Viime talvi tappoi parivuotiaan punaisen jaloruusuni, helmi-maaliskuussa kun oli paha pakkaskausi eikä lunta ollut niin paljon kuin yleensä. Nyt sitten muutama päivä sitten ostin uuden suihkulähteen vierelle tällaisen, ja kunnostin maan oikein huolellsesti sekoittaen siihen luonnonlannoitetta ja ostomultaa, ja laittamalla vähän kevytsoraa salaojaksi. Ostettaessa ruusu oli limenvihreä, mutta nyt kukat ovat alkaneet punertumaan, outoa.
Haaveilen tässä elämäni ensimmäisestä jaloruustusta, Ingrid Bergmanista. Netissä surffattuani kuitenkin huomasin että hinnat vaihtelevat todella suuresti, jossain paikoissa hinta kolminkertainen. Nämä hinnat ovat viimevuotisia ja välimuisteista poimittuja. Mistäköhän ruususatsi kannattaa ostaa - netistä, puutarhalta, kauppaketjuista...? Mistä te olette hankkineet jaloruusuja?
naapikka, olen ruukkutaimia ostanut tästä lähistön taimimyymälöistä. Silloin voi itse varovasti katsastaa, että juuriston puolella kaikki on hyvin (ettei ole hirvittävän pitkään purkissa kasvaneet ja juurensa toivottamalle solmulle kasvattaneet). Useat suomalaiset antavat myös kasvuunlähtötakuun. Olen myös pari kertaa tilannut netitse, suomalaiselta ja ulkomaiselta firmalta. Ne taimet ovat olleet kalliita, mutta todella korkealuokkaisia, juuret terveet ja hyvän kokoiset ja itse kasvit isot ja tasapainoisesti kehittyneet. Ruusuostoksilla hinta on kertonut laadusta, toistaiseksi, omalla kohdallani.
Tarkoitus on tehdä jaloruusuille (ja jalokärhöille) sellainen penkki että menestyvät täällä V-vyöhykkeellä. Meillä on jankkosavi ja tarkoitus on tehdä niille laudoista sellainen 40-50 senttiä korkea penkki. Maata on tarkoitus kaivaa sen verran että saan tehtyä salaojitukset (30-40 senttiä kiviä pohjalle). Kysymys kuuluukin, miten eristän penkin lautareunat jotta jaloruusut kestävät meidän jopa yli 30 asteen pakkaset - riittäisiköhän 10 sentin styroksit laitoihin? Ajattelin upottaa styroksit maahan samalla kun kaivan salaojan, riittäisiöhän puolen metrin upotus? Ja koska ympärillä on savi, pitäisiköhän penkin ympäriltä vaihtaa savi hiekaksi, mikähän syvyys ja leveys riittäisi? Tarkoitus on tehdä kerralla ja kunnolla, viis siitä vaikka joutuisi kaivamaan vähän enemmän. Ja styroksia jäi rakennusprojekteista tähteiksi, sitä kyllä riittää.
Mietin myös pitäisikö rakentaa ylimääräiset reunukset - riittäisikö 40-50 senttiä? - jotka nostaisin syksyllä lautakehikon päälle ja täyttäisin kehikon sitten kuivilla lehdillä tms. ja pressu päälle.
Onko kukaan täällä pohjoisessa kokeillut vastaava, tai löytyykö teoreettista tieto mikä määrä styroksia riittää eristykseen?
Hei! Kuten kysymyksestäkin selviää olen ihan aloitteleva puutarhuri ja kysyisin seuraavaa: Minulla on jaloruusupenkki Queen Elisabeth, istutin penkin toissa kesänä ja viime keväänä leikkasin ne ensimmäisen kerran. Luin ohjeista, että jokaiseen täytyy jättää kaksi silmua leikkauskohdan alle. Muuten hyvä, mutta kun en nähnyt näitä silmuja, joissakin kun ei ollut silmun silmua ennen puolta metriä! No leikkasin vähän sinnepäin ja osa ruusuista kasvoi ja osa kuoli... Nyt tänä keväänä olisi leikkaus taas edessä jonkin ajan päästä ja katsoin ruusujani - ihan sama juttu noiden silmujen kanssa. Eli miten ihmeessä erotan nuo silmut vai voiko tosiaankin olla niin, ettei yhtään silmua ole ennenkuin vasta latvassa!? Mikä silloin neuvoksi eli mistä leikkaan?? Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista!!
Hei Purjo, löydät jaloruusun leikkausta koskevan viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, vilkaisepa postiasi
Kävin oikein fotografeeraamassa ruusun vartta. Tässä näkyvät nuo silmut hyvin. Melkein tekisin niin, että odottaisin, että ruusut ovat toden teolla aloittamassa kasvua. Silloin silmut varmasti ovat näkyvissä ja näet hyvin myös syystä tai toisesta kuolleet versot. Minä muuten olen aikoinaan oppinut siten, että joka oksaan jätetään 3 - 4 silmua ja oksia jätetään 3 - 5.
