Peitin kasvuston viikko sitten. Vaikka harso on iso, osa jäi ulkopuolelle, hallaa ei onneksi ole ollut. Peitin myös yksiön sisällä olleet ja nyt muovin reunat ovat maahan asti joka puolella. Kastelen harson läpi, tosin vettä saa vain osa kasvustosta. Kun korkeimmat lehdet ovat yli metrisiä, ei tällainen pätkä pysty kastelemaan kovinkaan laajalle alalle.
Mä kastelen jättiä juuristoalueelle (kasvin istutusalueelle) päivittäin nostamalla harson pois siitä siksi aikaa. Se alue on ihan harson reunassa joten helppo homma. Nyt oon antanut enää 2 kannullista (n 20 litraa) päivässä kun kasvaminen on vähän sitä sun tätä enää tässä vaiheessa. Tänään en sekottanut veteen enää lannoitetta.
Tänä aamuna mittarissa oli +1 ja maa kuurassa. Kurpitsan luona en ole vielä käynyt.
Vähemmän on kastelua ollut täälläkin. Toinen alue, mihin olen kastellut, on istutusalue, ainakin suunnilleen. Sivuversoja on sen joka puolella, joten viereen en ole päässyt. Yksiön ulkopuolella olleet kaksi sivuversoa ja pääverson katkaisin muutama päivä sitten.
Joko Iitissä on ollut hallaa?
Täällä oli viime yökin kylmä, muttei kuitenkaan hallaa. Eilen poistin harson ulkopuolelle jääneen, paleltuneen osan ja lisäsin vähän harsoa ison harson reunoille. Eihän niitä paljon ollut, yksi pitkä ja kapea kaksinkertaisena ja vanhaa ja repaleista toiselle reunalle.
Jos pysyisi plussalla vielä ensi viikon, sitten voisi olla sadonkorjuun aika. Silloin toinen poika olisi kotiutunut reissusta.
Tänään punnittiin mun jättikurpitsa “Valpuri” (nosto maasta aamulla), peltokurpitsa (nosto jo joku aika sitten maasta) ja marrow (nosto myös jo joku aika sitten maasta)
Valpuri painoi 83.2 kg. Tulin sillä kisassa 2. sijalle sillä kooltaan jonkun verran silmämääräisesti suurempi jätti oli myös paikalla. Sitä ei punnittu koska se on menossa vielä ensi viikonlopun Jättikasvisten SM-kisoihin ja siellähän kurpitsoiden tulee olla ehjiä ja vahingoittumattomia muutenkin. Tän Iitin kisan järjestäjänä päätin että meidän kisan Jättikurpitsa-sarjan voitto menee sille kurpitsalle tässä vaiheessa. Sit jos siellä punnituksessa sen paino on alempi kuin tän mun jätin niin 1.sija ja pokaali tulee mulle jälkikäteen
Mun peltokurpitsa jäi sekin pieneksi, jäi 13.3 kg painollaan reippaasti sarjan voittajasta 27.3 kg.
Marrowini taas voitti sarjansa, painoi 16,4 kg. Pieneksi jäi sekin mutta tää vuosi nyt oli sellanen kurpitsoille ylipäätään.
Eilen maasta nostettu F22. Ei tullut henkilökohtaista ennätystä. Jos OTT-mitta pitäisi paikkansa, painoa olisi n. 130 kg.
Jonkin verran piti askarrella sen kanssa. Ensin yksiön purku vei aikaa, sitten pojat saivat sen traktorin kyytiin eli kuormalavalle trukkipiikeissä. Nyt se on pojan pakettiauton perässä, juuri ja juuri kuormalava mahtui. Eipähän sinne ainakaan pääse hiiret.
Seuraava homma oli yksiön materiaalien ja harsojen siivous pellolta. Harsot ovat nyt kasvihuoneessa kuivumassa.
F22 on jaettu ja paino selvillä. 142 kg, toiseksi isoin neljästä.
Jos oikein muistan, siemenen pussissa oli “nimi” Pappila -18. Oliko se saman värinen ja -muotoinen?
Tätä jaoin kymmeneen talouteen.
Tämän vuoden jätti on F22:n jälkeläinen, nimeltään B23. Pölytetty 30.6., 17 päivää aikaisemmin kuin B22.
