin lasisia kattoja? Tai jopa noista vanhoista ikkunoista rakenneltuja? Miten ovat kestäneet?

Semmoinen muovi/kenno tms nyt olisi varmaan helpoin, mutta en tiedä miksi en haluaisi semmoista tuohon omaan, jotenkin ei sopisi ympäristöönsä… Talo on 1800-luvulta ja kasvihuoneeseen tulevat ikkunat talon vanhoja, jotenkin semmoinen levy tuntuisi liian “modernilta”.

Olisiko vielä jotain muita vaihtoehtoja? Jotain einiinmuovisia?

Ja kiitos kaikille että olette jo vuosia keskustelleet täällä aiheesta, ihan mahtavia vinkkejä täältä lukenut!

Kokeillaan tässä samalla tuota kuvan lisäystä… Kuva viime syksyltä. Eli kasvihuone tulee tuohon leikkurin takana näkyvän ruusupuskan tilalle (puskaa jätetään kyllä vähän jäljelle…), takana näkyvän kodin vanhoista ikkunoista!

Samaa katto-juttua täällä pähkäillään.

Tässä (tai toisessa) keskustelussa joku siitä puhui että kun ei niitä ikkunoita ole tarkoitettu muuten kuin pystyasentoon, että ei kiinnitykset ym kestäisi “pötköllään”, mikä mun korvaan kuulostaa ihan järkevältä, mies kovasti vakuuttelee että kestääkestää… Toisaalta hän se on joka niitä sitten korjailee ja vaihtelee jos hajoaa :wink:

Ja itseasiassa myös se joka rakentaa :smiley:

Minä kyllä olen samalla kannalla, että kattokin samasta materiaalista. Talveksi kantsii vetää kevytpressu kasvarin yli. Se on todella hyvä ratkaisu ja lumet solahtaa alas liukkaasti. Meillä tuota lunta tulee aina PALJON, mutta on toiminut. Tosin meijän kasvari on valmiskasvari. Kevytpeiton laitan kasvarin viereen laitettuihin parruihin L-koukkuihin peitteen reikärenksuista. Sitten vielä vedän etu ja takapuolelta peitteen rei`istä narulla kiinni.

Stömsöön kasvarin rakentamisessa oli minusta hyvin näytetty lasikaton teko.

Täytyy kuuklailla! Kiitos Kurppa!

En löytänyt ohjelmia enää kuukkeloimalla:/

Äh… Onneksi tuo isäntä on rakennusalalla, että jotain jo valmiiksi ymmärtää, vaikkei yhtäkään kasvihuonetta tietenkään ole vielä päässyt rakentamaan.
Tämä hyvää harjoitusta, jos meinataan jokupäivä nuo ympäröivät pellot vuokrata ja sinne tarttisi sitten aikamoisen ison kasvihuoneen :wink:

Strömsön kasvarin katon kai tekivät vanhan mallin mukaan, eli alhaalta aloittaen, ylempi lasi aina alemman päälle 5-10 cm. Vanhoissa kasvareissa lasit ovat noin 50x50 cm, koko kyllä vaihtelee (tietää hän, jolla on yli 200 kpl vanhan kasvarin lasiruutua tallessa, itse purettiin ja kuskattiin kotiin).

Minä en missään nimessä laittaisi lasi-ikkunoita kattoon. Ei tarvitse paljonkaan lunta, kun se menee sit laseista läpi. Ja ihan varmasti menevät rikki kun pitää kolata lunta katolta. Eri juttu ‘oikeat’ kasvihuoneet, joissa on lämmitys talvellakin, eli lumet valuu itsekseen pois.

Me tehtiin suosiosta kaksikerroskennolevystä katto, hintaa tulee, mutta eristyskin on eri luokkaa, meillä hallaisella paikalla kasvarissa jopa 7 asteen ero ulkoilmaan ilman lämmityksiä (lämpö haihtuu ylöspäin). noin 20 neliön ihmevinkkelikatto maksoi rahteineen noin tonnin, koska siihen tuli niin paljon hukkapalaa.

Niin siis lasikatossa ei mitään ongelmaa, jos sen tekee oikein, esim. kuten Strömsössä. Mutta ei pidä laittaa suoraan niitä ikkunoita sinne katolle. Ikkunan pokat keräävät roskaa, lunta, vettä, mitä ikinä ja ikkunan pokat sekä reunan kittaukset tai rimoitukset ovat hyvinkin äkkiä pilalla ja irtoavat. Eli lasikatto on eri asia kuin "ikkuna"katto.

Itse olen tekemässä kasvihuonetta myös vanhoista ikkunoista ja kantavat rakenteet tulevat hirsistä. Katto on ajateltu tehdä kennolevystä. Vaikka se ei ole täysin mieleeni, niin kasvihuoneen muodosta johtuen kennolevyllä tekemällä homma on huomattavasti helpompi. Ja lasikatetta en ole koskaan tehnyt ja jotenkin vierastan tuota haurasta materiaalia. Niin ja eipä ole tarpeeksi kierrätyslasiakaan just nyt. Tiedä sitten muuttuuko mieli vielä, kun siihen katonrakennuspisteeseen päästään…

Katsotaan miten käy, minäkin arastelen (katossa) tuon lasin käyttöä missään muodossa, mutta onko sitten tosiaan ainut vaihtoehto kenno/muovi tms?

Maksaa ihan hirmuisesti eikä sovi ympäristöönsä, mieluummin käyttäisin sitten saman rahan johonkin tänne sopivampaan, mutta pitäisi vain keksiä mikä se sitten olisi…

Kiitos kaikille ajatuksista ja neuvoista, jos jollain vielä kokemuksia ja ideoita niin mielellään otan vastaan!!