Japaninruttojuuri, Petasites japonicus

Tulipahan sitten lauantaina Türillä ostettua jättiläisruttojuureksikin kutsuttu japaninruttojuuri. Oli ihan pakko ostaa kun sattuu olemaan "kirvalehtinen" lajike ‘‘Nishiki Buki’’. Tarttuiko muille matkaan tätä? Nyt täytyy pähkäillä sille paikka, jossa pääsee näyttämään kokonsa ja kirjavuutensa :slight_smile:

Niukanlaisesti löytyy suomenkielistä tietoa, mutta jospa koittaisi samoilla eväillä kuin karvalakkimalliakin.

Ruttojuuret taitaisivat kaikki mahtua samankin otsikon alle, jos olisi vain Ruttojuuret, Petasites???

Ostin myös pienen alun lehtien ihanan värin takia. Pitäisi keksiä hyvä paikka sille, jossa saisi levitä rauhassa.

Muoks. mulla ei ole mitään kokemusta ruttojuurista, mutta juurieste ei taitaisi olla pahitteeksi. Ilmeisesti myös tukahduttaa helposti muut kasvit?

samperi kun en huomannut moista…paitsi että olis kyllä kelvannut se ihan tavallinenkin ;o)

Hyrinä, siis tavallisen värinen japanilainen vai ihan karvalakkimalli?

Pisamakello, mulla on ihan tavisruttojuuri sellaisessa syvässä varjossa, kosteassa maassa. Menestyy varmaan muuallakin, mutta on tuossa ihan yksittäiskasvina peittämässä likakaivonäkymää. Pidän sen kurissa ihan ruohonleikkurilla. Nyt haluaisin siihen lähistölle laittaa varjopenkkiä, ja ihan samaa olen mietiskellyt, että millä pidän sen ruttojuuren pois sieltä uudesta varjopenkistä. Varmaan sitten sitä kunnon juuriestemattoa. Hyvä on kyllä paikassansa, ja varmaan se variegata-versio on kaunis.

ei se juuriestematto pidättele ainakaan tavallista ruttojuurta. Japanilainenkin leviää roundupista piittaamatta…

Okei, hyvä tietää, jätän sitten vähän isomman "hajuraon", kuin olin ajatellut. Niin, että voin edelleen huoletta vedellä leikkurilla kaikki karkulaiset.

No japanialainen…karvalakki on jo mutta viime kesäinen terolan japsi ei oo vielä päätänsä nostanut
muoks. ja heti pitää korjata, kävin äsken pihalla ja muutama epäilyksenalainen lehdenalku löytyi…

multa sais hakea sitä valkoista, kun en ite pysty sitä maasta repimään huonon selän kanssa.

Kiitos Havina ja annaw, pitääpä harkita tarkkaan, mihin kirva-japsin pistän.

Ruttojuurien myynti tulisi kyllä kieltää. Kasvi on tavattoman sitkeä leviämään. Usein käy niin, että kun puutarhuri itse kyllästyy, hän kovasti tapellen hävittää kasvin puutarhastaan, mutta voimat eivät riitä sen hävittämiseen tontin ulkopuolelta. Leviäminen on toki hidasta koska se tapahtuu maanalaisten versojen avulla, joten kasvi ei ole niitä pahimpia vieraskasveja.

Puutarhureita on monenlaisia. Mulla on ruttojuuri ollut n. 20 vuotta ja siinä sen on vielä, missä pitääkin. Mutta pitäisköhän koivut ja vaahterat kieltää kun niitä pentuja on joka paikka täynnä?

Koivu ja vaahtera kuuluvat Suomen luontoon, ruttojuuri ei.

Mulla ruttojuuri pysyy sievästi aidatulla alueellaan peittämässä likakaivoja. Parin vuoden välein tarkistan, että ruttis on pysynyt paikallaan. Jos karkulaisia löytyy, niin kuivatan juurakot auringossa ennen kompostiin laittamista tosi hyvästi. Ei mitään ongelmia. Hieno kasvi oikeassa paikassa.

Eiks Satues kuvassa ole Etelänruttojuurta,(punakukkainen),? Leviäää huonommin kuin Japaninruttojuuri.(keltavihree kukkainen) Ainankin meipihalla, Japaninruttojuuri on syrjäyttämässä Eteläruttojuuren.

*David, niin näyttäis olevan, laitoinkin sen kuvan tuonne etelänruttojuuren sivuille.

Voiko tuon enempää enään levitä, se valtaa kokonaisen peltomaan, eikä sitä saada hävitettyä.

Just kun olin saanut päätettyä, että tämä hävitetään, niin raaskinko sitä tehdäkään - olipa sellainen luonnon monimuotoisuuden kirjo pölähtämässä lentoon tänä aamuna:

Älä hävitä ihan kaikkea, vähän vaan… (laitoin yksäriä)

No niin, kävi vanhanaikaisesti. Kuvittelin kirjavan japaninruttojuuren olevan maltillinen leviämään. Ei ole. Saan sen vielä “kiinni”, mutta mihin sen voi istuttaa? Pohjattomaan rakennuspaljuunko?

Nätti tämä on, mukana hiukan pinkkiäkin väriä.

kuva