ahaa -miks ihmeessä mun MIES ope valehtelisi että hänellä kasvaa pihallaan kys. kasvi…??? Jos ei tosiaan talvehdi vuodesta toiseen suomessa. Pitäisköhän kysyä tarkentavia kysymyksiä vao olla kysymättä. Kumma juttu!
Eihän tarkoittanut jasmiketta?
Toivottavasti! Kokoajan puhui jasmiinista kuitenkin. Noh… onkin oman alansa nörtti!
Kyllä mäkin puhun jasmiinista, vaikka pihalla kasvaa tosiaan jasmike.
Minäkö tässä se nörtti olenkin!? Olen kyllä aina varonut sekoittamasta kys. lajikkeita koska mielestäni poikkeavat hurjasti toisistaan.
Ihmisten suussa jasmiketta kutsutaan yleisesti jasmiiniksi.
Ihan samoin puhutaan pelargoneista vaikka millä nimillä.
Tai viherkasveista Yuccaa palmuksi sanotaan aina ja yhä vaan vaikkei se palmu olekaan.
Höpsistä, en ole vaan ajatellut koko asiaa. Äitinikin puhui jasmiinista kun olin pieni. Tarkoitti jasmiketta. Siis ajatusvirhe jo toisessa polvessa .
R&T ehti jo ennen minua.
Mää joku vuosi sitten fundeerasin, että aikoinaan ostin mielestäni joitain jasmiineja, mutta nykyään puhutaan jasmikkeista.
Voi voi, miltäköhän tuo meidän toinen jasmike näyttää tänä keväänä… Isäntä sen oli kolmisen vuotta sitten mennyt katkaisemaan ihan tyveltä, ja nyt olen kahtena keväänä saanut leikellä pois sen nuoria ja hyvin rentoja oksia, jotka ovat maanneet ihan maata vasten… Toivon, että nuo säästetyt oksat tukevoituisi sen verran että kestäisivät talven lumet, mutta voi olla että saan taas leikellä sitä…
Toista jasmiketta olen nyt kaksi kesää yrittänyt leikellä omasta mielestäni fiksummin, poistellut vain kuivia ja kaikkein vanhimpia oksia.
etelä ruotsissa Skånessa meillä kasvoit tuo J.officinalis affine ulkona seinustalla ja kukki hienosti… siellä kyllä leikkasin sitä voimakkaasti tavittaessa, eikä kasvi siitä ollut ‘moksiskaan’!!!
Taitaapi olla aika yleinen tuo harhaanjohtava nimitys - meilläkin naapurinrouva kehui tonttimme reunalla kasvavan “jasmiinin” tuoksua. Siihen sitten varmentamaan, että “Ai tarkoitatko JasmiKETTA?”
Miten olette järjestäneet jasmiinin mieleiset talvikaudet? Oma jasmiini olisi mahtava juttu, mutta kirjojen perusteella se vaatii varsin pitkät kaudet 10 asteen lämpötiloja mitä on vaikea kerrostalossa järjestää. Kertokaas kokeneemmat, miten nuo oikeasti pärjäävät tasalämpöisissä olosuhteissa?
Tervehdys, Tuli nyt tehtyä niinkin radikaali kokeilu että istutin kevätjasmiini / jasminun mesnyi lajikkeen mahdollisimman lämpöiselle paikalle ulos keväällä ja katsotaan selviääkö talvesta. "Se ei pelaa joka pelkää" :). Tarkoituksena tietenkin peittää koko kasvi talveksi kuivalla turpeella ja keväällä nähdään tapahtuuko ihmettä eli sen selviämistä Suomen talvesta.
Alempana kuva siitä viiniköynnöksen vierestä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jasminum_mesnyi
Terve,
Kävätjasmini (Jasminum mesney) selvisi melko pienillä vaurioilla ensimmäisestä talvesta ulkona. kun kärjestä paleltui noin 5cm. Noin 1-metrin pituudelta ilman talvivaurioita ja teki jopa pari kukkaakin huhtikuussa. Kuva alempana.