Jänis pois kasvien kimpusta

Sain työkaveriltani vinkin (joka oli lukenut sen Pirkasta) miten jänikset pysyvät kasveista loitolla - käytetyistä sukkahousuista (kyllä: kyseessä on sukkahousuniksi) leikataan jalkaosat pieniksi siivuiksi (sukkahousuja ei siis pestä välillä, vaan niissä täytyy olla ihmisen haju) ja solmitaan ruseteiksi suojaa tarvitsevien kasvien oksiin. Meillä jänis oli haukannut makupaloja sieltä täältä jo alkutalvesta, mutta nyt ei sukkahoususuikaleiden ilmestymisen jälkeen ole uusia vaurioita näkynyt.

Toivon todella, että tämä on pomminvarma keino, koska en millään voi verkottaa joka ikistä kasvia, mikä pihalla kasvaa. Miehen poisheittämät kalsaritkin meinasin ottaa heti hyötykäyttöön, mutta kaksi kertaa ajateltuani päätin, että ne varmaan karkottaisivat kaikki naapuritkin.

En usko että ainakaan meidän jänösiin tehoaa - saa olla kymmenen metrin päässä ja heitellä niitä lumipalloilla eivätkä korviaan lotkauta vaan jatkavat puskien syömistä.

Pienille puunaluillehan voisi vetää sukkahousut päähän, kuin pankkirosmolle, vetäis vaan nilkkoihin asti ja kiinnittäisi aivan tyvelle jollakin.

Ja en voi olla lisäämättä, vaikka toistankin tympeästi itseäni, että pomminvarma konsti välttyä jänistuhoilta on syöttää niille kauraa niin paljon että laiskistuvat. Kaura on jänisten mielestä parempaa kuin kasvinosat. Joskus intoudumme lisäämään kauran mukaan jopa perunaa ja porkkanaa.

“Paksu pupu ei puutarhaa popsi”

nimimerkillä kokeiltu on.

Hih, meillä ei ole sitten tarjottu tarpeeksi paljon kauraa ja rehua :wink:

Nimim. angervot taas typistetty ja ruusut kans.

toistan minäkin itseäni: ei onnistu täällä kehä III paikkeilla:-) taitaa olla ihan järjestyssäännöissä kiellettyäkin mutta ainakin menee naapurisopu pahasti vinksalleen, jos rupeaisi rusakko- ja muuta villieläinkantaa ruokkimaan.

hkihän teki juuri päätöken, että syksyllä aloitetaan ihan pyssyillä kanikannan vähentäminen. ja ainainen “riita” on siitä, saako edes pikkulintuja ruokkia.

Ihanko tosiaan Helsingin ympäristössä on ihka oikeita kaneja? Karanneitako ja hylättyjäkö ne alunperin ovat vai mistä ihmeestä niitä Suomeen on tullut?

karanneita/tahallaan luontoo päästettyjä. riesaksi asti jo monta vuotta. joku oli ne tämän kevään aikana käynyt laskemassa: 5000 korvaparia. lisääntyvät kuin kanit:-) ilmeisesti lähes läpi vuoden kun “talvet” ovat tämmöisiä. viime tietojen mukaan aika hyvin toistaiseksi pysytelleet hgin rajojen sisällä

No tuo ei kyllä ole lainkaan kivaa. Ei kanit kuulu Suomen luontoon, maailmalla ovat tosissaan ongelmissa kanien kanssa.

Meillä ei auttanut kauran syöttö rusakko suorastaan asusti pihapiirissä ja söi angervot, marjakuusamat ja tähtijasmikkeet parikymmensenttisiksi, ennen kuin huomasin! Uhkasin itse ampua sen, mies hoiti pois syömästä lisää. Sen jälkeen ei ole uusia näkynyt, vaikka joku sanoi, että luulenko että on ainoastaan yksi.

kyllä jäniksiä ja muita rottia varten tarvittais järeämpiä myrkkyjä, kaikille jotka jotain yrittää kasvattaa niin varmaan tuhoja tekevät. siis joku kertakaikkinen myrkky, itse olen ampunut jänikset sitä mukaa kun näen mutta pääasiassa yöllä nuo liikkuvat,luulis jossain päin maailmaa olevan joku järeämpi resepti?

Kanuuna? Tykki? Ydinase?=)

Jos kasvattaisi vain huonekasveja ja pitäisi pihan pelkällä asfaltilla…? Luulisin että ei iske jänöt jos ei nyt tykkää pitää ovia auki alvariinsa…

en nyt sitä tarkoittanut että ne kaikki pitäis tuhota mutta esimerkiksi joku todella toimiva hajuste,josta ei olis ihmisille haittaa…eikä sitten mitään vanhoja kahvinhöystöjä jotka ensimmäisenä vetävät turpaansa?

ok…ymmärrän, elä ja anna jänistenki elää…

No juu, mutta saisi ne eväänsä etsiä mielellään jostain muualta kuin hellästi hoivatusta puutarhasta...viha Rusakon kehno iski viime keväänä hankiaisten aikaan hampaansa omenapuuhun ja harmittaa vieläkin. Monta kertaa olen kertonut vinkkiä jonka olen joskus kuullut mutta en ole itse testannut: pakastealtaasta veripullo ja sitä ripotellaan sinne tänne ja puput saaliseläiminä haistavat hajun ja kavahtavat.. Jotenkin vain tuntuu että näin kesäaikaan voi houkutella jonkunmoisen raatokärpäsarmeijan paikalle.. Talvella voi olla aiheellista valistaa naapureita toimenpiteestä ja sen tarkoituksesta ennenkuin on hohtavat hanget komeasti punattu.. (voi olla että siinä kunnia menisi ja maine kasvaisi mutta tämähän ei ole mitään uutta-ainakaan minullepomppivaa naurua)

aronja, meeppäs tuonne petoalueelle levittämään verta, kun muutenkin monenlaiset mötiäiset tunkee pihalle

Pohjoisessahan asuu useampia, jotka tapaavat käyttää ruhosilppua…=DD

Niksi-Pirkassa neuvottiin sitomaan tuomen oksia omenapuun rungon ympärille. En tiedä tehoaako, mutta minulla on pihapiirissä paljon tuomia ja vain kerran olivat ilmeisesti peurat käyneet näpsimäsä kirsikan oksia. Jänisten jälkiä kyllä näkyy, mutta ei hampaanjälkiä. Ainoa haitta ovat myyrät, joita tuntuu olevan taas runsaasti, ainakin kekoja ilmestyy pihaan ja kukkapenkkeihin, ja kissat retuuttavat myyränraatoja alvariinsa.

Auts !! cool Kassikäpp....