Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Mollamamma, minä olen nähnyt saman jossain lehdessä. Olisiko ollut Unelmien talo ja koti tai joku puutarha-lehti? Rakennusluvanhan sellainen aina vaatii, jos tulee tulisija. Teetä piirustukset?

Meidän pätkittäin neljän vuoden aikana edennyt 13 neliön rouva'stupa on nyt sellaisessa vaiheessa, että se on maalattu ulkoa, siinä on laattalattia ja lavakaulukset eli laatikot 4/5 paikoillaan (yksi pitää tehdä) ja työpistekin sisällä.

Puuttuvat kaksi tuuletusluukkua projektoin nyt syksyn aikana vanhoista pokista, löysin ne metsästä luvattomalta kaatikselta,  ja lasitan ne pleksillä (kestää vähän kolauksia). (Luukkuja on kaikkiaan 5 + ovi) Ensi viikonloppuna ovi kiinni ja ka, se on keväällä käyttöönottokunnossa.  (On siellä nyt yksi tomaatti)

Tosin keväälläkin riittää tuunausta, kuten tiskipöydän teko,työpisteen pellavaöljymaalaus, sokkelin slammaus. Mutta olen tosi onnellinen, että rakennusvaiheessa luin tätä palstaa, sain teiltä paljon hyviä vinkkejä ja nyt tuntuu olevan toimiva pohja, josta pääsee kottikärryllä laatikkojen viereen. Lämmin kiitos kaikille neuvoista! Laitan kuvan, jahka saan otettua siivon sellaisen ilman raksajätteitä ja oven kera...Helteellä on lämpö ollut sisällä +30-40 astetta, vaikka ovi puuttuu, joten tuuletuksessa tulee vielä haastetta. Mutta unelma alkaa nyt olla totta!

Ja jos jotain muuttaisin, niin olen päässyt torpan kunnostusprojekteissa tutustumaan sellaisiin maaleihin kuin  U... pellavaöljymaali ja V......n neljän öljyn maali. Enää en koskisi isojen firmojen latekseihin.

Mitäs tykkäätte mun lasipalatsin valaistuksesta?

Aurinko hoitaa akun latauksen  ja mösjöö pakersi aamupäivän  saadakseen normiledeistä meille sopivan !  

kuva

No mut jes, hienot kaamosvalot. :o)

Tulen nyt mukaan tähän paljon selaamaani keskusteluun. Toukokuussa aloitettu keskeneräinen kasvihuone uinuu 20 asteen pakkasessa. Tavoitteena olisi, että se olisi huhtikuussa valmis taimia varten, vaikka esim. ulkomaalaus jää tietenkin kesään.

Pinta-ala on noin 12 neliötä. Seininä on lämpölasi-ikkunoita, jostain nettimarkkinapaikasta, ainoa halpa osa koko huoneessa, maksoivat yhteensä n. 70e. Katto ja päätykolmiot 10mm kennomuovia. Katolla on molemmin pulin kaksi tuuletusluukkua ja edessä pariovet, näiden tiivistäminen on vielä melkoinen kysymysmerkki, koska ovetkin on rakennettu ikkunoista, eikä allekirjoittaneella kyllä ole sellaiseen ammattitaitoa :) Kova kuume olisi jo päästä viljelemään.

Tässä vielä muutama kuva alkuvaiheesta. Kaivinkoneella kaivettu ja soralla täytetty kuoppa. Alempana neitimäisesti kiviliimalla kasattu perustus, joka on melkein suora. Istutusaltaan harkot on kierrätetty edellisen (valmis)kasvihuoneen perustuksista.

kuvakuva

Tässä vielä katon asennusta ennen ikkunoita.

kuva

Mä laitoin nyt verhon tuohon katto-osaankin,viime kesänä paloi paljon tomaatteja ihan läpikuultaviksi,siellä on helposti nelkyt astetta ja ylikin kun paistaa koko iltapäivän,..sikäli kun sattuu nyt yleensä paistamaan:)

Ei nyt mikään hääppönen viritys mutta ajanee asiansa!

kuva

No just joo, meillä kun on kasvari liian varjossa suurten koivujen vuoksi. Kasvari oli paikoillaan kun muutettiin ja koivut ei ole meidän tontilla. Mökille hakuaisin kasvarin, lasinen ei kestä myrskyissä eikä oksien lentäessä kuitenkaan. Muovinen kaariviritelmä muoviputkikaarin voisi kestää, kun sen ankkuroisi huolellisesti, mutta mihin?

