Mä yritn huomenna muistaa ottaa omastani kuvan, käytän samanlaista “mittatikkua” . Sulla LeVä on isompi kyllä kuin mulla, tulee siitä kun sulla oli se pölytys vähän aikasemmin.
Tässä mun jättikurpitsa tänään, pölytetty 24.7. eli ikää 3 viikkoa pölytyksestä.
Tän sivuversoja en pysty multaamaan koska samassa paikassa kasvaa monta muutakin jättiä. Ihan liian vähän tilaa, kaikki versot sikinsokin päällekkäin. Et sellanen kasvattaja täällä :Whistling:
Mut ehkä hyväkin ettei toi kerkiä hirveen isoksi kasvaa niin saan sen kuskattua sinne Iitin kurpitsakisaan punnituspäivänä. Jos tarttis traktoria maastanostoon niin jäis viemättä.
Sinun jättisi on nätimmän muotoinen. Joko annoit nimen?
Monesta asiasta löytyy hyvä puoli, kuten kurpitsan koosta. Hyvä, jos kasvaa isoksi. Mutta jos jääkin pieneksi, on ainakin helppo siirrellä.
Mikäs tarina LeVän jättikurpitsan diagnoosinimen taustalla on?
Aaa, no nyt ymmärrän. Ajattelin, että tuo on ICD-koodi.
F22 tarkoittaa harhaluuloisuushäiriötä…
Viikon kuluttua täällä näyttää tältä (4 viikkoa pölytyksestä)
Onhan se kasvanut mutta tahti vois olla nopeempaakin. Nyt oon joka päivä antanut PK-kastelulannoitetta mut pitäis antaa enemmän. Kun tällä ei enää oo mahiksia mihinkään hirmu suureen päästä kasvamaan niin en oo viitsinyt lannoitukseen panostaa kun ei sekään mitään ilmaista oo.
Iitin kurpitsakisan punnituspäivä on lauantaina 17.9. eli kolmisen viikkoa on vielä tällä aikaa kasvaa.
Tervetuloa vaan kaikki silloin klo 12 Kausalaan paikallisen liha- ja kalakaupan Kulman Elintarvikkeen pihalle katsomaan miten tänä kesänä kurpitsat Iitissä kasvoi. Pölytysongelmia on ollut paljon, sen tiiän jo nyt.
LeVä, miltäs siellä näyttää ?
SJKY:n ohje kurpitsan OTT-mittaukselle (Over The Top- mitta)
Koska kasvavaa kurpitsaa on vaikea, jopa mahdotonta, punnita on kehitetty tilastoihin perustuva menetelmä, jossa mittaamalla kurpitsa tietyllä tavalla saa melko tarkan (± 10%) arvion kulloisestakin painosta. Mittaamista varten on syytä käyttää kankaista tai muovista mittanauhaa naarmujen ym. vaurioiden minimoimiseksi. Luku jota etsitään muodostuu kolmesta mitasta : CC (circ) = ympärysmitta, SS (side to side) = sivulta sivulta, EE (end to end) = kannan kautta napaan.
CC = mitataan suurin ympärysmitta kurpitsan ympäri vaakasuunnassa niin, että mittanauha on vaakatasossa yhtä kaukana maanpinnasta (olettaen ettei maanpinta vietä), tai toisin sanoen “vaaterissa” . Suurella kurpitsalla mittauskohta voi olla hyvinkin lähellä maanpintaa.
SS = mitataan maanpinnasta maanpintaan kurpitsan yli poikittaissuunnassa korkeimmalta kohdalta. Päissä mittanauha on suoraan alas maanpintaan, eikä kurpitsan alaosan myötäisesti.
EE = mitataan maanpinnasta navan puolelta, kannan puoleiseen maanpintaan (mahdollisimman läheltä napaa ja kantaa), samaten sivulta suoraan alas maanpintaan.
Saadut luvut lasketaan yhteen OTT (cm) = CC+SS+EE, saatu OTT-luku etsitään OTT- taulukosta CM OTT-sarakkeesta ja sen oikealla puolella olevasta KG-sarakkeesta saadaan sitten arviopaino kiloina.
LeVä, se poistatko sen uuden palleron riippuu ihan siitä haluatko kaiken mahdollisen kasvun panostaa siihen isoon. Jos ei oo ihan väliä onko sen lopullinen paino vaikka muutaman kymmenen kiloa pienempi niin sit jätä vaan se alku kasvamaan, varsinkin jos se on hankala poistaa kasvustoa vahingoittamatta. Jos vaikkapa kasvatat omaa enkkaa niin sittenhän kaikki kilot haluaa siihen yhteen, ja silloin uus pallero pitää poistaa voimaa jakamasta.
Tältä näytti eilen. Sain pikkupalleron poistettua, kun varovasti hiivin sen luokse, kasvusto ei vahingoittunut.
Kokeilin taas mittausta, sen mukaan F22 painaisi 71 kg.
Pyllykurpitsa, on niin hauskan näköinen.
F22 sai eilen peitot päälleen, harson ja vanhan viltin. Poistin toisen pikkupalleron, toivottavasti niitä ei ole lehtien kätköissä enempää.
Mulla olis tarkoitus tänään hoitaa noi suojaukset. Tällä hetkellä sen päällä on vasta harson kappale. Aikomus olis peittää se kurpitsa fleecepeitteillä ja nostaa sen päälle minikasvari. Pysyy kuivana ja lämpösempänä. Kasvuston päälle pitää vetää harsoa hallan varalle mut sen teen vasta kun on hallan vaara edessä. Näillä näkymin saattaa olla ke-to yönä mut pitää seurata tilannetta ennusteista.
