Testaan vaan kuin tämä toimii....
Olen nyt saamassa huutokaupasta ikkunoita, projekti polkaistaan käyntiin viikonvaihteessa ikkunoiden haun merkeissä. Kynä käteen ja suunnittelemaan
Hengessä ollaan mukana ja mielenkiinnolla seurataan Sivitalvikin kasvihuoneen edistymistä. Laita pliis kuvia projektin eri vaiheista.
Jes, ikkunat saapuvat tällä viikolla, niitä tuleekin aika kasa ja pidän peukkuja, että suurin osa säilyisi ehjänä. Ovat palvelleet rintsikkatalossa jo vuosien saatot
Materiaalien keruu alkoi ekan erän saapuessa nyt pitänee alkaa piirtää pohjapiirustuksia..jos osais...
Onkos täällä ketään experttiä, joka osaisi neuvoa projektissani? Paikan valinta ja perustusten suunnittelu, puutavaran hankkiminen ym. materiaali tietenkin alkuun...Ja sen verran olen jo mittaillut ja laskeskellut, että reilu 9 neliöö tulis pinta-alaa...Ajattelin laittaa sivuseiniin 3 ikkunaa...jos laittaa 4 niin seinien pituus kasvaa reiluun 5 metriin, joten ehkä 3 olisi asiallista...päätyyn yksi iso ikkuna keskelle ja reunoihin pienemmät..
hmmm....suunnittelu on kivaa
Hei, Sinitalvikki, kasvihuoneen suunnittelu täälläkin on vireillä. Minulla on vanhoja kasvihuonelaseja, runko on tarkoitus tehdä puusta ja sijaintina autotallin seinänvieri. Olen lukenut vanhan pentin kasvihuonekeskustelut ja odla nu:n växthuskeskustelut, mutta eipä ole vielä oikein viisas olo. Mutta jospa täällä rupeamme projektiemme kanssa pähkäilemään, eiköhän joku sitten neuvoa tarjoa. Olisi toosi kiva nähdä kuvia omatekoisista kasvihuoneista. Oikein lähikuvia ovista, tuuletusluukuista, katon rakenteista jne. Myös kaikki linkit ja vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja sitten takaisin ulos suunnittelemaan...
Kivaa, että on muitakin aloittelijoita, oletkos katsellut vanhalta puolelta, siellä on paljon juttua näistä? Itse käyn aina välillä lukemassa juttuja, esim. sanalla itse tehty halpa kasvihuone löytyy 13 kejua ja vielä vanhemmassakin on..
Tänään tuli katsottua kohtuullinen paikka tontilta, perustuksia varten..meillä vaan on paljon isoja puita ja niiden juuret yltää joka paikkaan...ärh..
Taidanpa liittyä kasvihuonerakentelijoiden joukkoon. Tänä keväänä nousee kasvihuone tontilla sijaitsevan vanhan, pienen navetan perustuksille. Pinta-alaa tulee noin 18 neliötä. Kivinen sokkeli ja betonilattia. Niiden päälle nousee puusta lisäsokkelia,
ja muovilla katetaan vielä tässä vaiheessa, lasit laitetaan ehkä joskus myöhemmin. Viime viikonloppuna alkoi isäntä tonkia ylimääräistä maata pois lattialta ja kivisokkelin päältä. Pääsiäisenä jatkuu. (josko sitten muistaisin ottaa kamerankin mökille mukaan)
Ihanaa, Nanikka, laita kuvia ja kerro projektistasi...täällä luetaan joka sana tarkkaan, kun ei ole ainakaan allekirjoittaneella kokemusta ollenkaan...Harmittaa, kun pitää töissäkin käydä, olis niin kaikkea kivaa pihalla tehtävää, mutta tilipäiväkin on hyvä keksintö toisaalta...
Meilläkin on kasvihuoneprojekti edessä, monttu on jo kaivettu perustuksia varten. Vanhoista laseista on tarkoitus tehdä. Koko on 12-15 m2, ja sinne tulee myös pieni pöytäryhmä oleskelua varten. Sokkeli tulee n. 50 cm maasta ja sisälle samanmoiset korotetut kasvialtaat. Multatila tulee olemaan syvä, koska sinne tulee myös viiniköynnös. Pohja on kalliota, joka helpottaa perustusten tekoa, mutta vaatii paljon multaa laitettavaksi.
