Taidan olla ainut, jonka kasvit saavat diagnooseja.
Kuukausi pölytyksestä.
Jos tuolla systeemillä olisit nimennyt kaikki kasvattamasi jätit, olisikohan kaikki aiemmatkin saaneet diagnoosin?
Kävin eilen mittaamassa, oli aika hankalaa yksin, mittanauhakin takerteli märkään pintaan. Sain painoksi 122 kg.
Wau! ![]()
Eilen nostettiin B25. Helppoa, kun oli kuormalavalla ja traktorin ratissa taitava poika. Lava on nyt auton peräkärryn päällä, nipin napin mahtui laitojen väliin.
Voi mahdoton, pieneksi jää kastelukannu vierellä. Tosi hyvä mittatikku.![]()
Siinä LeHVällä riittää aineksia taas vaikka mihin
Onko suunnitelmat jo selvät ?
Mä kasvatin tänä vuonna marrowista (jättiläiskesäkurpitsa) oman ennätykseni, 39.9 kg. Viikko sitten Iitin Kurpitsakisassa se voitti oman sarjansa ja siitä tuli uusi Iitin Ennätys -marrow.
Se on nyt olohuoneen pöydällä oottamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa pilkkomista. Silittelen sitä aina ohimennessä, se on niin kaunis ![]()
Mietin jonkin verran sitä jos oisin toimittanut sen Suomen Jättikasvisyhdistyksen SM-kisojen punnitukseen jotka on tänään 27.9. Mäntsälässä. Se on tosiaan ihan kunnon kokoinen ja kaunis sen lisäksi. Kaveri olis vienyt sen sinne mun puolesta samalla kun vie omia kasvejaan. Päädyin kummiskin jättämään osallistumatta. Kisojen tuloksista sitten näen miten olisin sijoittunut tällä, ja jos se olis voittanut niin tieto siitä kyllä riittää mulle.
Tänään vien kurpitsaa yhdelle ja toinen tulee iltapäivällä hakemaan. Aika moni on lupautunut ottamaan, tuskin meille kovin isoa osaa jää. Tällä viikolla pitää saada jaetuksi ja säilötyksi, kun ensi viikolla lähden reissuun. Sinnekin lähtee osa.
Onneksi olkoon upeille kasvatustöiden tuloksille. Tänään käytiin Pirkkalan Cittarissa jossa oli näytillä jonkin kurpitsasarjan 3.tullut. olisittepa nähneet Pikku Apulaisen ilmeen
.
Siinä olivat isä ja poika tovin huuli pyöreänä vierekkäin ihmettä ihastelemassa.
Nyt sitten täytyi koittaa kaivaa kuvia netin syövereistä heille ![]()
Äsken radiossa puhuttiin että kisan suurin kurpitsa painoi yli 270 kiloa.
Se on SM-tason voittajajätiksi vielä vähän pieni. Mun suurin jätti oli “Anssi”, 281 kiloa. Muitakin 200 + kilosia kasvatin vuosien mittaan useita , ne mun kasvatukset kisoissa pärjänneet muistaakseni koskaan 3. tai 4.sijaa korkeemmalle.
Mut vuodet ei oo veljeksiä ja tänä vuonna voitettiin noin “pienellä” ![]()
B25 painoi 148 kg.
Meille jääneen lisäksi osan vein, osa haettiin ja osa odottaa viemistä. Määrät vaihtelivat 0,8-20 kg. Melkein kahteenkymmeneen paikkaan, joista yksi oli oppilaitos ja yksi yritys.
Belgiassa on järjestetty Kurpitsaregatta vuosittain vuodesta 2008 lähtien. Vain kahtena koronavuonna kisa jäi väliin. Tänä vuonna regattaan osallistujia oli 113 ja paikalle odotettiin yli viittä tuhatta kävijää.
Kajakeiksi soveltuvat parhaiten 400-600 kilon painoisista jättiläiskurpitsoista kaiverretut menopelit. MTVn toimittajakin oli näköjään piipahtanut kokeilemassa kurpitsalla melomista.
Ei MTV:n kirjeenvaihtajalla ole pelastusliivejä, paheksun. Kurpitsam sanoo olevan liukas sisältä, sen paino ehkä on avuksi melonnassa. Hauskaahan tuon täytyy olla, mutta elokuussa pitäisi olla jättikurpitsan valmiina kun vesi on lämmintä.
Mökillä on melottu kaikella mahdollisella, laastipaljulla, lapsen kylpyammeella, vesisaavilla ja Finnfoam levyillä. Koskaan ei voi olla varma milloin keikahtaa, vain se on varmaa että kumoon menee ennenpitkää. Finnfoamlevyt, pari yhteen kuormaliinalla sidottuna on tukevin.
Tämmöinen lilliputtitaimi luulee olevansa jättikurpitsa.
Alku vaikutti hyvältä, juuri ilmestyi siemenestä nopeasti. Kun laitoin multaan, siemen nousi pintaan eikä yrittänytkään aueta. Viimein revin siemenen auki ja sisällä oli valkoista mössöä ja vähän jäljellä sirkkalehdistä. Seuraavat lehdet ovat tuollaisia pikkuisia.
Pitääkö tuolle antaa vielä mahdollisuus vai kitkeä pois ja idättää toinen siemen.
Mä laittaisin toisen siemenen tulemaan. Myöhänen ajankohtahan nyt jo on mut en oikein usko että tosta on eläjäksi. Laita se toinen tulemaan nyt ja pidä molemmat sen aikaa että näet alkuun vertailla niiden kasvua.