Tuulia-tuu, niin moni muukin on luullut
Paljon villiviinirypäleitä.
Meillä kanssa viime vuonna rypäleitä oli runsaasti. Tänä vuonna menivät samantien lintujen suihin, kun tummuivat. Samoin on käynyt orapihlajan marjoille ja koristeomenapuun omenille. Viime vuonna kelpasivat vasta selvästi myöhemmin.
Linnut tännekin toivotan tervetulleiksi.
Vaikka kukkia ei olekaan, monilla kasveilla on sentään kauniit lehdet tähänkin aikaan.
Keijunkukka
Jouluruusu
Taponlehti
Posliinirikko
Lähinnä vain matalia perennoja on enää perennapenkeissä näkyvissä; korkeat on enimmäkseen leikelty kompostiin. Pihatyöt onkin suunnilleen tehty tämän syksyn osalta.
Toivottavasti pikkuruisten mehitähtien yhdyskunta selviytyy ensimmäisestä talvestaan.
Oi miten kaunis! Linnut kuopsuttaa pienemmät mielellään irti, jänis tai sepelkyyhky syö vaan kun verkonpalan päälle nakkaa niin säilyy. Kanaverkonpala ei edes näy, kun ei ollut verkkoa tökin puiset grillitikut vinoon väleihin ja säilyi, juurruttuaan hyvin pysyvät rauhassa.
Ihmeen hyvin ovat säilyneet koskemattomina jo muutaman kuukauden, mutta siihen voisi tosiaan kehitellä jonkin verkon varmuuden vuoksi.
Onpa söpöläisiä nuo mehitähdet tuossa kannon syleilyssä. Juuri oikea paikka niille!
Olen aikoinaan istuttanut yhden pikkutalvion taimen kannon juurelle, ja nyt on tainnut mennä jo vähän överiksi. Selvästi olen huono rajoittamaan, jos jokin haluaa levittäytyä
Tässäkin lienee jo harvennuksen paikka.
Onko tuo patjarikko vai sammalrikko, upea kuitenkin.
Patjarikko, luulisin.
Ohoh! Sekä pikkutalviota että patjarikkoa on juuri tullut istutettua useita alkuja. Innostuvatkohan joskus meilläkin leviämään tuolla tavalla…?
Jatuuli, oletko huomannut, tekeekö sun patjarikko siementaimia? Minulla se reheväkasvuisempi ja isompi patjarikko sikiää pikkutaimia ympärilleen itekseen kun taas se matala, maltillisesti leviävä on vaan ja pysyy melkein samanlaisena lämpäreenä vuodesta toiseen.
Upeat ovat sun patjarikko ja talvio -alueet! Minä olen tuota talviota yrittänyt moneen eri paikkaan istuttaa, mutta koskaan se ei ole lähtenyt kasvuun. Taitaa olla täällä liian kuivaa. En luovuta, yritän vielä joskus löytää sille oikean paikan…
välke, en ole päässyt edes huomaamaan, tekeekö patjarikko siementaimia, kun leikkaan kuihtuneet kukat pois heti kukinnan jälkeen. Pienet alut tuuheutuvat ja täyttävät tyhjän tilan joka tapauksessa nopeasti, vaikka tökkää taimia varsin harvaan. Kuvan kohdan muistaakseni uusin vain pari vuotta sitten. Patjarikko tuntuu viihtyvän, kunhan vesi ei jää siihen kohtaan seisomaan.
Kun aikoinaan istutin pikkutalvion kannon juurelle, istutin siihen myös pari sammalleimua. Sammalleimulle paikka oli täysin sopimaton, aivan liian varjoinen, ja pikkutalvio peitti välittömästi sammalleimun alleen. Paikka oli näköjään pikkutalviolle sopiva, varjoinen eikä kovin kuivakaan.