No mutta -jos sinne karppuuttaa vaikka karhu ja pari sutta peesissä niin veikkaan että jänisongelma ratkeaa… (eikä sitten laajenneta tätä nyt muiden eläinten kuin pupujen torjuntakeskusteluksi…) Kassi -onneksi me ei asuta ihan NIIN pohjoisessa…
puutarhapuurtaja, kun kaikki isotuomipihlajatkin menivät,eivät tosin syöneet mutta silppusivat…
Entäs se koivutisle? Taitaa olla myyrämuuri yksi kauppanimi aineelle… Jos se on myrkkyä etanoille ja myyrille niin josko sitten stoppaisi puputkin?
Riittävästi hyvää evästä jonnekin kauemmas pihasta, ettei tarvitse tulla nurkkiin ruokaa etsimään. Heinäpaali ja kauroja, tulee pitkässä juoksussa edullisemmaksi kuin taimien uusiminen.
Eipä silti, ei meillä ole ongelmaa ollut. Joskus olen nähnyt puppelin jäljet pihalla, mutta vain yhtenä talvena pysähtyivät maistelemaan jotakin, joka oli mun omaani. Kaipa täällä landella riittää evästä muutenkin.
Liekö mitään taikaa mutta eräs vanhempi täti-ihminen kertoi että puput pysyisivät poissa ei toivotuista paikoista kun laittaa kuorittuja valkosipulinkynsiä esim. omppupuun juureen.
Ei ainakaan äitini mökillä auttanut myyräongelmaan. Haiseeko isotuomipihlajan oksa samalle kun tavallinen tuomi? Pitäisi olla tuo tavallisen tuomen haju josta eivät pidä.
sitäki vielä vietävä jäniksille syötäväksi, tuomea meinaan
En halua olla ilonpilaaja, mutta naaputi, jolla oli lampaita, vei jänöille heinää tontin takarajoille. Ei kuulema auttanut, vaan pensasmustikat meni verkonkin läpi. Omat pensasmustikkani ovat täysin koskemattomia, ja iisopin joudun itse keväisin leikkaamaan. Eivät käy jänikset apajilla, vaikka pitäisi olle niiden herkkua! Tosin vielä hevosten aikaan ilmestyi kovilla pakkasilla aina valtavasti papanoita yön aikana tarhaan.
saiskohan tuohon jotain työllistämistukea, nuita jäniksiä häätämään…
vois olla siitäkin apua että laittais pensaiden juurelle vaikka vaan muutamia pisaroita jäteöljyä?
Vakiovastaushan on aita/verkko kasvien ympärille. Hieman vaikeaa tosin, jos “piha-alue” on 27-30 ha, niinkuin kyläpaikassa toissailtana=))
Jäteöljyä??! Grrr…
ei se ainakaan hyvälle tuoksu, luulis että jäniksetki etsis rehun muualta
kassi, tarkoitan sitä rypsi/rapsi pitoista ekoöljyä jota nykyisin metsäkoneissa käytetään hydrauliikkaöljynä…eli ekoteko
Hmm,…no sitten. Mutta mitäs jos pupulit huomaa, että siitä saa puuttuvat rasvahapot ja kutsuu koko suvun paikalle?
no sitten siirrytään perinteisiin öljyihin/menetelmiin
no ei tietenkään, mutta pirunmoiset aitaverkon ostot ovat edessä
Harhautteeksi jäniksille voi panna myös tuomen tai herukan oksia suojattavien kasvien luo. (Kunhan vahtii, etteivät ne juurru, kuten minulla kuivat herukan oksat, joita käytin istutusten merkkaustikkuina)
onko tuo herukka jotenkin jäniksille vastenmielinen?
On, eivät syö herukoita eivätkä tuomia.