Valtsu, se ankkurointi, miten olisi itsetehty puutavarasta (50x100 tai 100x100) sokkelin?

Oma kasvihuone rakennettu puulattian päälle, eikä mikään myrsky ole sitä liikuttanut (kennokasvari, 12 neliötä). Siellä se on aurinkoisella paikalla kalliolla kaikkien tuulien armoilla. Ruuvattu kiinni niistä profiileistä alhaalla.

Se kasvihuoneen runko ruuveilla kiinni puutavaraan? Jos putkikasvari, putkien asennuskohdat, poratut läpi puutavaran menevät reijät ja putket reikiin? 

Palapelin foliohatun ns, sisäosa oli aika rutussa, olin melkein varma että toi menee uusiksi. Kasaamiseen sitten voi mennä tovin aikaa, ja käämi palaa useasti kasattaessa.

Ihme ja kumma sen oikaisu onnistui, eikä haljennut mistään kohtaan.
Alumiinii toi pitäs olla.

Kasvari kuume on melkoinen! Ihania kasvareita tässä ketjussa, muutama aivan unelma. Itsellä jo piirtynyt mieleen millaisen haluaisin. Pitkä sivu etelään päin, pohjoisseinä muurattu (vanhoista) punatiilistä. Muut seinät vanhoista ikkunoista. Pohjoispuolella katto tulisi huovalle, etelä taas kennoa. “Veranta” keskelle pitkää seinää johon pariovet. Sitä  vastapäätä tiiliseinän eteen tulisija. Mielellään vanha kamina tahi hella. Takaseinälle muuratut kasvualtaat, etupuolella voisi olla siirreltäviä astioita. Ja tietysti ulos eteen kukkapenkit johon kuunliljaa ja narsisseja :yum: On naapurikunnan seurakunta pistänyt luukut kiinni kasvihuoneissaan, arvatkaa olenko alkanut kuolaamaan sieltä niitä kennoja? Josko menis purkuun ja saisin halvalla ostaa. No, nyt kun aloitan haaveilun, ehkä 10v päästä jotain on alkanut tapahtumaan. Meinasin että menee sen 5v pehmitellä isäntää mutta se mokoma on alkanut lämmetä jo muutamassa viikossa. Pitäis kait ensin rakentaa uusi varasto minne alan hamstraamaan tarvikkeita.

Viipun kasvari on sinne päin mitä olen ajatellut, aivan mahtava tiiliseinä siinä :heart_eyes:

Tänään tuli 5 minuutin ohjelma SVT1:ltä Växthus med kyrkofönster. Ohjelma Norge rundt alkuperäinen ohjelma. Mies Inge Haugen on lasimestari ja oli saanut kolme 150 vuotta vanhaa kirkonikkunaa lahjaksi. Teki niistä kasvihuoneen. Nuo kolme ikkunaa oli päädyssä, loput ikkunat mies teki itse. Oli komea kasvihuone. En löytänyt ohjelmaa netistä. Tässä kuvia nauhoituksesta.

Mä voisin laittaa kuvat meidän ikuisuusprojektista lopultakin. Alkaa olla viiden vuoden puuskittaisen rakentamisen jälkeen valmis, jotain pientä hienosäätöä on vieläkin. (väliin on pukannut kaikenlaista muutakin projektia). Rännit puuttuu ulkoa ja kivijalka pitää ulkoa rapata, sisällä en tee sille mitään. Rännit täytyy saada, koska niistä saadaan vesi. Raksakuvausta löytynee jostain vuoden 2013-2014 kohdalta.

