Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Mahtaakohan kasvihuonemuovilla (siis sitä, jota myydään rullatavarana) tehtyä kasvihuonetta kukaan pitää ympäri vuoden lämpöisenä, siis Suomessa? Edes moninkertaisella muovilla. Itselleni en huolisi, ei kestäisi lompakko maksella niitä lämmityskuluja, eikä moraali lämmittää. Niin paljon menee harakoille siitä lämpöä.

Kennomuovi ja ikkunat on toki kalliimpia ratkaisuita. Tosin ikkunoita saa purku-/remonttityömailta ilmaiseksi ja niiden lämmönpitävyys on aivan toista luokkaa.

Melko tuoreessa puutarhalehdessä on kolme viherhuonetta esiteltynä. Niiden hintahaarukat oli 6-20 000 euroa, joten vilkaisepa lehteä, josko saat siitä ajatusta.

Tässä se nyt on, mun parin kuukauden projekti. Eli itse tehty halpa kasvihuone (olen todellakin tehnyt aivan itse). Minä kutsun tätä minikasvariksi. Kyllä sinne pari kasvia menee naurua Halpa tämä ainakin oli. Rahaa meni ruuveihin, nauloihin ja hakasiin noin 4e.

Näyttää muuten kuvassa vieläkin pienemmältä kuin luonnossa...

Ihana soma, kasvari oma!

Joku luulee pian puhelikioskisksi ja tulee sinne soittelemaan :slight_smile: Kiva pikkukasvari!

Nyt on naapurin kaivuripatu saanut kaivettua kuopan kasvihuoneelleni.Ens viikolla koitetaan alkaa valu hommiin.toivottavasti säät suosii.tästä se sitten lähtee.hymyToivottavasti olis kuukauden sisään kasvari valmiina...ekoissa tompskuissa jo nuput.

Suloinen muumitalo tuo Moonlightin kasvihuonehymy

Onhan niitä ammattilaisiakin, ehkä en itse uskaltaisi, tai riippuu tietysti puun koosta ja rakennusten läheisyydestä:)

Uhkaile, kiristä tai lahjo:D

Saattaisi poika ottaa vinkin tosissaan, jos alkaisi puhumaan jonkun muun ammattilaisen tilaamisesta? Meillä kävi VPK, ei maksanut paljoa. Pilkkoivat puun hellaklapimittaan ja kasasivat risutkin yhteen kasaan. :slight_smile:

Oisko helppoja ohjeita parvekekasvihuoneen rakentamiselle? Kokoa saisi olla 1m X 1m ja korkeutta sen verran kuin tomaatintaimet tarvitsevat.

Jos joku tietää mistä tuollaisen pienen parvekekasvihuoneen saan valmiina suht. halvalla niin otan mielelläni senkin tiedon vastaan.

Olen ihan aloittelija tässä hommassa. Ekan kerran kokeilen tomaatin kasvatusta. Mun taimet on nyt n.5 cm korkuisia.

Kasvihuone vaan puuttuu, vaikka ompa tässä vielä aikaakin ennenkuin ne voi siirtää ulos…

Hannele74, niitä hyllykköjä kera päällysmuovin saa parilla kympillä melkein kaupasta kuin kaupasta. Tosin mitat eivät ole ihan metrixmetriä.

Sitten on niitä 1,4x1,4 kokoisia myös, hintaluokkaa 50-70 euroa.

Strömsö-ohjelmassa tehtiin minikasvareita raudoitusverkosta ja plexistä. Osat kiinniteltiin rautalangalla. Käy ylen sivuilta katsomassa. Aika tyylikäs oli se kasvari ja sopii urbaaniinkin ympäristöön :slight_smile:

Minttumeirami, muistatko missä jaksossa? En löytänyt…

Siitä on pitkään. Katsopas kirjastosta kirja, joka on tv-sarjasta tehty. Strömsö-jotain nimeltään. Siinä taisi olla ohjeet. Ei kyllä sen vaikeampaa kuin että naksuttelet raudoitusverkot sopivan kokoisiksi ja muotoisiksi paloiksi jasopivan kokoiset pleksit pintaan ja katoksi.

Googleta strömsö, pääset omille siuille svenska.yle.fi, valkkaa trägård, näytä kaikki (visa allt?) miniväxthus av armeringsnät, 25.6.2006

Tack, nyt löytyi!

