Jasmiini, Jasminum

Kesäksi laitoin jasmiinini parvekkeelle, ja se tekikin hurjasti tuoksuvia kukkia, Se oli taivutettu kaaren muotoon. Nyt kumminkin kukat ovat häipyneet, kasvi vaikuttaa muutenkina harventuneen. Kastelussa ei ole ollut muutoksia, ei ehkä muitakaan erilailla tehtyjä asioita, Lehdet ovat kyllä vihreät ja elinvoimaiset, Kannattaisiko varovasti purkaa taivutusmuotoa ja ohjata lehtiä puukehikkoon?

Kannattaako leikata ja onko odotettavissa uutta kukkasatoa tälle kesälle?

No niin, löytyihän tämä palsta kovan etsimisen jälkeen. :)

Vaihdoin otsikon nimen yleispätevämmäksi, jotta samalla palstalla voi jutella muistakin jasmiineista.

Kiinanjasmiini, Jasminium polyanthum oli se kukka, jolle marine kaipaili kasvatusohjeita. Minä en osaa siinä neuvoa, mutta nyt kun olen otsikon nimen muuttanut ja palstan siirtänyt Puutarha - Huonekasvit - Asiaa lajeittain - lajeittain A - K - kohtaan, niin se näkyy Viestipuussa ja lukijat löytävät sen paremmin.

Mulla on toistakymmentä vuotta vanha Jasmiini sisällä 50l saavissa istutettuna ja kukkii violetein kukin joka kesä. Talvella pudottelee lehtiä aivan kiitettävästi. Nyt kysyisin että voiko sen leikata alas saakka? Kuolleet oksat olen postanut siitä mutta nyt se harottelee joka suuntaan, ja on aika harvan näköinen. Olis kiva siistiä sitä josko se lähtis siitä kasvuun tuuheampana.

Olisko kenelläkään antaa mulle neuvoja, etten tyri koko hommaa. Tuon Jasmiinin olen saanut äidiltäni pienessä kukkapurkissa ja alunperin taimi on tuotu Kreikasta. Ja tällä hetkellä kasvi on ainaki pari metriä korkea pisimmillään.

en kyllä löydä kiinanjasmiinin osiota viestipuussa enkä hakutoiminnolla muutako tämän,haluaisin kasvatusohjeita kun minulla on nyt kiinanjasmiini.mistä ihmeestä löydän kiinanjasmiini osion?moderaattori?

Otti silmään tuossa yllä: Kiinanjasmiini on huonokasvi

Kahden mukaan löytyy huonokasveista =D

Eli, ostin jasminum Polyanthumin, kiinanjasmiinin, ja luulin ostavani ns.aitojasmiinin, onko se? Kysyisin vain, koska ostin sen nimenomaan sen rohdos ominaisuuksien vuoksi, yrttikirjani hehkuttaa Jasminum officinalea ja Jasminum grandiflorumia, ei kuitenkaan tätä polyanthumia. Onko siis turvallista käyttää tätä aitojasmiinin tapaan? Onko se yleisesti ottaen niin, että voi kayttää saman suvun eri lajikkeita vai mitenkä se menee?

Samaa kysyisin vielä rohtopassionin kohdalla, itselläni on muistaakseni Passiflora Edulis, voinko käyttää rohtopassionin tapaan?

Ainakin Kamelia Japonica on ollut pula-ajan tee korvike, vaikkei olekaan oikea teepensas, Kamellia sinensis..tästä päätellen?

Kiitos jos joku viisas vaivautuu vastaamaan!!!

Istara, löydät jasmiinia koskevan viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, katsotko postiasi :slight_smile:

Mihinköhän vuodenaikaan voi löytää kukkakaupoista noita jasmiineja ? Olisin todella kiinnostunut kyseisestä kukasta.

Minä ainakin viikko sitten bongasin jasmiinejakin erään ison ketjun myymälässä. Itselle en aan ota ainakaan nyt kun on joka paikka jo (taas kerran) täynnä ja tuon saan aina takuuvarmasti hengiltä. :slight_smile:

Joo, no minä asustelen Jyväskylässä ja täällä on Viherlandia ja Plantagen. Täytyy katsella niistä.

Nyt löytyi, Prismasta Kiinanjasmiini. Aivan ihana tuoksu =).

heips!ajattelin kysäistä teiltä tietäviltä miten jasmiinin voi lisätä. mulla on kaksi pistokasta varresta otettu ei siis juuria. voiko ne laittaa suoraan multaan vai juurrutetaanko vesilasissa ensin? ja millainen multa ja kasvupaikka?

tulipas tänään hankittua tälläine jasmiini, tietäiskö kukaan teistä minkä nimisestä jasmiinistä olis kyse,valkoista oon nähnyt mutta en tätä punanuppuista aikaisemmin.

olisi varmaan Kiinanjasmiini…

Kiitos sinulle tiedostasi

Minulla on tällähetkellä valkokukkainen ja vaaleanpunakukkainen kiinanjasmiini.

Jasmiiniksi tulkitsen tämän, Hyvinkään Haka-kirppikseltä haalitun:

2,5 euron rehuksi sangen hyväkuntoinen, ja nuppuja on paljon!

Voiko Jasmiini kasvaa ja talvehtia suomessa ulkona 1 vyöhykkeellä? :smiley:

tuskin muut kuin Jasminum nudiflorum… keltakukkainen! Ja sekin hyvällä tuurilla!! En usko, että (Jasminum Officinale Affine from Burncoose Nurseries) JASMINUM officinale affine selviää meidän olosuhteissa ulkokasvina edes hyvin peiteltynä ulkona!! (kestää n. -5 C)