Japaninhumala, Humulus japonicus

(Yksivuotiset köynnöskasvit)

Oletteko japaninhumalaa kasvatelleet? Miksi minun siemeneni eivät idä, paitsi yksi..? Viisitoista laitoin kuukausi sitten, yksi iti vajaa pari viikkoa sitten ja voi hyvin. Muuten ei mitään elon merkkejä. Täältä Puutarha.netistä tilattuja siemeniä.

Vaikka eipä siinä, kyllähän minulle yksikin riittää tuonne parvekkeelle. Mutta ihmetyttää...

Kovin innokkaita itäjiä eivät taida olla. Minä laitoin 9 siementä muutama viikko sitten ja yksi näyttää nyt elon merkkejä. Siemenpussissa sanotaan että itää +15 asteessa, joten olisivatkohan tarkkoja tuon lämpötilan kanssa. Minulla ovat olleet huoneenlämmössä ja välillä parvekkeella aika viileässäkin.

Laitoin myös muutaman siemenen multiin joku viikko sitten, vain yksi lähti kasvuun. Ovat kylläkin pari vuotta vanhoja siemeniä.

Ai, vika ei siis välttämättä olekaan kasvattajassano-jaa Meinaan kun toista kertaa kasvattelen eikä yksikään ole itänyt, kummallakaan kerralla - ainakaan vielä yli kuukaudessa...

Minullakin kokemuksia japaninhumalan huonosta itävyydestä. Vanha tai edellisvuotinen siemenpussillinen itää huonosti, vastaostetussa pussissa lähes kaikki itävät. Huoneenlämmössä on mennyt noin viikko, kun ovat taimilla.

Hyvät hyssykät, peruutan kaikki edelliset puheeni. Jaksoin raahautua kurkistelemaan siemenpöttejäni ja kuulkaa japaninhumala kylvöksessä oli neljä sentin parin mittaista matoa. En tiedä juuriako vai ituja, mutta valoon heidät sieltä hämärästä nurkasta häpeämästä nostin

Tutkailin juuri uutta Kotipihan köynnökset -kirjasta. Siellä kehoitettiin japaninhumalan siemeniä
liottamaan yön yli ja itämisajaksi mainittiin 2-3 viikkoa. Liotin sitten omia siemeniä viime yön ja
aamulla siemenien joukossa lillui pikkuinen valkoinen mato, yök.

Kopsasin itseäni vanhasta Pentistä vuodelta 2003:

"Taimeni ovat nyt melkein 20 cm:n korkuisia: varren nenässä sirkkalehdet! Siemen itää hassusti, kun ensin näkyy kiemura, sitten ilmestyy lenkki ja seuraavana päivänä lenkki ponnahtaa suorana pystyyn sojottamaan hirmuisella varrella :)"

Siemenet olivat itäneet neljässä päivässä tuolloin.

1. päivässä!

Minulla ovat olleet mullassa toiset nyt 20 pv ja toisen satsin laitoin eilen. Ei näy elonmerkkejä mutta en luovuta vielä. Jospa niistä joku vielä mullan alta kurkistaisi.

Kokeilin taannoin parina kesänä japaninhumalaa enkä saanut niitä kummemmin kasvamaan. Ensimmäisenä kesänä iti suht ok, toisena saman pussin siemenet edellisvuotta huonommin. Eipä niistä nyt mitään kummoisia köynöksiä kasvanut, ehkä odotukseni olivat liian suuret, koska pussissa luki muistaakseni kasvin olevan nopea kasvamaan. En ole sen koommin enää kokeillut. Olisi kiva nähdä jossain vaiheessa kuva jos Emine saa japaninhumalan itämään ja kasvamaan :slight_smile:

Vasemmalla japaninhumala, oikealla ainokainen kelloköynnökseni. Äsken kävin näpsimässä kuvia sieltä täältä.

Vajaa vitosella ostin nyt ekaa kertaa itelleni tän japaninhumalan. En yksinkertaisesti voinut jättää sitä kauppaan, ku se oli koko rullakollisesta ainoo jossa oli tämmönen valkokirjava joukossa:

Onkos kukaan koittanut juurruttaa pirtokkaita tai talvehdittanut sitä jotenkin (tai ei kait koko kasvia, sen verran isoks kasvaa jos viihtyy…) ?

Raralla olis japaninhumalan siemeniä. Talvehtiiko meillä?

Vaatii muuten itääkseen kylmäkäsittelyn, ainakin em. firman mukaan.

Emo, samasta asiasta olisin itsekin kiinnostunut. Nimittäin siemenet on joka tapauksessa Rarasta tilauslistalla, niin upealta kasvi näyttää. Jos vaikka itää useampi kasvi, niin yhden kokeilen kellarissa. 

vaatii varmaankin kokeilun. - yksivuotisena sitä on aina meikäläiset siemenkaupat myyneet. esikasvatus, itää huonosti ja pitkään, kovat siemenet tarvitsevat liotusta/rapsutusta, sanotaan ohjeissa. juuri noin oli silloin kuin itse yritin.

Samoin, listalla on.

Yksivuotisena sitä on minulla ollut (en edes yrittänyt talvettaa). Muistaakseni itivät aika hyvin. En kylmäkäsitellyt, mutta uimaan yritin opettaa.

Sain Havinalta keväällä 2 Japaninhumalan tainta - itäminen oli kuulemma keväällä onnistunut yllättävän hyvin ;). (Suurkiitokset niistä!) Kasvoivat kukkaruukkuun istutettuina 3 m männynrunkoa ylös. Kuivuus oli märkyyttä suurempi ongelma. En yrittänyt talvettaa.

Samassa ruukussa kasvoi sininen kelloköynnös joka ylsi vielä toista metriä korkeammalle. Ei talvehdi sekään, mutta pakko kylvää aina kevään tullen…

Kohta pitäis varmaan kylvää japaninhumalat, mutta mulla on sellainen muistikuva että se on huono itämään jotenka kysyn et oisko jollakulla jotain konsteja miten saisi sen paremmin lähtemään kasvuun?

Japaninhumala iti mulla ilman ongelmia 15-20 asteen lämmössä, jokainen siemen iti. Heh, kaikki viisi!