Eikös se ole hyvä ettei ole vitsit vähissä! ![]()
Vitsit on vähissä. Leivoin viimeisiin myyjäisiin taatelikakkuja ja yhden jätin itsellekin, pitihän laatu tarkistaa. Nyt ei ole enää puoliakaan jäljellä - tätä menoa leivon vielä jouluaattonakin8)

Minulla sitä vitsiä piisaa: En ole leiponut vielä yhtään mitään! Olen suunnitellut tälle viikolle huomiseksi tai perjantaiksi jonkinsortin pasteijaurakkaa sekä valmistaikinapiparirytistystä.
Aurajuustoa pitääkin kaivella kaupasta. Kun sitä piparitaikinaa jää voisi tehdä ihan vähän sitä aurajuusto-piparirullaa. Muistan että se sopii punaviinin kanssa. Pitää hakea sitäkin.
Hohhoijaa näitä joulukiireitä! ; )
Säilyykö taatelikakku(jos ei siis syödä) ilman pakastusta. Huomenna ajattelin väsätä eikä pakastimeen mahdu yhtään mitään.
Temskukka, onko tuon mainitsemasi aurajuustopiparirullan valmistusohje täällä jossain?
kotikokki.net sanoo taatelikakusta näin -> "Hyvää ja paranee vanhetessaan niinkuin hyvät naisimmeiset!"
Trekooli, hyvin säilyy pakastamatta jouluun saakka ja kuten mai-lee tuossa sanoi, paranee vaan vanhetessaan:) Yritin tässä vääntää vitsiä siitä ja naisista ja himokkaista miehistä jotka käyvät sen kimppuun ennenaikojaan, mutta sitten siitä tuli jo vähän liian härski8)
Meillä oli kotona aina taatelikakkua jouluna. Nyt leivon tosi vähän, ettei tulisi syötyä.
Sulkaapiparit on tehty tänään. Taikina on hieman inhottavahko leipoa kun tahtoo tarttua kaulimeen kiinni, mutta onneksi se on miehen ongelma. Minä teen taikinan, mies kaulii, minä otan muotilla piparit ja paistan. Mies syö. Hyvä työnjako
Tosin noita pipareita voin syödä itsekin kun niissä ei ole mausteita. Ja maistuvat silti pipareille…
Muutaman kahvikakun teen viikonlppuna ja pari pellillistä joulutorttuja. Pullaa leivon jos huvittaa. Siinäpä nuo joulun leipomiset onkin.
Oi, taatelikakkua… SLURPS!! Anoppi tekee maailman parasta ihanan tummaa ja kosteaa taatelikakkua - ja tekeekin niin paljon että miniälle riittää kakkua pakastimen uumenista kakkua vielä hiihtolomalla, pääsiäisenä ja - niin, juhannuksenakin. ![]()
Trekooli, minä paistoin kerran taatelikakut hyvissä ajoin ennen joulua ja kun siivosin keittiön työpöydän perimmäistä nurkkaa esikoisen synttärijuhlia varten helmikuun puolivälissä, sieltä nurkasta löytyi mehevä ja herkullinen, täysin kelvollinen taatelikakku! (miten niin laiska siivoaja…)
Mulla ei ole koskaan taatelikakku onnistunut, en ymmärrä missä vika
Tarttuu vuokaan tai jotain muuta katastrohvia.
Suklaapiparien ohje, pliis!
Taatelikakku, njam, se on miltei parasta. Meillä isäntä ei muuten isommin keittiössä kunnostaudu, mutta taatelikakun leivonta kuuluu hänen joulupuuhiinsa.
Taatelikakun ja ihan peruspullaa vähän paremmalla reseptillä leivon tänään (pullaa tosi pienen taikinan), joulutortut teen tarpeen mukaan valmistaikinasta. Anopilta sain ihanan suklaakakun joululahjaksi. Siinäpä leipomukset. En tee edes entisten kontikontujen kunniaksi euranrinkilöitä, kun ovat voita, kermaa ja jauhoja ja ah niin ihania, ettei niiden kutsua voi välttää.
Minun joulupullat ovat sahramilla maustettuja kierrepullia, joissa sisällä mantelimassasta, voista ja vaniljasokerista tehty mössö.
Meillä taidetaan jättää joulupulla kokonaan väliin tänä vuonna. Tuntuu, että syömistä kertyy taas muutenkin niin yllin kyllin.
Emon joulupullakin herautti veden kielelle… Mantelimassamöhjöä välissä, njam!
Joulupullaa tarjotaan sitten niinä kevennyspäivinä;-)) Nyt ennen joulua ja sitten taas heti joulun jälkeen.
Ajattelin kokeilla taateli-omenahillokakkua, siis puolet taatelista on omenasosetta. saas nähdä, mitä tulee vai tuleeko mittään.
Annabella, Temskukan puolesta vastaan ettei siihen homejuusto-piparirullaan tarvitse mitään ohjetta. Piparitaikina kaulitaan levyksi, päälle levitetään Aurajuustoa joko muruina tai palasta leikattuina siivuina (määrä ihan oman maun mukaan), levy rullataan “kääretortuksi” ja leikataan noin sentin paksuisia siivuja. Siivut leivinpaperin päälle pellille ja uuniin. Paistoaikakin vähän maun mukaan, itse tykkään sellaisista kosteammista eli lyhyempi paistoaika, jos tykkää kuivemmista niin paistaa pidempään. Jos jollakin on parempi ohje, niin tänne vaan, minä kun olen pitkälti sellainen “ohje omasta päästä” kokki ja leipoja =)!
Tanu, sitä mössöä on hyvä lämmittää vähän mikrossa, niin on notkeampaa eikä tarvi niin paljon rasvaa.