Jättikasvikset

Kun jokainen pala oli punnittu, painoksi tuli 138,8 kg.

Hieno tulos ensikertalaiselle, ja tällaisena kesänä vieläpä !

Kausi 2020 on jättien osalta nyt avattu, kylvin tänään jättiläispurjon siemenet, kaikki 5 kappaletta :)  Lajike on Mammoth. Toivottavasti kaikki itävät !

Tältä jättikurpitsamaalla näytti tänään.

Kurpitsan alku ei vielä ole kovinkaan kummoinen.

Mullakin on yksi jättis kasvamassa. Montako kasvia sulla on tuossa penkissä?

Sain taimen äidiltäni ja hän sanoi, että se on jättikurpitsa. En tiedä siementen alkuperää, pitääkin kysyä.

Henni. Kasvatin riskillä vain yhden taimen, kun en tiennyt ketään, kenelle olisin antanut varataimen.

Nuu. Laitoin aluksi vain pienen styroxin, kun en ollut varma, lähteekö tuo alku kasvamaan. Vaihdan sen kohta isompaan.
Olisi kiva nähdä myös sinun jättisi.

Äitini antama taimi on cucurbita maxima -lajiketta, siemenet ostettu Suomesta. Eikö tämä sitten ole aito jättis?

LeVä, kyselit mun jättien perään. Otin muutaman kuvan kurpitsoiden kasvualueesta mut ne versot siellä tosiaan kasvaa jo osittain toistensa päällä.
Tuolta vastakkaiselta reunalta lähtee vierekkäin kasvamaan jättikurpitsa ja peltokurpitsa. Keskipaikkoilla lähtee molemmista sivureunoista kasvamaan toisiaan vastaan marrowit (jättikesäkurpitsat), ja alueen alaosassa molemmista sivureunoista lähtee toisiaan vastaan kasvamaan pelota gourdit. Pelotassa on valkoset kukat.
Jättikurpitsan pääverso matkaa päättäväisesti tien reunaa pitkin ties minne. Yritän saada sen pidettyä poissa ajotieltä :crazy:  En vielä tiiä onko sen pölytys (24.7.) onnistunut, vielä on sellanen tennispallon kokonen.

Pelota gourdit näyttää karanneen omalta reunaltaan ihan muualle reissaamaan :smiley:

Marrowin pölytys onnistui hyvissä ajoin. Sen kasvuaikakin on lyhyempi kuin jättikurpitsan joten tosta ehtii tulla iso jos kasvun muut edellytykset vaan täyttyy.

No hittolainen, aina oppii uutta. Tuo minun on siis ihan tavis. Ehkä hyvä näin, koska en kyllä keksi mitään käyttöä 100 kg kurpitsalle…

Kurpitsa sai eilen oman yksiön.

Huomasin mullan pinnassa kurpitsan(?) juuria. Eikös niiden pitäisi kasvaa alaspäin?

Annoin tälle kurpitsalle nimen F22. Joko Nuun jätillä on nimi?

Harhaluuloisuushäiriö?

LeVä, sen sun kasvustokuvan perusteella päättelen että sitä on riittävästi. Siinä vaiheessa kun oot ihan varma että se hedelmä kasvaa, niin poikkase kaikki sivuversojen kärjet. Niin se kasvi käyttää kaiken voimansa sen hedelmän kasvattamiseen eikä sitä kulu  lehtimassan kasvattamiseen.  Versojen katkasun jälkeen niistä päistä tulee pikkusen aikaa vettä, se on normaalia.  Jos on paljon versoja katkottavana niin voi tehdä katkomisen muutamassa erässä.

Syyslannoitteeseen siirtyminen alkaa myös olla ajankohtaista. Ei tarvita enää lisää lehtimassaa jota se typpi kasvattaa. Oon ite siirtynyt vähätyppiseen tai typettömään lannoitteeseen siinä vaiheessa kun hedelmä on ollut jo Iso, mut ratkase itse milloin teet sen omalta kohdaltasi.  En tiiä mikä olis hedelmän kannalta parhain aika, teen vaan miten mulle alunperin opetettiin.

Olen käyttänyt kastelulannoitetta, N-P-K 14-5.21. Vettä aamuin illoin 30 litraa tai vähän yli, kun kanisteriin mahtuu enemmän kuin 10 litraa. Miltä kuulostaa?

N (typpi) P (fosfori) K (kalium)  Piti laittaa itellekin tohon muistin tueksi et mikä kirjain on mitäkin :D.
En oo mikään expertti täsmälannoitteen valinnassa mut minusta vaikuttais et tähän saakka toi sun lannoite on toiminut hyvin. Nyt pikkuhiljaa vaihdat vaan vähätyppiseen.

Mulla on Yaran kastelulannoitesäkki tuolla puutarhavajassa, sen oon ostanut lannoitteista paljon tietävän henkilön neuvoilla.Hän kasvatti myös yli 300 kilosia jättikurpitsoita. 
En oo vielä sitä  säkkiä tänä kesänä kaivanut saataville, on niin hankalassa paikassa. Joo, kuvaa hyvin mun “innokkuutta” jätin kasvattamiseen tänä vuonna :Whistling:   Mut yritän sen sieltä saada kiskottua esille niin kerron sulle mikä on ainakin hyväksi todettu lannoite ajalle ennen syyslannoitteeseen  siirtymistä. 

Vesimäärä (60 l / vrk) on hyvin pitkälti sama minkä ite oon aina antanut jätille. Sen riittävyys riippuu sit siitä millasella maapohjalla se kurpitsakasvusto on. Mulla on ollut savimaa molemmissa paikoissa missä oon kasvattanut, mut hiekkaisessa maassa joka ei pidätä niin sitä kosteutta monet kastelee 100-200 litralla päivässä.

Ja toisaalta voi miettiä että onko se 60 litraa vuorokaudessakaan riittävä määrä - en oo koskaan vielä onnistunut kasvattamaan jättiä jonka paino alkais 3:lla.  Varmaan suuremmalla vesi- ja lannoitemäärällä mun ennätys ei olis 281 kg vaan jotain kolmosella alkavaa.

LeVä, kattelin vielä tota sun kurpitsan kuvaa. Näyttäis siltä että sinä on aika pitkä naarmu pinnassa. Niillä on taipumus hedelmän nopean kasvun myötä myös kasvaa.   Kuoreen tulevia vammoja voi yrittää hoitaa ihan talkilla. Mulla on sellanen vauvantalkki, puristamalla siitä pöllähtää talkkia. Usein viimeistään hedelmän loppukasvuvaiheessa kun  varren kiinnitys hedelmään alkaa olla tiukoilla, on talkki suureksi avuksi pitämään kiinnityskohta kuivana ja siten ehjänä.

Tässä se Yaran typetön kastelulannote mitä oon käyttänyt kun kurpitsan hedelmä on kunnon kasvussa

Kiitos tiedosta. Menen maanantaina naapurikaupunkiin, pitää katsoa, löytyisikö sieltä sopivaa. 
Meillä maa ei ole savea eikä hiekkaista, vaan multaa.

Poistin eilen varajätin, se painoi melkein 4.8 kg.
F22:n mitta kannasta napaan oli 42 cm.
Lisäsin kastelua kanisterillisen aamuun sekä iltaan.
Sivuversoja oli kolmisenkymmentä. Melkein kaikki typistin, vain kasvuston keskeltä kurkkivat saivat pitää päänsä.

F22 tänään. Pölytyksestä tasan neljä viikkoa.
Muodoltaan on erilainen kuin edelliset.