Taitaa myös vaatia tuen pysyäkseen pystyssä loppuun asti. Minä ainakin kyllästyin sen lamoavaisuuteen edellisellä tontilla - ei kovin edustava näky.
Raunioyrtti on kaunis, tätä pitää saada kukkapenkkiin .
Olen perehtynyt tänään raunioyrtin valtaisaan leviämiseen, harmillista kun kukat ovat noin kauniita. Leviääkö raunioyrtti siemenistä vai juuriston avulla?
En ole siementaimia löytänyt, eikä varsinaisia juurivesojakaan tee, mutta versosto vaan laajenee vuosi vuodelta : )
Laitoin “omalle pihalleni” kuvan aidasta tältä kesältä. Korkeutta yli 2 metriä, leveyttä reilu metri. Jadea, minustakin tuo lasipallo on kiva! Katselin itsekkin noita Prismassa, mutta värit olivat turhan räikeitä, tuollaisen maltillisemman olisin ostanut.
Kiitos kuvasta Piivi, pitää miettiä tarkkaan paikka, sitä valkoista aitaa riittää . Kyllä jonu kuva oli koosta, anoppilassa sitä on tuollainen pöheikkö, josta otin taimet. Mutta eipä tullut mieleen laittaa sitä aidanteeksi, tai pitkälti aidan viertä kasvamaan tässä tapauksessa.
Ketoneilikka on alkanut kukkimaan, tosi kivasti levinyt kahdessa kesässä kahdesta taimesta. Mulla on tarkoituksena tässä ikk:n tietämättä korvata osa kuorikatteesta maanpeittokasveilla .
Isomaksaruohokin (?) kukkii. Kukinto on kohtuullisen mitätön, mutta kasvi onkin valittu sietokykynsä perusteella. Tuo kulmaus on pihan huonoimpia paikkoja.
Tämä kiva hörhelökin alkoi kukkimaan, siitä riittää koko loppukesäksi iloa.
Tietääköhän kukaan nimeä. Ostettu taas periaatteella kyllähän-minä-sen-nimen-muistan ... voisi olla jotain puna-alkuista .
Luppio. Puna-sellainen ilmeisesti.
Jadea, hurmehappomarjapensas on erittäin hienon värinen ja onnistuessaan kukinta oikein soma. Houkuttelee myös mehiläisiä tontille pölyttelemään. Tonttimme rajalla on usean metrin aita tästä pensaasta (istutettu joskus 70-luvulla) ja se totisesti pitää, sillä pensaassa on ainakin sentin pituiset, vahvat piikit.
Kokemuksesta voin sanoa myös, ettei sen kasvua voi ohjailla, leikkaus on perusteltua lähinnä siinä tapauksessa että poistaa jonkun kuivan verson maata myöten. Muunlaiset leikkaukset saavat aikaan outoihin suuntiin sojottavia versoja:-) Kasvaa noin 2 m leveäksi ja yhtä korkeaksi joten sopinee parhaiten vapaasti kasvavaksi yksittäispensaaksi.
Kiitokset formosa, lähinnä ajattelin oksien kasvusuuntaa ohjailla . Olen nähnyt mitä oksan keskeltä leikkaaminen saa aikaan ainakin perus happomarjassa. Pitkästä aikaan puutarhakuvien parissa. Tässä on mennyt aika juhlien järjestämiseen ja niistä toipumiseen. Puutarhakin on saanut kolmessa viikossa aivan eri luonteen, cottage garden.
Kannattaa huomioida, miten hyvin vesiheinä kasvaakaan puulaattojen päällä. Tämä aluehan muutoksen alla, joten en jaksa stressiä repiä. Sipulin ja raparperin varret pitäisi poimia ja pakastaa. Salaatit on ikk:n kylvämiä, joten ne menee kerralla tai kahdella. Uusi grilli saapunee parin viikon kuluessa, vanhaa ei olla viitsitty koko kesänä kertaakaan lämmittää. Terassin kaasugrilli on ollut niin helppo ja eipä tässä ihan kauheasti grillailuilmoja ole ollut.
Omenapuut notkuvat pitkin maata valtavan omenasadon kanssa ... tai oksat on tosi märkiä?
Viinimarjapensaat lamoavat pitkin maata, nuo kolme lamoajaa ovat aina olleet pystyjä, joten tukia ei ole vielä laitettu. Tuet ovat odottamassa marjojen poimintaa.
Useiden pensaiden juuret ovat täynnä viherkasvustoa . Ihan oma vika, päätettiin olla hankkimatta peräkärrylistä kuorikatetta. Ja etupihan pensaita ei olla katettu pariin vuoteen.
Pohjantähdet odottavat sitomista. Jos tälle illalle kuitenkin saisi tehtyä valeistutuksen lahja Pohjantähdelle ja Wiljamin keltaruusulle.
Onkohan tämä kasvi vai rikka?
Varaston takana odottaa laattoja asennustaan. Vieraat maalasivat puumerkkinsä laattoihin, niin saadaan kiva vieraskirjalaatoitus .
Rikka.