Hei kaikki!
Olen uusi täällä puutarha.netissä. Olen hiukan hukassa.
Haluaisin kovasti kasvattaa saksanpähkinän siemenestä taimen mutta edellinen onneton homehtui… (en tiedä miksi minulla on huono tuuri kasvien kanssa…) Haluaisin neuvoja, kuinka saksanpähkinä täytyisi idättää, pitääkö olla alta kastelua? Kuinka kauan itäminen kestää? Arvostan todella paljon ohjeitanne!
Paljon kiitoksia teille!
Hei Katjana, tervetuloa Kysymykseesi en osaa vastata mutta eiköhän joku täällä tuostakin asiasta jotain tiedä
Tervetuloa mukaan. Täällä tiedetään kaikki, joku kohta esittää kokemuksiaan.
En ole itse kokeillut, mutta pähkinän viilaaminen hiekkapaperilla ja multapurkkiin 5-10 cm syvälle istuttaminen voisi tepsiä. Laittaisin jonnekin viileään talven ajaksi kevättä odottamaan pirkissaan. Toisaalta saksanpähkinät kasvavat 20 m korkuisissa puissa, joista pudota romahtavat alas saaden kuoreensa kolhuja ja lehtikarikkeessa pensaikossa itävät itsekseen Keski-Euroopassa. On mulla vielä puolen kilon pussi saksanpähkinöitä pussissa, joten voisin nyt joutessani aloittaa testaamisen. Eli ihan hyvän idean esitit.
Muoks
Exotic Garden välittää mustajalopähkinää, tässä heidän hoito-ohjeensa sille
ja kun silmäilin ohjetta, löysin myös mustajalopähkinään linkki viljelyohjeet
Ei ole kokemusta viljelystä, mutta saman suvun jalopähkinöistä Exotic Gardenilla on myynnissä juglans nigraa ja se vaatii kylmäkäsittelyä ym…
Löysinpäs kuvia tuoreista saksanpähkinöistä. Näissä on mustaa mössöä pinnalla ja kun pähkinä putoaa maahan puusta (20 m korkeaksi kasvaa) niin pähkinä kuoriutuu ihan itsestään. Itävät sitten maassa lehtien alla, ellei oravat ja muut jyrsijät käytä ruuakseen. Voisi olla, että joulumarkkinoille ehtineet kokonaisina myytävät saksanpähkinät ovat syksyn satoa, ainakin katoavat ruokakaupoista nopeasti heti myyntiin päästyään.
Oon ite ajatellut iha samaa, että pitäisi kokeilla Saksan ja Hasselpähkinän kasvatusta. Mulla on Saksanpähkinää ja Hasselii n,5kg Koska pitää mun linnulle syöttää pitkin vuotta niitä. Nyt noit on joissakin kaupoissa -50%
Arboretum Mustilan mukaan Juglans suvun siemenet vaativat 90-120 päivän kylmäkäsittelyn. Noista saksanpähkinöistä en tiedä, mutta niitä amerikkalaisia en suosittele, jos ei sitten ole iso piha, sillä se sattaa tappaa vieruskasvinsa. Niiden juuristo erittää jotain ainetta, mikä on myrkyllistä ainakin tomaateille ja joillekin muille kasveille.
Meidän Amerikan pihassa kasvoi oravan kylvämä Juglans nigra, joka kymmenen vuoden iässä alkoi tekemään pähkinöitä, joita oravat hautasivat pitkin nurmikkoa. Sieltä ne unohtuneet sitten itivät seuraavana keväänä. Se on ihan nätti puu ja sai kasvaa tontin reunalla kaukana kasvimaasta.
Edit.