Kiitos Merlin! Vaikka aloitteleva puutarhuri olenkin, niin olen kyllä aiemmin osannut erottaa silmun ja tästä jaloruusustakin huomaan kyllä silmut, mutta ne alkavat tosiaankin parhaimmillaan (=pahimmillaan) vasta puolen metrin päästä! En kai voi jättää niin pitkää tappia alkuunsa - joten mikähän lienee mennyt pieleen…? Istutusleikkausta en tehnyt, sillä nämä olivat astiataimia… olisi vissiin pitänyt.
Onpa vinkeää! En ole mielestäni törmännyt vastaavaan. Kuinka monta kasvia sinulla on? Käyttäytyvätkö ne kaikki samalla tavalla? Oletko lannoittanut niitä?
Kahden euron ruusuja tarttui mukaan liiteristä. Oli jos mitä sorttia mutta minulle titysti tarttui mukaan valkoista ja iso kukkaista. Virgo lukee nimenä mutta enpäs oo kuullu ennen. Kahden euron ruusuksi ihan ok, juuripaakku suht olematon. Oispas ollu niitä köynnöstäviäkin valkoisena…
Virgo on oikein hyvä ostos. Tumman vihreät lehdet, kaunismuotoiset kukat (mutta vain yksi kukka aina varressa). Ei ole kärsinyt taudeista, kertakaikkiaan luotettava ja kaunis.
Hei Merlin ja muut,
Ruusupenkissäni on nyt 15 tainta, pari kuoli pystyyn viime keväänä (eli talvella), penkin perustin tosiaan toissa keväänä ja viime vuonna en lannoittanut sitä kuin syyslannoituksella (moka, myönnetään). Muutamassa taimessa on tämä ominaisuus, eli kasvattavat vartta ilman silmuja (tai niin minä ainakin luulen..), piikkejä on kyllä vaikka muille jakaa. Muutama taimi on ihan "normaali". En tiedä mitä oikein pitäisi tehdä - teen varmaan kuten viimekin keväänä eli leikkaan noin 10-15 cm. korkeudelta vaikka silmuja jostakin kohtaa - ja katselen vielä tämän kevään ja kesän ja perustan penkin uudelleen jos muu ei auta. Niin ja lannoitan tänä keväänä ;)
En tiedä tosiaan mikä on mennyt pieleen, taimet olivat kyllä hyvän näköiset ja terveet, harmi..
10 cm on todella matala, mä jätän kyllä jalotkin ruusut paremminkin 30 cm korkuisiksi. Kun meillä tuo maa on kovin savista, lannoitan ensi alkuun todella varovaisesti, jotta kasvit asettuvat. Liika (typpi)lannoitus tuottaa sellaista höttöä kasvua. Jos sinulla vain on mahdollisuus ottaa valokuva hujoppivarsista, niin laita tänne. Ja kerro sitten kesällä, millaista kasvua ovat kasvaneet, jooko?
Eikös se piikkinen hujoppiverso ole villiverso, joka joutaa ottaa pois.
Niinpä, jos hujoppiversot lähtevät jalonnuskohdan, sen lapsen nyrkin kokoisen mötikän alapuolelta, niin ovat jotain vaatimatonta lajia, koiranruusua tms. Ne mieluiten napsakalla otteella vetäistään pois.
Merlin, missä tuo Virgosi on talvehtinu?
Virgo-reppana on hiukan huonossa paikassa, selkänsä takana metrin päässä on VAL-tavan iso unkarinsyreeniaita. Päivänpaistetta saa koko päivän ajan ja toisaaltahan aita suojaa tuulelta, mutta viime kesänä jo huomasin, miten syreeni kasvattaa juurensa kauas. Seurana hänellä on messuilta tuttujen hollantilaiskauppiaiden valkoisia liljoja, jotka ovat keltaisia sekä viime kesänä mm tuoksuampiaisyrttiä.
- Siis ulkona asuu talvellakin.
Muuten, viisi - kuusi vuotta sitten, kun perustin penkin, laitoin savisen mullan sekaan vajaan kolmasosan turvetta. Nyt penkki on vajonnut maan tasalle, turve häviää johonkin .
Turve on sellaista, katoavaa…:o
Täällä kaivataan "Jaloruusun?" hoito-ohjeita.
Toisekseen mikä ruusuani vaivaa, kun se pudottaa ja kellastuttaa lehtensä?
eevaleena, löydät jaloruusua koskevan viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, vilkaisepa postiasi