Japaninsiipipähkinä, Pterocarya rhoifolia

(Puut)

Minkälaisia kokemuksia teillä on japaninsiipipähkinän kestävyydestä II-vyöhykkeellä pienenä taimena?

Ostin Mustilan arboretumin myymälästä n.60cm taimen. Mietin vaan uskaltaisinko istuttaa sen jo maahan, vai laitanko ruukkuun ja vien syksyllä kellariin.

Lepaalla kasvaa iso japaninsiipipähkinä, joten vartuttuaan ainakin pärjää ulkona.

Samaisesta Lepaan puusta keräsin viime syksynä siemeniä. Onko kokemuksia japaninsiipipähkinän siemenestä kasvattamisesta. Ulos kylvin siemenet syksyllä, vielä ei näy mitään.

Maahan vaan, että ehtii kunnolla juurtua ennen talvea. Oikein hyvin kestää jopa kolmosvyöhykkeellä, ellei ole kovin kylmä ja suojaton paikka.

Yhdessä nettihuutokauppapaikassa (ei huutis) on myytävänä japaninsiipipähkinän (ja japaninjalopähkinän) siemeniä. Miten ne lähtee kasvamaan, tarviiko kylmäkäsittelyä vai pitäisikö istuttaa ensin sisälle kukkaruukkuun ja nyt vai keväällä? Onko ne menestyviä kasveja Tampereen nurkilla vai jäävätkö kitukasvuisiksi?

Kuinkahan iso japaninsiipipähkinästä tulee? Sopiiko keskikokoiselle pihalle? Tekeekö kovin pitkät juuret? Olisi mielestäni niin kovin kiinnostava!

Mun (japanin-?)siipipähkinäni on ainakin niin hidaskasvuinen, ettei siitä tule kunnon puuta vielä aikoihin. Kymmenkunta vuotta se on pysynyt likimain polvenkorkuisena, kun hangen yläpuolelle jäävä osuus on aina paleltunut. Leikkaamallahan puu kuin puu pysyy halutun kokoisena, mutta en kyllä osaa sanoa, kuin siipipähkinä kestää leikkaamista.

No, minä olen s-pähkinäni kanssa palanmatkaa pohjoisempana - Salon seudulla voi olla kovastikin edullisemmat kasvuolosuhteet.

Mustilan sivuilla sanotaan, että 8-12-metriseksi kasvaa.

Tuntuu kestävän “leikkausta” aika hyvin, rusakko huolehti siitä ensimmäiset vuodet. Nyt on saanut kasvaa rauhassa jo pari vuotta ja venynyt toista metriä.

En ole ihan varma,onko puu se jota tarkoitan, kun en netistä löytänyt kuvaa etsimällä. Tarkoitan sellaista puuta, josta roikkuu sellaisia niinkuin naruja, joissa on ihan kuin perhosia. Muistan nähneeni Esbaun myyntilehdessä sellaisen (Espoossa), mutta ei ole heidän sivuillaan kuvaa siitä netissä.

Paulastiina ,,,,,ym.,,,,,,,,,,,,,,, jos toi sun Siipipähkinäsi ei kasva niin siirrä se toiseen paikkaan, lepotilassa.

Mä ostin ekan 7-8v sitten.

Se paleltui mulla joka talvi/kevät lähes maatamyöten.

Kestävät talven mutta eivät, myöhäisiä keväthalloja.

Ne kun tekevät lehtiä, niin sen jälkeen ei saisi tulla yöllä halloja enää.

Mä siirsin, sen ekan yksilön pois avoimelta paikalta jossa on kylmempää.

Suojaisampaan paikkaan missä on ympärillä isompia puita suojaamassa, hieman ylempänä pihaa, varjoisampaa, että lehdet avautuisivat myöhempään.

Jo loppui paleltumat sihen. Se on nyt 180cm

Ostin Klematikselta n.2v myöhemmin pari siipipähkinää ne ovat jo 5-6m korkeita.

Ne ovat suojasammassa paikkaa, ylempänä.

Olen antanut niille Kemiran syyslannosta 2-3 kertaa 30.7-30.9 välillä.

Ne ei muuten välttämättä kerkee tuleentua.

Jos on kuivaa, niin kastelen että, ne kans imeytyy maahan.

(II/III vyöhykkeen rajalla)

Ei mun pähkyläiseni ole kevään halloista ottanut itseensä vaan kasvattaa äkkiä uudet lehdet paleltuneitten tilalle. Ensimmäisinä vuosina sen sijaan paleltuivat talvisin kaikki hangen yli ulottuvat oksien kärjet.

Mitään lannoitusta en ole ikinä antanut meillä millekään puuvartiselleni, mitä nyt humputtelemassa olleen ponin munkkiläjät olen haravalla vetänyt lähimmän puun tai pensaan tyvelle. Tai kai ruohosilppukin voidaan jossain määrin laskea lannoitukseksi, sitä pyrin kerran kesässä laittamaan mahdollisimman monen taimen tyvelle.

Tuos on pari Japanin siipipähkinää

Alla Laavantatarta , puut on jotai 7-8m korkeita.

Tuos toisesta suunnasta, Punalatva on vielä kukassa

Onks jollain vielä näitä? Miten ovat mnestyneet?

On mulla noi edelleen pystyssä. Toinen noista latvasta 4m paleltui noin 3v sitten kun oli se kylmätalvi. Noiden lisäksi on kolme 4-5metristä Siipipähkinää.
Keväthallat on pahimmat noille puille. Lehdet kun puhkeaa, ja tulee halloja ni ne mustuu.
Korkkipuita on kaksi

Noin suuria puita on hankala enää suojatakaan hallalta.

Mitä sitten jos paleltuu? Kärsiikö puun muoto ja voiko/kannattaako sitä leikata?

Noi kuvat on 2008 eli 7v kasvaneet tuossa noin 2001 ostin ne Klematikselta. 100-150cm kokoisina noin. Ja mustilasta lähtöisin. Tuosta 2008 on nyt 5v aikaa. Voin ottaa uusiikuvia. Korkeus ei oo kasvanut pahemmin enää. Ovat leventyneet. Yhtään siementainta ei ole näkynyt, vaik noit siemennauhoja on ollutkii. …….Japaninjalopähkinä on kasvanut hyvin ja Mantsurian.

Meillä on yksi puu, joka haarautui tyvestään kahtia aika pian sen jälkeen, kun oli ostettu Puutarhan kevät-messuilta muutama vuosi sitten. Piti istuttaa ihan varjoon, koska se on ainoa paikka missä on tarpeeksi kosteaa. Nyt on parimetrinen.

Koskaan ei ole paleltunut, mutta paikka on pitkän päälle sille mahdoton, sillä se sijaitsee liian lähellä rakennusta.

Jotenkin lohduttavaa, että jos menestyy Imatralla luulisi menestyvän tälläkin vyöhykkeellä. Toisaalta pihan mikroilmasto vaikuttaa paljon.

Mutta *David uusia kuvia kiitos. =)

Mun japaninsiipipähkinä talvehti ekan talven ilman vaurioita. Ostin sen Vakka-taimesta viime syksynä.
Laitoin sen aika suojaiseen paikkaan.

Viippu, minkälainen maa ja muokkasitko sitä jotenkin?

Siitä en tiedä millaiseen maahan kuuluisi istuttaa, mutta pistin melko happamaan paikkaan. Lähellä kasvaa 2 tosi isoa mäntyä ja pari ikivanhaa katajaa. Hevonpeetä hivenen mukaan.