"Mitsuba
Cryptotaenia japonica
Mv. Viljellään yleensä yksivuotisena. Käytetään myös japaninyrttiputki –nimeä. Korkeus n. 30–40 cm. Lehdet isot, kolmisormiset, muistuttaa sileälehtistä persiljaa. Kukat ovat pienet ja valkoiset. Tätä "japaninpersiljaa" käytetään paljon Kaukoidän keittiöissä. Maku muistuttaa hieman havujen makua. On talvehtinut ainakin kolmosvyöhykkeellä.
Viljely: Puolivarjoinen, kostea, runsasravinteinen maa. Taimikasvatus maalis-huhtikuussa nopeuttaa satoa. Itää 15 asteessa 8–14 vrk:ssa. Avomaalle voi kylvää, kun yölämpötila on yli +7 astetta. Itää 2–3 viikossa. Taimiväli 10–15 cm. Kuivina jaksoina kasteltava. Heinäkuun alussa annetaan lisälannoituksena nokkoskäytettä.
Korjuu: Käytetään mieluimmin tuoreena. Voi pakastaa ryöpättynä.
Käyttö: Sopii erilaisiin salaatteihin, kuten kiinankaalin, porkkanan, kesäkurpitsan ja palsternakan kanssa. Sopii erityisen hyvin kala- ja kana-ruokiin. Voi kiehauttaa öljyssä tai voidaan ryöpätä ja tarjota sellaisenaan. Antaa pirteän maun pihan ?rikkaruohosalaattiin?. Myös juuret ja siemenet voidaan käyttää."
Hyötykasviyhdistys
Toinen tunnistettava kasvi. Tämä näyttää kauhean tutulta. On viime kesän kylvöistä, siis toista kesää elelee vauvalassa.
Toinen Peukun kasvi taitaa olla japaninyrttiputki eli Cryptotaenia japonica ‘Atropurpurea’.
Kiitos Miikos tunnistukseta. Siltä näyttää. Onkohan sille mitään suom. nimeäkään? Kasvaa yli puolimetriseksi, huoh, mihin senkin sitten istuttaa. Kehotettiin istuttamaan variegata hostien taakse, no yrittää voin… saas nähdä.
Japaninyrttiputki - itse kasvattelin sitä muistaakseni Korpikellon siemenistä. Aurinkoisella paikalla ei ole kyllä puoleen metriin ehtinyt eikä varjossakaan.
Hopeavillakko, sieltä Korpikellon kirjeestä ne minunkin siemenet on kotoisin. Levistyykö se kovasti? Jotenkin mietin sille aurinkoista paikkaa, mutta missään mulla ei ole kasveilla runsaasti enää tilaa.
Japaninyrttiputken korkeutta kävi mittaamassa, oli 55cm. Siihen kun tekee kukinnon niin kyllä se yli 60cm korkea sitten on. Minulla on kasvi ollut monta vuotta, ja leviää jos antaa siementää. Taimet on helppo nyppiä pois. Syötävä kasvihan se on, kuulema miedosti sellerin makuinen. Olen joskus muutaman lehden syönyt ja minusta ei ole oikein minkään makuinen.
Viherpeukalo - Muoks. Korpikello ehtikin jo vastata
Kiitos Korpikello, täytyy fundeerata sen paikkaa. Tykkään sen lehdistä ulkonäöltään.
Viimein kuva japaninyrttiputkesta perennapenkissä. Käytän tuota usein lehden tai pari yrttiteessä, tulee kiva punainen väri juomaan. Tyttäreni laittoi lehtiä myös koristeeksi voileipäkakun kulmiin. Lehtiä voi myös silputa esim. wokkeihin tms.
Ja alkuperäisistä taimista kiitokset Korpikellolle :).