Tänne voisi laittaa tulevan joulun leipomisjutut.
Alkuperäinen kirjoittaja: trekooli
Tänne voisi laittaa tulevan joulun leipomisjutut.
Alkuperäinen kirjoittaja: trekooli
Stollen-kapalot ovat uunissa. Pentin keittokirjasta löytyy Nannan ohje. Satsista tulee neljä aikaa kookasta pullaa. Kuvia otin tekovaiheista, mutta koneen siivouksen yhteysessä kuvansiirto-ohjelma katosi, joten en saa vielä tähän näytille.
Teitkös trekooli sen koko taikinan, joka oli pentin keittokirjassa? Mulla on ollut tapana tehdä jouluksi stollen pullaa, ohje on vähän erilainen ja pienempi.
Tein ja siitä tuli neljä kilon painoista pullaa. Ne ovat menossa tuliaisiksi, yhden jätän itselleni. Koostumus oli kuin murotaikinaleivonnainen, ei ollenkaan pullamaista. Eikä oikeastaan maistunut hiivallekaan. Omaani laitoin tomusokerinkin jo kokeeksi. Jos se pysyy hyvänä, sokeroin myös viemispullat valmiiksi.
Netissä on useita ohjeita, joista suurin osa vaikutti minusta enemmän tai vähemmän pullamaiselta. Tämä poikkesi niistä ja vaikuttaa erinomaiselta ja erilaiselta. Suosittelen. (melkein kaikki rusinatkin pysyivät matkassa loppuun asti;-))
Juuri otin 2 kahvi-kuivakakkua pois uunista.Ihana tuoksu! Ja sitten tilalle menikin 4 mukavasti kohonnutta piimälimppua.Niitä täytyy vähänväliä käydä valelemassa siirappivedellä,että tulee sopivan tumma ja tahmea kuori.Aamulla tein piparitaikinaa ison satsin,jonka jaoin 3 osaan ja laitoin pakastimeen.On sitten kiva kun on taikinat valmiina kun tekee mieli alkaa pipareita tekemään.Mä en yhtään tykkää kaupan piparitaikinoista,ne on niin tylsän mauttomia...Nyt pähkäilen mitä tekisin seuraavaksi,tunnin päästä uuni on tyhjä leivistä ja sillävälin voisi ihan hyvin jonkun taikinan tuhertaa Tietysti voisi tehdä lisää kuivakakkuja,ne on kivoja,kun voi pakastaa.Hmm...tai lusikkaleipiä,mutta ne ei kyllä säily jouluun asti...
Leipiä tekisi mieli tehdä,mutta kun ei ole piimää ja sitä laitetaan kaikkiin mausteisiin leipiin...joudun ootteleen kun isäntä tuo sitä töistä tullessaan.Kauppa niin kaukana,eikä mulla oo autoo...Ainakin tarvii joululimppuja,setsuuria ja hedelmäleipiä tehdä.Ja varmaan myös saaristolaisleipää,jota tein viime viikolla,mutta oli niin herkkua että kaikki 4 leipää meni jo,vaikka pakastin ne joulua varten
Onneksi alkoi juuri sopivasti äitiysloma tän leivontabuumin aikaan!
Voi, Lissulla on sitten mukavasti aikaa laitella joulua… Hyvää äitiyslomaa, nuku kun vielä voit! ;D
Leivoin sitten minäkin. Tein italialaisen ja englantilaisen hedelmäkakun, tekeentyvät kuulemma n. kolme viikkoa, jotta olisivat hyviä. Tein laktoosittomat, varmuuden vuoksi, vaikka en tiedäkään, tuleeko meille ketään jouluna. (Nyt uunissa kaalilaatikkoa ei kyllä jouluksi. )
Stollen: Ensin taikina
Rusinat ja muut roskat
Lisätään taikinaan
Kohonnut taikina jaetaaan osiin, ohjeessa kahteen, kuvassa kolmeen, mutta oikean puoleisen jaoin vielä kahdeksi
Kypsät pullat, kaksi kerrallaan mahtui uuniin
Tomusokerilla kapaloksi puuteroitu stollen, pakolliset maistiaiset päästä leikattuna.
Nam! :d´´
Minä ajattelin kokeilla sitä Yhteishyvän ruokaliitteessä ollutta stollenia kun tykkään mantelimassasta.
Niin minäkin ajattelin kokeilla vielä jotain pullavampaa versiota, sillä meille ei jää kuin tuo yksi jo maisteltu ja luulen, ettei siitä ole jouluna muruakaan jäljellä. Mantelimassa kuuluu myös mun suosikkimakuihin, kuten mantelit kaikissa muodoissa.
Hyvä kuvasarja. Mistä tuollaisia yleiskoneita saa:D
Hyvän näköistä on!
Piti ihan mennä sitä yleiskonetta katsomaan edelliselle sivulle:D
Kokeilin ruskeita piparkakkuja ohjeella johon tuli jauhoiksi pelkkiä ruisjauhoja. Minä jauhoin jauhotkin kotimyllyllä jyvistä itse. Tuli kuitupipareita ja ne olivat todella hyviä. Taidanpa tehdä niitä jouluksikin.
Meinaan lauantaina leipoa ruskeita pipareita ja jotain gluteenittomia, ehkä appelsiininmakuisia kauralastuja kuten viime vuosina.