Sisältä siis. Osa rungosta on kestopuista hirttä. Ei tullut halvaksi, vaikka osittain kierrätyskamaa onkin. Mm. rintamamiestalon ikkunat oli halvat, mutta kunnostaminen vei aikaa ja rahaa. Lisäksi rahaa kului yllättävän paljon sellaiseen, kuin esim. harkkosaha, rautatavara, valokate ja pohjat.
Täysipainoisesti en saanut vielä tänä kesänä käyttöön, koska kastelujärjestelmä on vielä työn alla (torpalla ei ole juoksevaa vettä). Vasemmalla oleva vanha arkku on pelastettu kaatopaikkakuormasta, maalasin harmaasta laudasta mustaksi siten, että puun syyt yhä näkyy (Arvioin iäksi yli 100 vuotta löytöpaikan ja taottujen osien perusteella.) Arkku nielaisee hyvän pinon kukkaruukkuja sun muuta tarviketta.

“Sisustus” on jokseenkin kaikkiaan kirppari ym. kierrätystavaraa, paitsi aurinkokennovalot ja pieni kattovalo sekä työskentelypisteen korit ja hyllynkannattimet.

Alakuvassa työskentelypiste, joka on arkun vieressä nurkassa. Siihen on työn alla vielä tiskipiste, altaan löysinkin jo kierrätyskeskuksesta :slight_smile: että maalaus ja muotoaan hakeva sisustus on täysin minun käsialaa, ja tuuletusluukut tein itse, tuunaamalla vanhan metsästä löytyneen ikkunanpokan ja  pleksistä. Valitsin pääväriksi vihreän ja ruskean, kyllästyttyäni katselemaan homepilkkuja valkoisella maalilla.  Ihan alin kuva on tuuletusikkuna.

Ei ole vuotanut, paitsi ihan heti katteen asentamisen jälkeen, kun katolla liikkuminen aiheutti haasteita ja levyt vähän laajenivat helteessä. Sen jälkeen ei ongelmia ole ollut. Ruuveina on peltikattoruuvit. Huoneeseen tulee sähköt pihajatkojohdolla. Sivu-ikkunoista 3 aukeaa, yksi pohjoiseen ja lisäksi päädyssä on tuuletusikkuna.

Varsinkin ikkunat ja ovet kannattaa hommata ennen raksan aloitusta, koska ne ratkaisevat aika pitkälle huoneen mallin. Meillä tuli 60-luvun pullonpohjalasiovi, vitosella huutokaupasta.
Ulkoapäin en laita kuvaa, koska rakennus näkyy aika hyvin tielle. Mutta se on vihreä.

Onnea ja sitkeyttä rakennuspuuhiin!

Kiitos Valtsu!
Tilaa on tosiaan hengittää, ja paljon siellä on istuttu kahvikuppi kourassa ja syötetty ötököitä saunan nurkilla pyöriville sisiliskoille, jotka on jo melkein kesyjä. Tavaroita ei viitsi aina juosta hakemaan jostain, niin on hyvä, jos suunnitteluvaiheessa jättää niillekin nurkan verran tilaa. Arkku toimii samalla työpöytänä. Tuuletus tuottaa vielä tuskaa, koska automaattiavaajat ovat osoittautuneet haasteellisiksi asentaa. Ne kannattaisi raksahommiin ryhtyvän hommata ennen raksan aloitusta ja jammailla vähän asentamista, ennenkuin rakennusmestari täräyttää ikkunat ja tuuletusluukut kiinni.  (Joudun soveltamaan vähän, jahka pääsen askartelemaan.)
Kokonaisuudessaan rahaa meni n. 4000 euroa, että siinä on osviittaa kulupuolesta. Me teimme rungon kestopuusta, koska arvelimme sen kestävän kosteutta ja lehtikuusta ei paikallisista rautakaupoista vielä saanut. Normipuuta on vain lautaverhoilu.
Kalliita tomaatteja…mutta on se vaan niin kivaa…:wink:

