Jasmike, Philadelphus

(Pensaat)

Kuulostelisin mielelläni jasmikkeiden omistajien kokemuksia ko. pensaasta - millainen kasvuvauhti jasmikkeilla on? Miten menestyvät eri vyöhykkeillä, erilaisissa maaperissä.

Onko kukaan menestyksekkäästi kasvattanut kameliajasmiketta yli vyöhykesuosituksen? Pensas on aivan ihana, sitä kovasti tahtoisin omaan pihaan... hymy

Jasmikettani olen monistanut leikkuuoksapistokkaista. OIkein hyvässä "tuoreessa" mullassa jasmike on lehtevämpi kuin minun kuivissa oloissani, mutta hienosti kukkii kuitenkin. Siis pärjäävät taatusti Pirkanmaalla, koska pärjäävät täälläkin. En uskalla oman jasmikkeeni lajia sanoa, koska sitä ei ole tieteellisesti todennettu. Alkuperäiskasvi on saapunut tälle tontille 60-luvulla Etelä-Suomesta.

Sand, kuinkas korkeaksi jasmikkeesi on kasvanut? Mulla olisi hyvä paikka jasmikkeelle, mutta korkeutta ei tarvitsisi olla kuin max 2-3 metriä, eikä leikkaamaan viitsi ryhtyä.. Ajattelin siinä vierellä kasvatella ruusua ja kärhöä, näyttäisivät aivan ihanilta yhdessä! Isäntä sai eilen valmiiksi ikivanhoista hirsistä kookkaan (ruusu/kärhö)portin, jonka molemmin puolin suunnittelin sitä jasmiketta.

CG-puutarha"huone" siis suunnitteilla kieli ulkoa.

Minun jasmike on semmoinen 2-2,5 metriä korkea ja suurinpiirtein 1,5 metriä halkaisijaltaan. Meillä kasvaa puolivarjossa, kosteassa maassa. Luultavasti on saanut kasvaa ihan vapaasti jo useampia vuosia tai vuosikymmeniä.

Varmaan jotain parimetrinen on minullakin jasmikkeista se emopensas.

Jasmikkeet ovat siitä "ikäviä", että ne risuuntuvat helposti, ellei niitä väliin harventele ja ohjaile. Pensas kasvaa siis täyteen aika tiivistä oksistoa vanhemmiten.

Hoyabella, olen tökännyt oksia multaan pystyyn ja kastellut, jos on ollut kuivaa. Vapun allakin pari oksaa tökkäsin kukkapenkin syrjälle pystyyn. Oksat kannattaa painaa melkoisen syvälle ja leikata poikki liikoja sivuhaaroja maan päälle jäävistä osista, mikäli sivuhaaroja sattuu oksassa olemaan. Olen leikannut jasmiketta joskus ennen lehtiin puhkeamista ja joskus kukinnan jälkeen. En ole pitänyt kirjaa juurtumisen eroista.

Voikohan enään  laittaa pistokkaita multaan, kun on jo lehtisilmut aukeamassa?

Mahtaisikohan joltakin teistä liietä vähän niistä oksista kirjeeseen ja meille päin?kieli ulkoa

pirjoh, pääsetkö Tampereelta hakemaan?

Haah, huomasin, että jasmikkeita kutsutaan englannissa nimellä "mock orange". Olenkin kirjoissa sitä kummastellut ja pähkäillyt, että mikä ihme se oikein voi olla. No juu, nyt selvisi...

En tiedä, onko jasmikkeen lajilla merkitystä tässä. Muutenkin englanniksi kutsutaan aika kuvaavilla nimillä eri kasveja, hauskoja nimiä monilla kasveilla (päinvastoin kuin monet rumat suomalaiset, esim. pärskäjuuri, kärhö).

Jasmikkeesta voi tulla todella iso, ainakin sopivassa paikassa. Tämän vieressä, noin 2 metrin päässä kasvaa toinen ja on paljon kitukasvuisempi. Vanha tämä on, ja olen sitä pihajasmikkeeksi veikannut.

Pihajasmike on aikas suuri meilläkin,en ole raaskinnut paljon leikellä.

Kolmisen vuotta vanha `hovijasmike, "Tuomas",aloittelee kukintaa.

Olen hankkinut sekä pihajasmikkeen, että tuoksujasmikkeen. Istutin ne puolivarjoon koivujen lähelle...kuis käy?

Meillä noita jasmikkeita on pihassa kolme. Kaikkein kitukasvuisin on männyn juurella, puolivarjoisessa paikassa. Itse en välttämättä koivun juurelle laittaisi. Mutta jossei haittaa se, ettei pensaasta välttämättä tule kovin iso tai tuuhea, niin sitten.

Joku voi kyllä vesittää tämän teorian

Enpäs tiennyt että jasmike juurtuu pistokkaista (no niin miksi ei, niinhän kai melkein kaikki pensaat jos oikein sen osaa tehdä). Laitoin pari vuotta sitten kotipaikkani jasmikepensaasta pari taivukasta juurelle haaratikkujen avulla juurtumaan, ja nyt sitten siellä käydessäni otin toisen talteen ruukkuun. Ja olipa aikakin... toinen oli jo mennyt ruohonleikkurin alla silpuksi, noussut ylös ja kuivunut. Veljen vaimoke sanoi ajelleensa pensaiden juurukset kunnolla ruohonleikkurilla, eikä muistanut ollenkaan niitä mun taivukkaita! Onneksi se toinen oli ihan ehjä, ja siinä oli parikymmensenttinen uusi versokin. Aion kasvatella sitä ainakin ensi kesään saakka ruukussa, se on tulossa hyvin aurinkoiselle paikalle, ja pelkään, että niin pieni taimi pääsee kuivumaan... kuten kävi aiemmalle yritykselle muutama vuosi sitten. Vahingosta viisastuu... Olen jo vuosia haaveillut juuri siitä "oikeasta" jasmikkeesta!

Tuo jasmike on myös tosi vanhaa kantaa, ainakin 60 -70 vuotta siinä kasvanut, ja se on aika pystykasvuinen ainakin kolme tai neljä metriä korkea, ja tosi tiheä pensas, versot kasvaa noin neliön alalla. Olen itse sen parikymmentä vuotta sitten harventanut leikkaamalla kaikki vanhat risuiset oksat pois, ja nyt se alkaa olla siinä kunnossa, että kaipaisi ehkä taas vähän harvennusta. On siinä vaan ihana tuoksu! Tulee lapsuus mieleen... voi kun kasvaisi nopeasti meidän pihassa sitten kukkivaan kokoon.

Tähtijasmike on muutaman päivän jo ollut täydessä loistossaan. Tuoksuu metsämansikalle

Muutamia siementaimia olen kerännyt pensaan alta purkkeihin.

Oooohh... pakko saada tuollainen! sydän

Minun jasmikkeeni ei vaan kuki vieläkään, vaikka nuppuja on mahdottomasti. Sen lajia en tiedä, kun olen sen saanut sellaisena vitsana, jota ei oikein pensaaksi olisi uskonutkaan. Naapurin jasmike on kukkinut ja tuoksunut jo pari viikkoa, joten se on eri lajia kuin omani. Täytyykin haistella kukkia oikein kunnolla, kun ne avautuvat, josko se olisikin tuo hovijasmike.

Voi, Kurpitsa, oliko se Tähtijasmike nimeltään joka tuoksuu metsämansikalle? Olen etsinyt ja nuuskinut montaa, mutten ole löytänyt.. On vaan niin Ihana. Kauanko menee, ennen kuin kukkii?