Se mun alue on niin hankala kun siellä kasvaa monta eri kurpitsaa ja niitä pitäis kaikkia pystyä kastelemaan harsosta huolimatta, siks en laita siihen sellasta pysyvästi olevaa harsoa tänä aikana kun ne kurpitsat edelleen on kasvussa ja tarttee vettä ja lannoitteita.
Vaikka minun kurpitsani on samoista siemenistä kuin LeVän, ei siitä paljon mitään tule. emikukan kukkiessa puuttui hedekukkia ja päinvastoin. Peitin eilen kasvuston sekä kesäkurpitsat. Kastelua varten viritin puolen tusinaa erilaista putkea, joiden päät jäivät näkyviin. Niistä kastelen, on parempi kuin ei mitään. tämän aamun lukema mittarissa oli +2, joten en uskalla ottaa harsoa välillä pois.
Tässä mun jättikurpitsa, pölytyksestä n. 5 1/2 viikkoa
Kuvan oton jälkeen peittelin sen ja vierellä kasvavan peltokurpitsan ja toisella puolella vieressä kasvavan marrowin. Käytin fleecepeitteitä, sellasia jyskistä parilla eurolla aikanaan ostettuja “rättejä”. Niillä saa hyvin ja tiiviisti peiteltyä kurpat niin ettei maan tasolta pääse halla varkain hiipimään ja tekemään tepposiaan. Ton jätin sain suojattua kahdella fleecellä. Jos tulis oikeesti kylmä yö eteen niin lisäksi sitten heittäisin sen päälle viltin.
Nyt laitoin päällimmäiseksi lämmikkeeksi vielä pienen lisän kun sellanen sattui olemaan käsillä
Ja lämmikkeiden laittamisen jälkeen päälle nostettiin minikasvari. Ei pääse sade kastelemaan suojapeitteitä ja kurpilla on vähän lämpösemmät oltavat muutenkin kuin ihan taivaan alla.
Ennen kasvaria oleva kasvusto täytyy suojata hallaharsolla sit erikseen vielä hallayöksi koska jos kasvusto tuhoutuu niin kurpitsan kasvu pysähtyy.
No onpa sulla hienot varusteet kurpitsalle! Toivottavasti se pärjää mahdollisimman pitkälle syksyyn noilla vermeillä.
Senverran vielä tosta jättikurpitsa-asiasta että toi mulla nyt kasvava ei oikeesti ole jättikokoinen. On iso, ja jättikin riippuen millä mitalla mitataan, mutta jättikurpitsan painon pitäis alkaa ainakin kakkosella että pärjäis tilastoissa ees jollain tasolla.
Onneks kuitenkaan ei tartte elää tilastojen mukaan vaan voi rennosti iloita saavutuksista oli ne sitten kymmenissä tai sadoissa kiloissa
LeHeMä, sinun kurpitsasi ei ole samoista siemenistä, vaan aiemmista.
Nuu, nätti jätti. Mittasitko? Minä olen mitannut vain kaksi kertaa. Toinenkin oli niin hankala, että seuraavan kerran mitataan vasta noston jälkeen.
Katsoin äsken sääennustetta. Yölämpötilatkin näyttäisivät pysyvän plussalla, mutta kuitenkin varoitetaan hallasta, jopa yöpakkasista. Meillä on aika iso harso, toivottavasti riittäisi peittämään kasvuston. Jos ei, voisiko reunojen ulkopuolelle jäävät leikellä pois? Pääverso yksiön ulkopuolella on helppo peittää kapealla harsolla.
Jos peitän, harso pitäisi ottaa kaksi kertaa päivässä pois kastelun takia. Letkulla voisi kastella reunan ali, mutta kun käytössä on vain kastelukannu.
Tänään Valpuri sai lisää vällyjä päälleen ettei tuu vilu. Levitin myös alkupään kasvuston päälle hallaharson. Kurpitsan jälkeen oleva kasvusto sai jäädä ilman harsoa. Viime yönä vältyttiin nippa nappa hallalta, vähän oli joidenkin lehtien reunoissa kylmäviotusta kummiskin.
Nostin äsken maasta marrowin. Hyvin jaksoin nostaa eli ei oo suuresta koostaan huolimatta hirveen painava. Varmaan kummiskin kuitenkin ainakin 20 kiloa painaa. Nyt tässä kirjotellessa ihmettelen että miksen hoksannut punnita sitä kun se oli siinä mulla käsissä. Nyt se on niin kunnolla peiteltynä vajan pöydällä harsojen ja fleecepeittojen alle etten viitti mennä punnitsemaan.
Jättikurpitsa pysyy maassa vällyissään ja mökissään ens viikon lauantaihin saakka jolloin jännitetään että miten se saadaan sieltä nostettua autoon. Kaveri tulee pakettiautolla hakemaan sen niin ei tartte minkään takaluukun reunojen yli sitä saada autoon ja pois, mut tarpeeksi hankalaa tulee olemaan sen sinne pakuun saaminenkin. Miksen ikinä opi ettei kannata kaikenmaailman kisoja alkaa järkkäämään kun niiden takia sit joutuu itekin kaikenlaisiin kasvatuksiin ryhtymään :crazy: