Jalokello, Platycodon grandiflorus

(perennat, Jalokello (ilmapallokukka) )

Onko muilla hyvin talvehtineet jalokellot? Ostin viime keväänä taimen, mutta eipä sitä missään näy enää :(

Kyllä se sieltä nousee. Ilmestyy joka vuosi hyvin myöhään, vuosienkin jälkeen luulen sen aina kuolleen kun mitään ei vielä näy ja aina se sieltä nousee ja kukkii kauniisti.

Okei. Täytyy toivoa, että se tuolta jostakin sitten vielä nousisi... En edes muista missä ihmeessä koko kasvin pitäisi sijaita...

Olen kans''  pistänyt merkille että myöhään  nousevat joka kevät. Tänään huomasin kaksi piikkiä , kun pikkasen pöyhin...tulossa ovat 

jalokello nousee teillä hitaasti, minulla itää hitaasti -tai ei siis näytä itävän lainkaan- on tämä kärsivällisyyttä vaativa harraste....

Niinpä äimistyin minäkin pari päivää sitten, kun ukonhattujen juurella huomasin erittäin topakan tumman-harmahtavanvihreän kymmensenttisen taimen. No olihan siellä se toinenkin, kun rupesin etsimään, kun olin ensin muistanut, mitä siihen olin viime kesänä istutellut. Lidlin tarjouksesta ostamaani jalokelloa. Tooooosi myöhään siis nousevat. Ihme !

Täällä kans, istutin viime syksynä kasvihuoneen päätyyn Jalokellon siementaimen. Tänä kevään hömötin ja hömötin, eikä tikun vieressä näy eloa. Nyt siinä on pikkuinen tupsu. Kukkiikohan vielä tänä kesänä?

Minulla on Viherpeukaloilta tilatut jalokellot talvehtineet hyvin kaksi talvea.Tänä keväänä nousivat maasta yllättävän aikaisin ja ovat jo yli 25 senttisiä tanakoita kasveja. Ensimmäisenä kesänä eivät paljon kukkineet,mutta viime kesänä oikein hyvin. Kukinnan etenemistä palleronupusta on kiva seurata ja kukka on kaunis ja näyttävä,ihanan sininen.

Jalokello Fairy Snow on korkeudeltaan noin 20 cm. Kylvin siemenistä niitä vuosi sitten keväällä. Aloittelevat juuri kukintaansa. tykkään tuosta lajista mataluutensa takia.

Tulipa joukkoon yksi musta lammaskin eli ei ollutkaan valkoinen vaan siitä on tullut sininen. Korkeus on kuitenkin pysynyt tällä samana ja kukan suonitus on samoin kuin Fairy Snowlla.

Peukaloinen, muistaakseni sinäkin hankit viime kesänä L....dstä jalokelloja. Jäivätkös sinulla henkiin, siis talven yli ? Minulla niissä vastaavissa on nyt yksi kukka ja yksi pallukkanuppu. oho Kävin tänään taas samaisen kaupan ilmoituksen houkuttelemana kysymässä, josko saisin ostaa pari lisää, vaan eihän niitä ollutkaan tullut ollenkaan.

Muajussi, eipä jäänyt henkiin. Saattoihan ne olla keväällä, mutta en ollut merkannut sitä paikkaa ja kaivelin muita juttuja siihen kohtaan. Nehän nousevat niin myöhään, etten muistanut ollenkaan varoa sitä kohtaa, jossa ne kasvoivat. Nuo mitkä nyt kukkivat, ovat viime kesänä kasvatettuja taimia.

Jalokello tarttui mukaan, kun pari kolme viikkoa sitten kävin taimimyymälässä. Oikein mukavan näköinen kaunistus siitä tulikin. Nuputkin ovat hauskan näköiset pallukat. Kunpa vielä tuoksuisi, niin olisi aivan täydellinen.

Tälläinen jalokellokukka aukaisi tänään kukkansa.

Raili-45, se onkin kaunis ja erikoisen näköinen.Missähän minun jalokelloni on,kesällä se kyllä oli virkeän näköinen,mutta nyt taitaa makoilla jonkun muun kukan alla,pitääkin huomenna se etsiä :wink:

Ovatko etanat ja/tai kotilot persoja jalokellolle? Sain juuri istutettua ostojuurakoista kasvattamani jalokellot ‘Fuji Blue’ ja mietin tässä miten järeän suojauksen ne tarvitsevat.

Löysin Rovaniemen torilta topakoita jalokelloja, ostin 2 kpl  á 5 egee. Kuva tulee myöhemmin.

Jalokellot torilta

Jalokello on ihana. Viime kesänä laitoin yhden taimen. Luulin sen kuolleen talvella, mutta niinpä vain yllättäen nousi komeamaksaruohon kainalosta kaksi vartta. Oli kiva yllätys.

Kuvassa kukka on jo lakastumaan päin, mutta uusia hauskoja, erikoisia nuppupalleroita on muutamia ja varsiakin on kaksittain. Taustalla pisamakello kukkii.

Hankkijalla näin komeita jalokelloja, 9,90e - en raaskinut vielä ostaa. Mutta kyllä pakko on jonain päivänä mennä ostamaan :slight_smile:

Siemenpussillisesta sain kaksi (2) tainta talvehtimaan ja kasvamaan näin komeiksi (n. 80 cm!). Ilmeisesti olin laittanut vahingossa nämä taimet oikeaan paikkaan. Miten on, kasvavatko pienet kukkakaupasta ostetut jalokellot aikaa myöten isommiksi?

kuvanlisäys ei nyt onnistu!??

Uusi kuvanlisäysyritys

Tulihan kuva ja vielä oikein päin