Lueskelin noista jalopähkinöistä ja kaikki Juglans suvun puut tuottavat juglone nimistä ainetta. Juglans nigra on pahin, mutta myös Juglans regia (skasanpähkinä eli English walnut) tuottaa sitä jonkin verran.
http://www.omafra.gov.on.ca/english/crops/facts/info_walnut_toxicity.htm
Ei siis kaikista parhain pihapuu…
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta, sietääkö pihdat tai douglaskuuset juglonea?
juglone tämän linkin takana olevan tiedon kerääjän mukaan "ei ole erityisen vaarallista, ja se vaikuttaa vain siemeniin ja pieniin taimiin, eikä niihinkään läheskään kaikkiin, vaan lähinnä yksi- tai monivuotisiin ruohoihin. Puista herkimpiä näille aineille ovat ainakin eräät Malus- ja Pinus-lajit, mutta vain taimina".
Muutin tämän ketjun otsakketta niin että se sisältää kaikki jalopähkinät, juglans.
Jalopähkinät, Juglans on jalopähkinäkasveihin kuuluva suku, jossa on noin 15 lajia. Jalopähkinöistä käytetään usein yleisnimitystä pähkinäpuu.
(Wikipedia)
Eurooppalainen kuusi ja männyt eivät ainakaan siedä juglonea. Katajat ja tuijat sen sijaan sietävät. Juglonen erityisestä vaarallisuudesta ei ole minulla tietoa, mutta olen kuullut noiden pahimpien eli Mustajalopähkinöiden aiheuttamista ongelmista puutarhoissa. Aina ei riitä, että puu kaadetaan, sillä juglone pysyy maassa kunnes maahan jääneet juuret ovat kunnolla lahonneet.
Täällä on hyvä artikkeli: http://www.mortonarb.org/component/content/article/96-tree-and-plant-selection/887-plants-tolerant-of-black-walnut-toxicity.html
systerillä on Saksassa sellainen luult.J.regia, se tekee juurivesoja pitkin pihaa, varjostaa koko 100 neliön kerrostalopihan ja estää kaikkia kasveja kasvamasta. Toisaalta Stuttgartissa ei paahdekaan ole toivottavaa, koska kesälämpötilat on usein yli +30 astetta…
Meillä on iso mantsurian(luultavasti)jalopähkinäpuu nurmikolla, paraatipenkin kupeessa. En ole sen tiennyt voivan vaikuttaa kasveihin. Ainoat kasvit, jotka eivät ole viihtyneet kunnolla, ovat kesäpikkusydämet ja arovuokot. Jos se onkin jalopähkinän syytä… Nurmikko ympärillä kasvaa hyvin ja viereiset tuijat.
Jalopähkinän taimia nousee ympäri kukkapenkkiä ja metsänsyrjässä minne olen kärrännyt pähkinöitä, taimia on kuin nurmikkoa
Koittiko kukaan, Saksanpähkinöitä kasvattaa,?
Iten laitoin karkkilaatukkoon jossa on Kekkilänmultaa, Saksanpähkinöitä n.20kpl
Ja toiseenlootaan 30 Hasselpähkinää, Hasseleista osan särin vähän ulkokuorta. Multa sit märäksi.
Ompaha jotakii, ainankin kokeiltu,
Mulla on lähteny kasvamaan ainankin 2 Saksanpähkinää pähkinöistä
Kaksi näyttää lähteneen nousee, yksi Saksanpähkinä aloittaa nousemista. Eivät saaneet kylmäkäsittelyä, kun en kerennyt antaa.
Tilasin EG:lta mustajalopähkinää. Pussissa oli neljä siementä. Ainakin yksi näyttää punkeavan kasvuun!! Jipii!!
(Tosin, mahtaako kasvaa näillä korkeuksilla.)
Ritva L. Mite sun, mult tulleet. Jalopähkinän taimet. Voivat,?
Ei taida olla kovin loistava tulevaisuus saksanpähkinöillä suurimmassa osassa Suomen niemellä! Muuta kuin kaikkein suotuisimmalla kasvuvyöhykkeellä…parhailla paikoilla.
Tuossa viimevuonna kylvetyt Saksanpähkinät. Viimetalven oli maakellarissa, nyt 15-30cm
Osan voisi jättää talveksi ulos.