Sellaisen hankin itselleni. Olen sitä himoinnut jo pitemmän aikaa ja nyt sitten sellainen tarttui matkaani puutarhamyymälästä. Tosin pienehkö sellainen. Sen tiedän, että on tosi hidas kasvamaan, mutta millaista hoitoa se muuten vaatii...viihtyyköhän vähän hämärämmässä? Kaktus-vai tavall.kukkamulta?
Käpupalmu on ikivanha puulaji, ei aito palmu. Niitä tiedetään olleen jo noin 200 miljoonaa vuotta sitten ja ne ovat olleet samanlaisia kuin nykyiset kasvit.
Valo ja lämpö: Valoisa tai kevyessä varjossa oleva paikka ja 20-25 astetta. Kasvi sietää viileääkin, 15-16 astetta, mutta ei kylmempää eikä vetoa.
Kastelu ja lannoitus: Runsas kastelu, pitkähköt kasteluvälit ja säännöllinen, mutta niukka lannoitus kasvuaikana. Muulloin niukempi tai niukka kastelu lämpötilan mukaan eikä lannoitusta. Aina runsas suihkutus haalealla vedellä.
Multa ja istutus: Ravinteikas hiekka-turvemulta ja pieni ruukku. Uusi istutus kasvun mukaan. Yleensä noin parin vuoden välein.
Itsekkin oon himoinnut paljon käpypalmua mutta otan sitten vasta kun saan sen hyvälle paikalle komeaksi yksityiskohdaksi. Tähän yksiöön ei kohta mahdu enää vieraatkaan :D
Kiitos tiedoista! Siis loppujenlopuksi aika helppohoitoinenkin vielä, vaikka hidaskasvuinen! Voisihan se pieneen yksiöönkin mahtua, kun kavaa hitaasti:)))
Joitakin vuosia sitten ostin pienen käpypalmun ja ajattelin kun aijemmat (6 kpl) ei menestyneen vaan kuolivat, että istutetaampa tämä yksilö altakasteluruukkuun. Toisena kesänä teki kaksi lehteä - seuraavan kesän lepäsi ja nyt tammikuussa teki kolme lehteä. Lehdet tekee aina kaikki yhdellä kertaa. Joten täytyy sanoa että ruukussa oli sen salaisuus.
Talvella kukka on valoisassa noin 15-17 asteen lämmössä ja lannoitan silloin kun muistan pari kertaa talvella. Kesällä etelä ikkunalla ja kevyt lannoitus viikoittain. Helppo on hoitaa kun kastelu on kasville mieleinen. Suihkutan kukkaa todella harvoin, joten olen todennut että se ei ole aivan välttämätöntä.
Minä kerkesin istuttaa käpypalmuni jo tavalliseen ruukkuun! Kärsiiköhän jos vielä vaihdan, vai annanko olla ja vaihdan sitten joskus hamassa tulevaisuudessa(jos vielä hengissä:))
Sehän oli hidaskasvuinen, joten ruukkua ei tarvii varmaan kovin usein vaihdella? Olisikohan se sitten viisasta minun kastella aluslautasen kautta? Multakin on ihan tavallista kukkamultaa, ei kaktusmultaa...jos sekin olisi ollut sitten parempaa!
Tuskinpa se uusi ruukku ja multa sitä häiritsee. Siinähän se nyt voi sitten kasvaa niin kauan kunnes alkaa vaatia taas uutta istutusta. Onko viisaampaa kastella alta kuin päältä en osaa sanoa.
hei, minulla on myös käpypalmu. Upean vihreät lehdet ja aivan symmetriset, eli erinäköinen kun kuvassa. Palmu kasvaa tietenkin saviruukussa, en koskaan käytä muita ruukkuja. Palmua lannoitan kanankakalla ja talvet on valoisassa paikassa normaali lämpöisessä huoneessa, kesällä on pihalla ja 5 lehteä kasvaa kerralla, vettä annan suoraan multaan ja myös aluslautaselle, ei mitään eroa kasvun suhteen.
Ihmeiden aika ei ole ohi - käpypalmuni tekee uusia lehtiä!! Liki neljä vuotta olen tätä ihmettä odottanut.
Käpypalmu pääsi pari vuotta sitten vähän huonoon kuntoon ja risaiseksi, kun Pomsu-kissa otti pentuna tavakseen nyppiä sen pikkulehtiä irti one by one huomiota saadakseen.
Tämänlaisen kuvasin. Joku Zamia, ehkä pumila, furfuracea, tai obliquata. Tunnistakaapas joku, niin menen kauppaan kertomaan nimen kun ihmeteltiin sitä.
minäki ostin käpypalmun tiistaina sitä jo kauan himoinneena. se on ihana(: käpypalmu tykkää kosteasta ympäristöstä itse laitoin sen viereen suurehkon lautasen kosteuttamaan ilmaa ja sumutusta pari kertaa pvä. tulee vissiin herkästi villakilpikirvoja jos ei sumuttele. tiedoksi vaan jos jotakuta kiinnostaa.
Sain pari viikkoa sitten valmistujaislahjaksi kasvin, jonka ahkeran googlettelun jälkeen tunnistin käpypalmuksi. Löysin ohjeita, joissa kehotettiin olemaan kastelematta hirveästi mutta nyt yksi lehti on puoliksi jo kellastunut (oli hiukan jo silloin kuin sen sain). Täytyypä kastella kunnolla jos se auttaisi asiaa