Voi kuinka olenkaan iloinen!Tänään oli kasvihuoneen valu talkoot.Nyt on upea betoni lattia kasvarille tehtynä.Kokoa sillä on n,7x3m,eli ihan hyvän kokoinen ekaksi kasvariksihymy.Nyt vain odottelen että valu kuivuu,että päästään aloittamaan kunnolla rakentaminen... Naapurit tuli kyseleen että tehdäänkö me autotallia...ihmetteli vaan miksi tehtiin noin hyvät perustukset kasvarille...No vaikka se oli rankkaa hommaa,kun joutui savimaahan tekemään salaojitukset,viemäröinnin,kaivaan sähkökaapelin,ja tosi hyvän hiekkapatjan ja kaikkee,mutta kyllä se on sen arvoista,kun saa ensimmäiset omat tomaatit ja kurkut kasvihuoneestakieli ulkoa

Mietin että olisko ihan hullu idea laittaa saunan pata sinne sisään...? se lämmittäis varmaan aika hyvin kylminä aikoina(ja halvalla...)ja taas kesällä siellä vois pitää kasteluvesiä.Ainakin kurkut ja tompskut tykkäis kun ei joutuis kylmällä vedellä kasteleen.Ja jos muurais jotenkin kiviä sen päälle,niin vois olla ihan kivan näkönenkin...

Seinät tehdään 2-kerros ikkunoista ja kattoon vedetään ens hätään kasvihuonemuovi.Koko pohjois seinä tehään puusta,kun ei muuten ikkunat riitä ja toisaalta ei aurinko paista pohjosesta,eli ei kai se paljon valoisuuteen vaikuta.Ja taas toisaalta se puuseinä voi suojata lasia paremmin kylmiltä pohjoistuulilta.Koitetaan sit seuraavana kesänä laittaa pleksilasit kattoon,on niin kamalan kallista...Lasia en uskalla laittaa,kun kuitenkin hajoo heti...Päätyyn teen säilytysvaraston puutarha tarvikkeille.Kasvarin oviaukosta tulee sen levynen,että pääsen kottikärryillä sisään...Mä en jaksa odottaa!!pomppivaa hymyä

Lissu85, onnittelut! Ei kuullosta tuokaan rakennus halvalta itsetehdyltä! Lauantaina ostettiin valokate kattoa varten. Muovi repeytyi talvella reunasta, kuten arvelinkin.

Kyllä se silti halvaksi tulee,vaikka ei ehkä siltä vaikutahymy. Ikkunat saatiin ilmaiseksi tuttavilta,naapuri kaivoi kuopan ja antoi hakea hiekkakuopaltaan hiekat,mies teki valulaatikon ilmaisista puista,talkooporukka ruokapalkalla teki valun,ja siihen tarvittavat sementti aineet toi yks talkoolainen oman talonrakennusprojektin ylijäämistä,samaten styroksit.Sitten sahalla töissä olevat isä ja appiukko tuovat puutavaran. Eli ruuvit,naulat,maalit ja muovin joudun itse maksamaan,eli aika halpa kuitenkinnaurua Ja itse tehty tulee kasvihuoneesta,kivijalka olikin erijuttu...

Lissu85, meilläkin valettu pohja kasvihuoneeseen ja nyt tulee muovi, mutta jos joskus sitten innostuu lasit laittamaan, niin ei routa heiluttele..

Ne lämpökaapelit vois joskus kanssa laittaa

Itse tehtynä tosiaan aikas halpa, muttei ilmainen...

Saunanpata kasvihuoneen lämmittimenä olisi loistojuttu. Vettä säilöön ja kasteluun sekä lämmikkeeksi. Monenlaisessa pesussa tarvitaan lämmintä vettä, eikä haitanne jos kasvari samalla lämpenee. Mökillä meillä on kasvimaan reunassa vanha muuripata ja tulipesät sun muut alla. siitä saa kuumaa vettä moneen hommaan ja kyllä on käytössä ihan multaisen /hikisen puutarhaharrastajan pesuvedeksi.

* sitten kun hankitte sen kylputynnyrin sinne pihaanne niin saunanpadasta saa kevät/syyskylmien aikaan vedet sinnekin kuumennettua, kesäaikaan sillä omalla lämppärillään.