Nyt tarvin neuvoja mulla on ryhmäruusut talvehtineet tosi hyvin. Niistä on kuolut vain kärjistä 5 cm nyt en oikein tiedä leikkaanko vain sen kuoleen osuuden pois ja jätän koko 50- 70 cm pitkät oksat leikaamatta ennen mulla on talvella kuolut tosi paljon ja olen joutunut leikkaan ne 15cm tapeille
Kuolleet vaan? Eiks virallisesti neuvota aina leikkaamaan, hmm muutaman silmun yläpuolelta mut mä jotain maanpeiteruusua olen leikellyt vähän miten sattuu ja hyvin se pärjää vaikka vaan kuolleet osat leikkaa.
Parempi leikata vasta myöhemmin, jos liian "aikaisin" leikkaa niin kuivattaa/palelluttaa versoja enemmän.
Niitä kuolleita oksia voi tietty leikellä koska vaan.
Taas tarvitaan viisaampien apua. Minä en eläissäni ole onnistunut jaloruusujeni kanssa. Viime keväänä istutin sellaisiin isoihin muurattuihin altaisiin jaloruusuja, peittelin havuilla ja hitsin rusakot olivat päässeet toki katkomaan päät, vaikken tiedä onko sillä merkitystä, kun eiköstä ne pidä keväällä muutenkin leikata alas?
Otin tänään havut vasta pois (meillä kun tuo kesä ei vielä ole kunnolla alkanut, se kevätsade kait puuttuu. Näitä olin kyllä kastellut päältä, eli kuivuus ei ole vikana. Kuuluuko niiden oksien olla kuivia ja kuolleita? Lätevätkö uudet versot alhaalta, eli onko "kaivoni" kaikki ruusut entisiä? Kysyy, ei ruusujen asiantuntija ;(. Kaikille hyvää ja ruusuista Äitienpäivää myös!
Jaloruusun talvisuojauksesta asiaa myöskin täällä.
Sinix jaloruusu täytyy istuttaa syvään vähintään 15cm täytyy olla syvemmässä kuin ostotaimen pinta eli varretus kohta sen 15cm maan alla ja jaloruusu tarvii kunnon salaojituksen eli ei siedä seisovaa vettä jaloruusulla on paljolti samat ohjeet kun jalokärhöllä kun sen maahan laittaa maanpinnalla olevassa astiassa ruusu ei säily ulkona talvea.
Minulla ruusu Europea avasi äitienpäiväksi ekan kukan
Tämä yksilö vietti talven kellarissa ja sitten huhtikuussa pääsi kasvihuoneseen siksi aikainen kukinta
Ei, kyllä nyt olen löytänyt kasvin, joka ei minusta pidä… olen niin monta jaloruusua eläissäni yrittänyt ja istuttanut syvälle… ja… Rakastan ruusuja, mutta ne eivät pidä minusta. Sitten ne jotka viime vuonna (istutusvuosi) yrittivät kukkia, kukat mätänivät paikoilleen… teksi mieli manata ;(! Mumimyylle kiitoksia kuitenkin!
Ruusujen jako ryhmiin on aika mahdoton, siis ainakin minun oppia. Penkissä kukkii kaunis ‘‘James Bourgault’’, joka kuuluu ryhmään hybrid perpetual. Se varmaan kuuluu edelleen johonkin isompaan pääryhmään, mutta minusta tuntuu, että vaikea pysyä kärryllä.
Mutta edellä olevat sekä Europeana että Iceberg ovat Floribundia, ainakin jos Iceberg on se Kordesin jalostama vuodelta 1958 ja josta usein käytetään nimeä Schneewittchen.
Tässä James, pikkuisen kuivuuden rasittamana:
Ai kun herkän värinen ihana
Mitä lannoitetta Europeana ruusuilleni,varret ovat heikohkon tuntuiset,saisivat hieman vahvuutta.
Mitähän ruusulleni Erotika mahtoi tapahtua? Ruusu on siis pari vuotta vanha. Ensimmäisen talvensa se on viettänyt isossa ruukussa kellarissa ihan siitä syystä, että me muutettiin sinä talvena, ja pakkohan kaunotar oli ottaa mukaan uuteen kotiin. No viime kesänä istutin sen kohopenkkiin kaikkien ohjeiden mukaan kaivoin ison kuopan ja laitoin paaaljon multaa sen jalostuskohdan päälle jne. Samassa penkissä on monta muutakin jaloruusua sekä yksi puistoruusu tai joku… Noh, ihmetykseni oli tänä "kesänä" suuri, kun ruusut eivät näytä enää samanlaisilta kuin kahtena viime kesänä eivätkä tuoksu yhtään! Punainen se toki on edelleen, mutta jotenkin haaleamman värinen ja kukka on erilainen. Muut ruusut ovat talvehtineet penkissä erinomaisesti eikä missään muussa ole tapahtunut tuollaista muutosta. Missä vika?
Pakko laittaa tämä ‘‘Liiterin’’ halpisruusun kuva tänne, se on niin ihana…aivan kuin pionin kukka. Pitää kokeilla talvehtiiko se maassa.
Tatjana, olisiko mahdollista että erotikan jalostettu osa on kupsahtanut ja juuresta puskee koiranruusua tai vastaavaa johon itse stara on joskus vartettu? Hienommat ruusut on harvemmin kai omajuurisia ja välillä sieltä nousee kaikenlaista.
Tatjana, jos kukka on muuten samanlainen, mutta ei vaan tuoksu, on syy ehkä viileässä ilmassa. Kuumassa tuoksu tulee helpommin esille.
tälläinen ruusu tuli Turista, eestistä meille keväällä! mun mielestä hieno, toivottavasti talvehtii! nimilappu oli lyijärillä raapustettu paperinpala joka tietty hävisi keväthulinassa. jos näyttää tutulta niin nimiehdotuksia otetaan vastaan!!!
Satus; tuo ruusu on kyllä ihana. Liiteristä en olekaan koskaan ostanut ruusuja mutta täytyypä pitää silmät auki.
Hieno on Türin tuliainen. Minä en katsellut ruusuja ollenkaan mutta ehkä ensi kerralla.
Nyt kukkii punainen ruusu jonka nimi on häviksessä. Kukkia on auki 6 ja saman verran samassa ryhmässä nuppuja. Saivat kyllä kunnolla kananpeetä keväällä.
Keltaiset ruusut ovat Golden Princess lajiketta.
pottakokemus - Easy Elegans Anisade on tuon värinen.
jep kovasti näyttäis ja kuulostais anisadelta googlen mukaan, eiköhän se ole se! kiitos!
Anisaden sanotaan tuoksuvan voimakkaasti lakritsilta, olisipa jännä tuntea lakritsinen ruusu.