Jättipietaryrtti, Tanacetum macrophyllum

(Perennat)

Voiko jättipietarin istuttaa paikkaan, mihin paistaa vain aamuaurinko ja ihan vähän ilta-aurinko?

Tämä yksilö kasvaa täydessä auringossa. Eilen kuvasin.

Jos se yhtään muistuttaa muita pietaryrttejä, niin laiha maa ja aurinko on se mistä tykkää. En menisi siirtämään noin hyvinvoipasen näköistä. Mikä vika nykyisessä paikassa on?

Harjoittaako jättipietaryrtti, Tanacetum macrophyllum, allelopatiaa?

Meillä oli loistava palavarakkauskasvusto, jonka kukinnot olivat kämmenen kokoiset. Palavienrakkauksien viereen istutin useita jättipietareita. Jättipietarit kasvoivat ja menestyivät, mutta palavatrakkaudet pienensivät ja pienensivät kukintojaan kunnes ne olivat vain kolme senttiä läpimitaltaan.

Jättipietarit eivät olleet levinneet palavienrakkauksien päälle, siitä ei ollut kyse. Raivasin sitten muutaman pietarin pois niin että syntyi hajurako. Nyt palavatrakkaudet näyttäisivät taas nekin tykkäävän olostaan.

Pois raivatut jättipietarit istutin lehtosinilatvarivin väleihin.

No. Nyt lentosinilatvat, jotka vielä viime kesänä kukkivat ihanasti, eivät kuki ollenkaan. Siis lainkaan. Kyllä jättipietareiden välissä on ihan hyväkasvuiset lehtosinilatvojen lehtimättäät, mutta ei ainoatakaan kukkavartta noussut tänä kesänä.

Erittääkö jättipietaryrtti jotakin ainetta, joka karkottaa muita lajeja?

Jättipietaryrtin kukinnot näyttävät menettävän valkoisuuttaan kun kasviyksilö vanhenee. Ostin pietarit nimenomaan valkeina kukkina, mutta nyt ne ovat vaaleanoranssit. Väri ei vanhene kukan vanhetessa, vaan on alusta asti nykyisin oranssi. Laitakukat ovat edelleen valkeat, mutta keskellä olevat kehräkukat ovat vanhoilla kasviyksilöillä paljon isommat kuin nuorilla, joten ne värittävät koko kukinnon. Tässä kaksi samanikäistä kukintoa tältä kesältä. Valkoisuus vaihtelee suuresti.

Toisin päin kuin yllä kirjoitin: näyttää siltä, että laitakukat pienenevät suhteessa kehräkukkiin, jotka eivät muuta kokoa. Tämä siis kasviyksilön vanhetessa, ei kukinnon vanhetessa. Samalla kasviyksilöllä, jolla nyt on oranssinsävyinen kukinto, oli vuosia sitten vastaistutettuna valkeat kukat.

Maaonni, mullahan on sinulta saatua jättipietaryrttiä melko suuri pläntti. Mulla siinä vieressä olevat iris germanicat eivät kuki, mutta kasvavat muuten hyvinvoipina. Kukkimattomuuden syyn kyllä luulen olevan varjo, jonka pietaryrtit antavat. Ne on aika tiuha kasvusto.

Enpä ole tullut verranneeksi kukkia alkuperäisiin. Niiden pienenemiseen saattaisi olla syynä aivan yksinkertaisesti siemenlisääntyneiden erilaisuus. Eihän siementaimet ole monestikaan yhtä kauniita kuin alkuperäiset. Meillä olen sen huomannut lapinnauhuksista. Ihan rumia kukkavanoja verrattuna alkuperäisiin.

Tuli vielä mieleen, että voi tuo ero riippua myös kukkatertun iästä. Vanhemmiten kukan laidat kuihtuvat, kun siemenet alkavat muodostua.

Kata, varjostus voi tietysti myös olla syynä jos ne varjostavat ja kurjenmiekkojen maavarsipötkylät eivät saa aurinkoa. Meillä pietarit ovat itse varjon puolella, joten siitä ei ole kyse.

Ei, kukinnon ikääntymisestä värinmuutos ei johdu, vaan kasviyksilön. Vanhan kasvin kukinto on heti auetessaan vähemmän valkoinen kuin nuorella kasvilla. Eikä ne ole siementaimia vaan niitä alkuperäisiä taimikaupasta ostettuja. Sitä en tiedä minkälaisia siementaimista tulee, en ole antanut niitä tulla.

Onkohan teillä parin vuoden jälkeen tullut lisää kokemuksia jättipietaryrtistä? Olen vasta saanut pari tainta ja kiinnostaa kovasti saada lisää tietoja. Laittakaa ihmeessä kuvia koko puskasta. Kuinka korkeaksi se venyy pituutta ja myöskin leveyttä?

Olen käsittänyt kuukkelista, että kasvin latinalainen nimi on ollut (?) Chrysanthemum macrophyllum.

Kyllä se yli metrin korkuiseksi ja levyiseksi venyy nopeastikin vaikka on huonossa paikassa. Tosi helppo siemenlisättävä.

Helppo, siisti ja kaunis kasvi tuo pietari kyllä ehdottomasti on. En omaani ole siirtänyt ja tuon kysymyksen olen pari vuotta sitten heittänyt keväällä, kun viereiset pensaat eivät vielä ole olleet niin suuria kuin nykyään. Omani kasvaa siis sellaisessa puolivarjossa, johon paistaa iltapäivän ajan sitten aurinko hyvin. Siis länsivalossa enemmän.

Kiitos tyttäret, Kurpitsa ja Sand, vastauksista.

Tuo kukinto muistuttaa kuvasta päätellen suuresti siankärsämöä. Lehdistökin on hyvännäköinen. Ja eikun odottelemaan kasvua napapiirillä!

Jättipietaryrtti on jo hyvässä kasvussa.

Onko jättipietaryrtti kova leviämään? Leviääkö se ennemmin juurilla vai siemenistä? Kun nyt sain kyseistä kasvia ja mietin että mihin sen lykkään. Mökille haluaisin, mutta jos on kova leviämään niin en taida sinne uskaltaa laittaa.

kasvaa maltillisesti paikallaan mutta auta armias jos annat siementää!

Helppoa taimet kuitenkin tunnistaa ja poistaa pieninä. Kaunis tukeva perenna.

Hmm. Lienee parempi kasvatella sitten kotipihassa, ettei karkaa mökillä täyttämään koko “peltoa”.

iloisesti yllätti tämän kesän hieman vaivaiset siementaimet, kukkia

(Minen kyllä ihan satavarmasti tuota jättipietaryrttinä pitäisi…)

Reunuspäivänkakkara?