Kasvusto on paljon pienempi kuin viime vuonna. Kastelu ja kuvaaminen on nyt paljon hankalampaa. Yksiön sisällä on paljon isommat lehdet kuin ulkopuolella. Niissä on reikiä, veikkaan syylliseksi lintuja. Parin olen nähnyt pyrähtävän ulos. Saattavat käydä syömässä kärpäsiä yms., joita lehdillä näkyy pökertyneinä tai kuolleina.
Eilen B23 sai suojakseen harsoteltan. Aitatolppia, harsoa, pyykkipoikia ja muutama kivi.
Tänä kesänä tuli ennätys kurpitsan painossa, mutta väärään suuntaan. Tuli pienin tähänastisista.
Tänä aamuna menin tarkistamaan, miltä harsoteltan sisään kuuluu. Huonoa kuuluu, kanta on poikki. Se siitä, oma virhe varmaan.
Tältä kurpitsamaalla näytti tänään.
Nyt on kasvustoa karsittu, yksiö ja harsoteltta purettu ja niiden tykötarpeet siivottu pois.
Pikkuinen B23 tutun mittatikun vieressä.
Vaaka näytti painoksi 53,5 kg.
Nyt on kurpitsaa jaettu ja säilötty. Viimeiset n. 20 kg pilkoin eilen, osa niistä on jo keitetty hilloksi sekä soseeksi pakkaseen.
Ohut ja pehmeä kuori ja yllättävän paljon siemeniä. Osa aika pulleita, osa vaaleita ja litteitä.
Otin eilen pois harsojen alla kasvaneet, hyönteisten pölyttämät kurpitsat. Painot 10.6, 6,8 ja 5,5 kg, lisäksi joitain pieniä.
Paras noista kolmesta oli pienin, keskimmäisessä on pehmeä kohta kannan vieressä. Isoin näyttää hyvältä, mutta tuntuu joistakin kohdista pehmeältä.
Pääsiäislauantaina laitoin itämään yhden Nuulta saamani siemenen. Yksi siemen oli pussissa, lapussa luki “1000,5 Bohnert -17”
Laitoin aikaisin, jos se ei itäisi, ehtisin laittaa toisen itämään. Nyt siinä on juuren alku, taidan olla pulassa sen kanssa.
Käsityöpajassa tarjosin F22:n siemeniä, vain yksi ei ottanut.
LeVä, Laita se mahdollisimman isoon astiaan nyt esikasvamaan. Jos käytät amppelia niin niin iso kuin sulla on. Ämpäri olis hyvä. Sellanen josta on sivu leikattu irti että saat sen sieltä vahingoittumatta maahan laitettua.
Jättikasvisyhdistyksen sivuilla on nyt uusittu jättikurpitsan kasvatusohjeet. Oletan että siellä saattais olla myös kasvatusastiaan liittyen neuvoja. Käy lukemassa.
Oot aikasessa mutta mä uskon (tiedän) että selviät sen taimen kanssa kyllä. Mun suurin “Anssi” nosti taimen mullan päälle Anssin päivänä, ja sehän on huhtikuun puolivälin tienoilla jossain. Ei oo nyt tässä almanakkaa että voisin tarkastaa. Oot siitä vähän edelllä mut sehän loppupeleissä tarkottaa vaan sitä että mahikset että kasvatat Anssia suuremman ovat mainiot. Anssi painoi 281 kg, mun enkka
Toi sun siemen on otettu kurpitsasta joka painoi 454 kg, mahikset erinomaiset ja uskon että jos tänä vuonna panostat kunnolla sivuversojen huoltoon eli multaamiseen ja tietyssä vaiheessa versojen päiden katkaisuun niin syksyllä kunnian kukko laulaa
Pieneltä kuullostaa taimikasvupaikka. Koko korostuu nyt kun se taimiaika on pitkä. Pienessä astiassa juuristo väkisinkin alkaa kiertyä ympyrälle ja se sitten vaikuttaa siihen kuinka taimi lähtee kasvuun maahanpanon jälkeen. Mitä vähemmän juuristo on kiertynyt niin sen paremmin se lähtee leviämään ja kasvi lähtee kasvamaan. Siinä hyvin voi hävitä parin viikon kasvun.
Tämä vietiin tänään kasvihuoneeseen, tai kasvihuoneisiin, pieni ison sisällä. Myöhemmin käyn peittämässä harsolla.
Hyvältä näyttää. Onko jo nimeä ?
Mua naurattaa vieläkin se F22 kun se on diagnoosikoodi. Tarkemmin sanottuna harhaluuloisuushäiriö. (Olen ammatiltani psykologi, joten siksi mua naurattaa tällaiset jutut).