Moi kaikki, kysyisin teiltä neuvoa kasvihuoneen katon rakentamiseen. Runko on siis tuossa vaiheessa pystyssä ja tarkoitus olisi tehdä lasista katto kahdella avautuvalla kattoikkunalla tai luukulla. Olemme soitelleet moneen lasifirmaan ja kyselleet tarjousta ja kaikki ovat olleet ihmeissään, miten luukun saa tehtyä niin että siitä tulisi tiivis. Olen ihmeissäni tästä, koska kattoluukkuhan on aivan yleinen rakenne kasvihuoneissa ja olen kuvitellut että lasifirmoilla olisi tähän jokin toimintatapa. Automaattiset luukun avaajat ovat siis myös tarkoitus laittaa. Toivoisin siis teiltä vinkkejä, miten lähteä toteuttamaan näitä ikkunoita, toivottavasti täällä on tähän aikaan vuodesta porukkaa!

Joo, ei tuo lasinen avautuva kattoluukku ole se kaikista helpoin toteuttaa. Kirjaan tähän alle huomioitani aiheesta. Itellä on kaupan valmis alumiinirunkoinen, jossa muovikatteet ja automaattisesti avautuva kattoluukku.

- Jos luukun kehys nousee alareunastaan lasin yläpuolelle ilman vesiuria niin, sadevesi jää luukun päälle mädättäen alapuolisen puurakenteen(?). Ite toteuttaisin alareunan vedenkestävällä materiaalilla ja ohjaisin veden molemmista reunoista pois. Lasin pinta voisi olla myös kallistettuna vaakasuunnassa jompaan kumpaan suuntaan, jotta vesi poistuisi paremmin. Mikään pieni aukko alareunassa ei riitä, koska se täyttyy viimeistään syksyllä maatuvista lehdistä.
Omassa alumiinirakenteisessa vesi jää siihen luukun alalaidan yläpuolelle tihkuen hiljalleen sinne ontelorakenteisen muovikatteen väliin. Kahden kesän jälkeen muovin sisällä on “kiva” leväkasvu. Tilannetta ei lainkaan paranna läheisestä koivusta leviävä siitepöly ja tauhka. Sama pulma on jokaisen pleksin alareunassa, jossa on alumiinireunus rakenteen tukena.

- Mietin, josko luukun alapuoli voitaisiin jättää kehyksettä ja alareuna jatkuisi selvästi alapuolisen katteen päälle.
- Luukku ei saa auetessaan nousta liian korkealle vaakatasoon, koska muutoin vesi valuu ikkunan alapintaan, josta se putoaa sisään.
- Lasin kiinnitys alapuolelta pelkällä silikonimassalla ei kestä uv-säteitä, vaan haurastuu nopeasti.

Voisiko tässä Minetten tapauksessa automaattisesti avautuvat ikkunat olla päätykolmioissa?

- Sellaiset viidenkympin hydrauliset automaattiavaajat eivät taida jaksaa nostaa painavaa lasiluukkua katolla, vai kuinka? Monet käyttävät toki vanhoja ikkunalaseja katossa, jos siihen on ollut materiaalia omasta takaa saatavilla. Itsekin tekisin niin, jos vanhoja raameja olisi ollut tarjolla.

Kiitos vastauksesta, tosi hyviä pointteja! Alan kallistua päätyikkunan kautta tuuletukseen, täytyy vielä miettiä perusteellisesti…

Rakenteesta en osaa sanoa oikein mitään, mutta muita näkökantoja:
Luukun ei tarvitse olla aivan tiivis, saahan kasvihuoneeseen tulla vettä sisään?
Minä suosittelen ehdottomasti tekemään luukun katolle, koska silloin tuuletus hoituu parhaiten - lämmin ilma nousee ylös. Aurinkoisena päivänä kasvihuoneessa on todella kuuma!
Voisiko luukun tehdä kennolevystä, siitä tulisi kevyempi?

Voisiko noissa kohdissa käyttää lämpökäsiteltyy
tai painekyllästettyy puuta, noiden Leon ehdotusten lisäksi.