Kasvihuone tulee olemaan etelä-pohjoinen suuntaisesti ja sisäänkäynti tulee poikkeavasti itään päin. Näin saadaan käytettyä etelä/länsiaurinko tehokkaasti. Katto tulee olemaan todennäköisesti valokatetta.
Innolla minäkin luen kasvihuoneprojekteista, vaikka itsellä sellaisen toteutus ei tapahdu varmaankaan ainakaan lähimpään kymmeneen vuoteen.. :D Kiva lukea toisten unelmaprojekteista ja imeä infoa ja kokemuksia. Ja kuvia, niitä odotan kaikista jutuista aina!
piani, mistä aiot tehdä ne altaat? Minun kasvihuoneeseen kanssa täytyy altaat rakentaa ja meinasin tehdä semmoiset 50-60 senttiä korkeat ja leveät laatikot puusta. Ne suunnittelin peittäväni muovilla sisäpuolelta. Viiniköynnökset tulee entiseen syöttökaukaloon, sitä vähän korotetaan. (Hitsi, kun tekisi mieleni ostaa niille semmoiset tammitynnyrit..)
Vink, vink, kaikki halvan kasvihuoneen tekijät/siitä unelmoijat! Oulussa, Kaukovainion kaupunginosassa yhdessä kolmikerroksisessa kerrostalossa aletaan keväällä tekemään ikkunanvaihto-operaatiota. Suunnitelma pitää vielä hyväksyä yhtiökokouksessa, joten laitan sitten vielä varmistuksen.
Ikkunat on aika isoja: 190x120cm, mutta parvekkeen ovi on 64x137cm, joten on ehkä paremman kokoinen. Parvekkeita oli 24kpl, Kun asia muodostuu ajankohtaiseksi ilmoitan tarkemmin tässä keskustelussa saako niitä ottaa ja koska remppa on.
Altaiden reunoja varten laitetaan sokkelintekovaiheeessa betooniin kiinni painekyllästetyt kakkoskakkoset, joihin sitten sinne maan alle vesivaneri ja pinnalle painekyllästetty lautareuna. Reunakaukalo tulee olemaan U:n mallinen, tosin itäreuna on lyhyempi kuin länsi.
Minulla on tuo hupullinen pikkuhyllykkö myös, kissaneiti tykkää sen verran puuparturoida. Ja tuota kivikankaan muovihuonetta olen myös katsellut, mutta epäilen että tuuli sen veisi tontilta.
Missähän vaiheessa minikasvarin uskaltaisi nostaa 1 kerroksen lasittamattomalle parvekkeelle?
Kiva lukea muitten suunitelmia, pitäisi alkaa keräämään ikkunoita että itsekin joskus saisi kasvihuoneen. Ja paljon kuvia, kaikki, eri rakennusvaiheista sun muusta.
Kasvihuoneen rakentaminen alkamassa minulla myös, materiaalina ovat vanhat ikkunat. Lasi karkaistu 4 mm julkisen rakennuksen ikkunanvaihtoremontin peruja.
Tuuletusluukkuja tutkailin netissä, ja ajattelin tilata automaattisesti avautuvat luukut päätykolmioihin, jotka tulevat puusta. Hintaa näytti olevan n. 45€ kpl. Katollehan niitä suositellaan laitettavaksi, vaan kun kattolasit ovat niin pitkiä, niin ei onnistu. Onko kokemusta siitä, miten ne toimivat päädyissä?
Kokoa tulee ehkä n. 3 x 4,5 m. Ajatus on tehdä siitä sen verran sievä, että jos tämä kasvatusharrastus hiipuu, niin jäähän se sitten kauniiksi huvimajaksi.
Kasveille ajattelin laittaa vain laatikot kasvuturvesäkkejä varten reunoille eli tällainen kevytversio, ei talvehtimisiin.
Lattia tiilestä tms lämpöä varaavasta materiaalista vain paikalleen napsuteltuna.
maisa2, käy kuitenkin ensin vilkaisemassa mitä maksavat paikallisessa rautakaupassa. Meillä ostettiin avaajat viime kesänä ja olivat K-raudassa muutaman euron halvempia kuin netissä eikä tule postikuluja.
Meillä on kasvihuoneessa päätyseinällä 2 avaajaa puukarmisissa n. 40x50 senttisissä lasi-ikkunoissa. Hyvin toimivat, mutta tuuletus ei ole aivan yhtä tehokasta kuin jos olisivat katossa. Myös Plantagenissa hinta oli 45 euroa kappale, taitaa olla jotakuinkin monopoliasema tuolla yhdellä ja ainoalla avaajien valmistajalla.