Jatuulin tarha (III)

Ihan luonnonkasvihan ahdekaunokki on, mutta minulle se on perenna.

"Juhannusruusu". Ystävä kuvitteli ostavansa tavallisen valkoisen juhannusruusun, mutta kun paljastuikin tällaiseksi, lahjoitti ruusun minulle. Mielestäni ihan nätti tämäkin on.

Tosi kaunis ruusu! Mikähän tuo voisi olla?

Jotain juhannusruusuun viittaavaa nimilapussa oli ehkä ollut, kun ystävä sen sellaisena oli ostanut, luulisin. Joku ruusuista tietävä varmaan sen tunnistaisi.

Minäkin tykkään tuosta ruususta, varsinkin se kukkii ainakin muutamin kukin koko kesän toisin kuin  tavallinen valkoinen juhannusruusu.

Aivan hurmaava ruusu :slight_smile:

Näistä tulee väkisinkin Tanskan lippu mieleen

Ahkeraliisa.

Töyhtövana on kevään Lidl-ostoksia. Aika erikoinen kasvi, mutta "tuoksu" on vähemmän miellyttävä.

Loppupuolella kesää ollaan, kun kultapallotkin jo kukkivat.

Onko nuo kaariportit kultapalloja varten? sidotko kultapalloja niihin jotenkin?

Kaarista on tullut kultapalloille tuki oikeastaan ihan vahingossa. Joskus tökkäsin ylimääräisiä kultapalloja kaarien (jotka oli tarkoitettu kärhöille ja kesäköynnöksille) ja korkean pensasaidan väliin, kun en raaskinut niitä kompostiinkaan heittää ja huomasin, että siinä pysyivät hyvin pystyssä tukematta. Nyt kun pensasaita on leikattu alas ja on vielä aika matala, niin laitoin muutamia pensastukia kultapallojen taakse etteivät kaatuile pensasaidan päälle. Kun aita kasvaa, ei tarvitse enää tukea.

Kun olen perhosia kaipaillut, yksi neitoperhonen sentään näyttäytyi.

Kaaret näyttää kivoilta tuilta myös kultapalloille. Mulla on tuollainen samantyylinen kaari varastossa paketissaan vielä. Kultapalloja olen aina leikannut alkukesästä ja eivät kasva ihan noin korkeaksi, mutta mietin sitä, että ehkä voisin jakaa kultapalloja uuteen penkkiin ja siellä laittaa ne kaareen yhdessä ehkä kultahumalan kanssa ja olla siis leikkelemättä.

Varmasti näyttäisivät hyvältä yhdessä!

Luonnonkasvi tämä keltasauramokin lienee ja on todella uskollinen kukkija. Ensimmäiset kuvat olen siitä napannut kukkivana jo kesäkuun loppupuolella, ja se kukkii edelleen vielä nyt elokuussa.

Tuolla aiemmin oli aivan upea otos kesäkullerosta. Todella kauniisti kaikki kukan yksityiskohdat piirtyivät tummempaa taustaa vasten.

Kiva kun olet aloittanut gallerian!

Varjossa alla omenapuun…

Keisarinelämänlangan kukka on melkoisen hörhelöinen.

Lobelia ja petunia.