Kertokaas hiukan kuinka nuo avaajat toimivat? Tarviiko sähköä tms?
Eivät avaajat tarvitse sähköä. Voi olla muitakin, mutta ainakin semmoinen on, joka toimii öljyllä. Eli siis öljy laajenee lämmitessään ja työntää luukun auki ja jäähtyessään taas supistuu ja luukku sulkeutuu. Elä kysy enempi teknisiä yksityiskohtia
No hyvä,kiitos tiedosta Inki, en viitsinyt alkaa googlettamaan asiaa…kun tiesin saavani täältä pian paljon paremman vastauksen!
Sitä vähän ajattelinkin, että lämpö jotenkin auttaa aukaisussa, mutta miten, sekin selvisi ja ostoslistalle menee minulle myös…
Täällä kans tarkoitus rakentaa (rakennuttaa:) kasvihuone ens kesänä! Olen viime syksystä alkaen lukenu tätä palstaa ja innostuin niin omasta kasvarista että olen kerännyt talven aikana aika kasan vanhoja ikkunoita (omasta ja parin naapurin ikkunarempasta). Piirustuksia on tullut väsättyä kans. Kokoa kasvarille tulis noin 3x5 tai 3,5 x 6, vähän riippuu vielä ikkunoiden asettelusta yms. Olen parin vuoden ajan innostunut taimikasvatuksesta, enimmäkseen kesäkukkia, vähän monivuotisia ja vihanneksi, tomaatteja ihan muutaman kokeeksi ja tähän aikaan porstua ja ikkunalaudat alkaa notkumaan, niin että kasvari sais olla lämmitettävä ainakin näin huhtikuun alusta. Ikkunat ajattelin laittaa suoraan pokineen eli 2 ikkunalasia pitäis seinät lämpinänä, mutta katto on vielä mietinnässä, jotain muovia varmaan. Lisäksi olen piirtänyt kasvariin tulisijan, ehkä tiilistä muurattavan takan ja piipun, niin että se toimii taimikasvatuksen lisäksi huvimajana. Vanhoissa keskusteluissa oli kans paljon hyviä juttuja kasvihuoneiden rakentamisista, mutta jatketaan tässä siten vaikka tämän seuraavan kesän rakennuskokemuksista! Täällä sormet syyhyää jo perustusten tekemiseen ja vanhojen ikkunoiden “putsaamiseen”, mutta pikkusen mun vauhtia “vapaa-ajalla” hiljentää 1 ja 2 v pikkutytöt!
Tervetuloa talkoisiin mukaan! Kyllä jo kovasti odotan, että saisi alkaa perustusten suunnittelua..vai voikohan ennen roudan sulamista aloittaa? Minä myös huvimajayhdistelmää suunnittelen, aattelin laittaa laverisohvankin päiväunia varten jne..haaveita riittää...
Vink, vink, infous jatkuu...
Remppa ON tulossa, mutta ei vielä päätetty ajankohtaa ja niissä tulisissa tunnelmissa en kehdannut vielä kierrätyksestä kysellä
Parvekkeita oli siis 26 ja kaksi ovea/partsi eli 32 partsinovi-ikkunaa plus pienempiä tuuletusikkunoita. Noista riittää siis, kaikki Oulun seutuvilla asuvat hoks, jotka haluutte ikkunoita kasvareihin!!
Siis, mä nyt ihan sata varma oo, et oliko niitä parvekkeita 24 (ed.sivulla) vai 26, mut kumminkin
Karakali, kiinnostaisi kovastikin ikkunat. Laskeskelin tuossa, että tarttisin 12 isoa ja yhden kaksilehtisen oven. Niistä saisin aikaiseksi sopivan kokoisen kasvarin, mikäli niitä ikkunoita saa...... Ainoa ongelma olisikin se, että millä konstilla ikkunat saisi ehjinä kotiin asti 40 km;-)
Ikuisuusprojekti nytkähtelee taas! Monttu.
Laatta.
Altaat kasveille.
"Allastekniikkaa".
Hieno tiilijalusta ja kasvatusaltaat! Joko on tommaatintaimet kasvamassa?
Hienoa, että joku kasvihuoneenrakentaja on jo vauhdissa, täällä sitä vaan suunnitellaan ja haaveillaan...
hyvä ihme kun Piivi on jo vauhdissa ja meillä vieläkin lepäillään laakereilla. vaikutelma on touhukkaasti lähtenyt käyntiin. annas kuulua miten rojekti etenee jos vaikka vinkiksi vain.
Olen kateellinen Piivi.... Teille tulee kiva kasvihuone!
Minäkin haluan tuollaisen, jossa on isot, itsetehdyt altaat kasveille...
Ihan silmissä alkoi kiilumaan, täytyy nopeasti löytää se unelmien talo jonka pihalle voi alkaa tekemään tuollaista kunnon kasvaria!
Tässä kuva puretusta kasvarista, joka tuli puretuksi viime viikonloppuna. Tilalle perustan yrttitarhan.
Tästä kuvasta saa ehkä vähän hajua, minkälainen projekti on uuden kasvihuoneen teko.
Se on joskus kymmeniä vuosia sitten ollut navettana, sittemmin siinä on ollut "kesäkeittiö". Nyt on suurin osa kesäkeittiöstä purettu. Tiiliä on vielä vähän jäljellä, juuri nyt siinä on kaatopaikkaroskia, jotka pysyy siinä näppärästi yhdessä paikassa.
Nanikan kuvan näkymä pisti aivan sormet syyhyämään. Tuommoista siivoa teen niin mielelläni! Ja sitten se loppulakaisu…aah…ja kertakaikkisen hyvä paikka kasvihuoneelle. Vai miten on ilmansuunnat?