Jättikasvikset

Oih, minusta tuo punajuuri on niin kaunis, ihanan värinen
RosMarina, nuo minun jättisipulit ovat tällä kertaa peräisin ihan lähikaupan hyllyltä, lajike on "kelsae", laitoin ne kasvamaan Tammikuun alussa kun eka satsi meni minun rakkaan kissani Väinön suuhun

Pikkukurpitsan innoittamana olen nyt metsästänyt valmiita sipulin taimia, mutta ei löydy. No siemen pussin ostin valmiiksi ensi talveksi. Olikos se niin, että marraskuussa jotkut jo laittelevat sipulia itämään?

Kaalintaimet nakkasivat hanskat nurkkaan :frowning: Taimipolte tai joku vaiva kumminkin, poistumme keräkaalisarjasta takavasemmalle.

Paulastiina, minäkin sain vasta kolmannesta kylvöksestä jättikaalit kasvamaan… ne vaan jotenkin aina nyykähti jo sirkkalehti asteella, mutta nyt suurin näyttää tältä… tuossa ei ole kyllä mitään mihin verrata kokoa mutta on se varmaan jo puoli metriä leveä

Nämäkin jätit pitäisi saada kiiruusti pihan puolelle kasvamaan…

Oho, alareunassa punajuuriko? Luovuin just tällä minuutilla  sotimasta omalla kaksisenttiselläni .  Mikä on tuon salaisuus ?

Nuu, miulla on pari ylimääräistä, säästänkö?

Ai yli 2senttistä? Voisitko tosiaan?

Joku kirous on mulla noissa maitotötsäkasvatuksissa, en ikinä enää vilkaisekaan moisiin :frowning:

Vähän yli;) Siis säästän ja yritän pitää elossa.

Nuu saa luvan lopettaa tuollaiset luovutushöpöhöpö puheet tähän paikkaan
Noille punajuurille voi käydä ihan mitä tahansa… ne voi jäädä ontoksi, mädäntyä, haljeta tai sitten pakkanen vie ne mennessään… joten ei mitään luovutuspuheita tässä vaiheessa.
Minullakin kaikki punajuuret olivat ensin 1,5L maitotölkeissä, niinkuin nuo maissitkin tuossa kuvassa ja nyt kaksi kipaletta on kasvamassa kasvarissa ja loput pihamaalla harson alla… lannoituspuolen olen hoitanut "erittäin asiantuntevasti" viherkasveille tarkoitetulla lannoitteella ihan siitä syystä vaan kun en ole vielä kerennyt mitään tömäkempää kaupasta hakemaan… joten luulempa niin että se juuri on ollut punajuurteni pelastus… minähän tunnetusti ylilannoitan kaiken tainnoksiin

Oho Pikkukurpitsan punajuuri on tosi komee, mulla on kans about 3cm taimi maitotölkissä. Ei ole kasvanu yhtään pariin viikkoon.

Tomaattikaan ei kasva, mä luovutin jo. Kurpilla vielä yritettään…

Minulla oli kaksi jättipunajuuren taimea yhdessä tötsässä. Vedin äsken toisen niistä pois, lähti ihan hyvin ja kokonaisena. Oli sellainen pitkä ohut suora juuri. Tökkäsin tikulla reiän toiseen tötsään (jonka asukas pääsi manan majoille noin sentin pituisena käppänänä) ja laitoin sen siihen kasvamaan. Lähtee tai ei lähde, sen näkee.

Näköjään nuo parisenttiset (tais olla kolmekin senttiä mittaa) kasvaa ainakin alaspäin juuresta päätellen. Piko sulla on toivoa kyllä myös

Irma ja Irmeli pääsi tänään ulkoruokintaan ja keli senverran tuulinen että virittelin harson tuulen ja auringon suojaksi näin alkuun. Mittatikkutölkki vieressä vaikka ruskea onkin ei sisällä lannoitetta.

ulkoruokintaan pääsivät minunkin puna- ja keltajuurikkaani. ans kattoo mitä tulee kun lähdin kisaan ihan vaan tavallisen kokoisilla enkä jättiläisillä. (naatit ovat tässä vaiheessa vasta puolet otskin naattien koosta)

Pikainen tilannetiedotus kylmän savikon keskeltä: neljä punajuurta jollain lailla hengissä, kolme ihan ulkona ja yksi kuistilla ruukussa. Kurpitsan idätys ihan vaiheessa ja risu-roju-paskakasa puolitekoinen.Auringonkukat itää näköjään supervauhtia.
Anteeksi hiljaisuuteni palstoilla, mutta selityksenä kai kelpaa, että talven kökötin liikuntakyvyttömänä sisällä, joten nyt painan pitkin puutarhaa niin paljon kuin kerkiin
Ai niin, kuviakin olen ottanut, mutta nyt ei malta latailla niitä, palataan!

Joku unohti kasvarin oven kiinni, auringonkukat nurin niskoin…

Miten Pikon arskat voi? Toivottavasti ei kuollut kuumuuteen. Yhden kerran jäi kasvarin ovi multakin avaamatta ja olivat kaikki jätit nuupallaan mut varjoon ja vettä perään niin selvisivät. LG ja arskat siirretty ulkoruokintaan. Pisin arska noin 40 cm. Ja tomsku tekee ekaa turbokukkaa :slight_smile:

LG kestä kylmää yhtään.

Yks niistä kuivettu, on kuitenkin hengissä. Kaikki 5 laitettu ulos, jossa ne seuraavaks saa sitten kylmäkäsittelyn…

Punajuuretkin rupee pikkuhiljaa kasvaa, purkki on ihan täys juuria. Pääsi nekin ulos, toivottavasti selviävät.

LG suojattu aika hyvin. Kuplamuovista seinämät ja harsoa vielä päällä. Ollut ulkona nyt viikon ja alkanut kasvaa. Tosin tuota kuplamuovia ei ole kuin luoteen ja pohjoisen sivuilla suojaamassa pahimmilta tuulilta.