Japaninhumala, Humulus japonicus

Toi japaninhumala olis mainio suojakasvi terassille, saako siemeniä

ihan tavallisista kaupoista?

saa. semmoinen varoitus kuitenkin, että kasvaa kituen aurinkoisessa paikassa

kiitti mai-lee tiedosta

Japaninhumala on tosi hyvä näkösuojakasvi ja sen lehdet on vähän isommat kuin monivuotisella. Tosi nopeakasvuinen jos sen ekaks saa itämään. Mulla huonoja kokemuksia sen itävyydestä mut nyt laitoin siemenet likoon vuorokaudeksi ja laitan sitten multaan. Joskus aikoinaan tein siitä “viherverhot” kuistille, mutta sille saa laittaa kyllä vähän isomman multatilan. Minusta 10 l ruukku ois sopiva 2-3 taimelle…

Liinukka, tuo kuulostaa kovin ihanalle! Viherverhot. Rupesin jo heti suunnittelemaan mihin omani sijoittaisin. Ne kun on variegataa, niin varmaan kokolailla hillittykasvuisempia.

Liotin myöskin siemeniä vuorokauden, viikossa itivät ja siis ihan mullassa.

Niin tosiaan kannattaa laittaa mahd. iso multatila sitten niille, koska muuten syksyä kohti alimmat lehdet alkavat ikävästi ruskettua ja kuivettua. Semmosia kokemuksia mulla on vuosien takaa.

Minullakin on siemenet ostettuna. Pitääpä laittaa kiireesti esikasvatukseen. En ole kiirehtinyt, kun pussissa taisi lukea: esikasvatus huhtikuusta.

Minulle kanssa uusi tuttavuus. Ei siis kovin aurinkoon (olin jo suunnitellut aurnkoisen paikan) ja hyvä multatila. Kiitos vinkeistä!

Hei mä ostin tänään myös Japaninhumalan siemeniä Prismasta -20% ja kysyisinkin että kiipeileekö se? Eli laittaisin sen parvekelaatikkoon lattialle ja jos se siitä sitten lähtisi röpelöä seinää pitkin kiipeilemään. En halua sitä valosuojaksi…:slight_smile:

Humala kiipeää kiertymällä. Saisitko vaikka jotain naruja tms. viriteltyä siihen seinän viereen, ellet halua siihen säleikköä laittaa. Yksivuotisista esim. kelloköynnös kiipeä vaikka seinää pitkin.

Jaahas,hyvä tietää! :slight_smile: Täytyy viritellä jotain naru juttuja kattoon sit… Tietty jos löytäisin jostain halvalla säleikön niin voishan sitä laittaa sellasen siihen seinään… Kiitti tiedosta!

Oletteko latvoneet Japaninhumalaa? Aika hentoisia ovat nuo variegata-taimet. Vaikuttaa myös siltä, että ovat tehneet juurivesoja, jännää, mutta purkista on nousussa monta uutta versoa. Eivätkä voi olla itämättömiä siemeniä, koska kaikki iti.

Minäkin ostin ensimmäistä kertaa japanin humalaa. Ostoksen jälkeen tulin tänne pyörimään ja luin, että itää huonosti. Ensimmäinen ajatus oli, että voi ei, olisi pitänyt jättää kauppaan. No onneksi en jättänyt, sillä mulla ainakin siemenet iti yön yli liotuksen jälkeen mullassa noin viikossa ja itävyysprosentti oli kylvetyistä siemenistä korkea. Ruukut olleet koko ajan valossa länsi ikkunnalla, josta vetää :smiley:

Japaninhumalasta oli kokeilu viime keväänä, 2 siementä iti ja oikeen hyvin riitti, ei olis enempää tarvinnutkaan, se on todella rehevä kesäköynnös (jos ei kukkia kaipaa)

Japaninhumalat ei mulla itäneet olleskaan, uusintakylvökään ei tulosta tuottanut. Jossain on vika, en kyllä myönnä että kasvattajassa… Aina ennen ovat kyllä onnistuneet. Höh.

Japaninhumala, Humulus japonicus

EU:ssa haitalliseksi säädetty vieraslaji (EU:n vieraslajiluettelo)

Japaninhumala on säädetty haitalliseksi vieraslajiksi koko EU:n alueella. Haitallisia vieraslajeja ei saa päästää ympäristöön eikä tuoda EU:n alueelle, pitää hallussa, kasvattaa, kuljettaa, saattaa markkinoille, välittää taikka myydä tai muuten luovuttaa.

Yleiskuvaus

Hamppukasveihin (Cannabaceae) lukeutuva japaninhumala on yksivuotinen, kaksikotinen, köynnöstävä ruohokasvi. Japaninhumalaa on käytetty koristekasvina puutarhoissa. Villiintyneenä laji viihtyy erityisesti kosteilla joen- ja ojanpenkoilla, mutta voi esiintyä myös niityillä, joutomailla ja tienpientareilla. Japaninhumala lisääntyy ja leviää ainoastaan siemenestä. Yksi kasvi voi tuottaa 800–1200 siementä. Kypsät siemenet tippuvat emäkasvin lähelle muodostaen noin kolmevuotisen siemenpankin.

Tunnistaminen

Korkeus vaihtelee yleensä 0.5–5 metrin välillä, mutta sen on havaittu kasvavan jopa 11 metrin korkuiseksi. Haaroittunut, kuusikulmainen varsi kiertyy myötäpäivään itsensä ja tuen ympärille. Japaninhumalan isot (15-25 cm), vaaleanvihreät, sahalaitaiset lehdet ovat vastakkain ja sormijakoiset (5-7-(9)-jakoiset). Lehtiruoti on lehtilapaa pidempi. Suuret hedekukinnot (15-25 cm) ovat pystyjä, haaraisia röyhyjä. Emikukat muodostavat kartiomaisia tähkäkukintoja.

Alkuperäiseen lajistoon lukeutuvasta, monivuotisesta humalasta (H. lupulus) yksivuotisen japaninhumalan voi erottaa muun muassa lehtien, lehtiruodin ja kukintojen perusteella. Humalan tummanvihreät lehdet ovat yleensä 3–5-jakoiset, kun taas japaninhumalan vaaleanvihreissä lehdissä jaokkeita on enemmän. Toisin kun japaninhumalalla humalan lehtiruoti on lyhyempi kuin lehtilapa. Emikukinnot eli ”humalankävyt” ovat japaninhumalalla pienemmät kuin humalalla.

Haitat

Japaninhumala muodostaa tiheitä kasvustoja, syrjäyttää alkuperäistä kasvilajistoa ja vähentää lajirunsautta. Japaninhumala voi muuttaa lajistokoostumusta, sillä se voi esimerkiksi varjostaa ja tukahduttaa puiden taimia. Japaninhumalan valtaamilla joenpenkoilla eroosio- ja tulvariski saattavat kasvaa. Lisäksi japaninhumalalla voi olla allelopaattisia vaikutuksia ja se voi estää muiden kasvien siementen itämistä ja taimien kehitystä. Japaninhumalan siitepöly aiheuttaa allergiaa ja esimerkiksi Etelä-Kiinassa se on yksi merkittävimmistä siitepölyallergian aiheuttajista.

Lähde: Vieraslajit.fi