Jospa heittelen talvipeitoksi muutaman havun sen päälle.
Tämmöinenkin löytyi Viron markkinoilta.
Kurppa, onko H. argutifolius? Pari talvea mulla sellainen sinnitteli, viime talvi oli liikaa.
Ei mitään tietoa, ei ollut nimeä. Aina pitää kuitenkin jotain uutta yrittää.
Kääk, pari H. Nigeriä on täynnä nuppuja juuri nyt. Keväällä istutettuja ja jouluna ostettuja, hyvässä kunnossa kyllä mutta kukat on tulossa kyllä hiukan pahaan aikaan…Jos nuo tuosta selviää, niin keväällä on varmaan turha odottaa noiden osalta kukintaa?
Minulla jouluruusu on tehnyt nuput joka vuosi suunnilleen näihin aikoihin. Sitten on pysynyt sellaisena nupullisena talven ja kukkinut aikaisin keväällä (heti kun lumen alta selviää). En kyllä tiedä tuon omani lajiketta, joten voi tietysti olla eroa eri lajikkeilla?
Syksyllä minullakin näkyvät aina jo nuput, mitkä keväällä kukkivat. Eilen juuri katsastin ja suurimmassa osassa oli nuppuja.
Kiitos huojentavasta tiedosta, LiisiA ja raipel :). Eli nou hätä.
Voi kun tämän taas saisi pidetyksi hengissä sisällä kevääseen asti.
Terrassa oli upeita jouluruusuja hintaan 10.90 euroa, vielä jätin sinne mut luultavastihan se pittää hakia
olen pariinkin kertaan katsellut noita samoja jouluruusuja kuin jade mutta jotenkin tuntuu etteivät raukat selviä mulla hengissä. Meillä lämmitettään niin kovasti takkaa ja keittiössä puuhellaa että on lämmin ja kuiva ilma. Huonekasvejakin pitäisi olla raahaamassa suihkuun vähänväliä…
Vuosi sitten saamani jouluruusun onnistuin pitämään hengissä kevääseen juuri ja juuri. Ulkona se kuitenkin nopesti virkistyi ja syksyllä siinä näytti olevan jo muutama nuppukin.
Jouluruusun saa pysymään hengissä parvekkeellakin talven, kun istuttaa isohkoon styroxlaatikkoon valeeseen.
Tämänkö sais talaven yli sois enenmmän ku sata jänestä
Yhdessä jouluruusuni kukassa on tulossa siemenkodat. Voisiko niistä saada siemeniä, jotka itäsivät?
Onko kukaan onnistunut?
Ostin Terran alesta kaksi valkoista jouluruusua. Yritän saada ne talven yli valoisalla kuistilla jossa on vain lattialämmitys. Samassa paikassa talvetan pelargoniat. Eikö jouluruusu viihdykin viileässä?
Makareena, minulla on jouluruusu (sekä pelargoniat, pasuunakukat, ananassalvia, satiinivaleunikko ja kokeeksi chilit) myös valoisalla kuistilla jossa on pikkuinen sähköpatteri pitämässä lämpötilan plussan puolella. Eka jouluruusun talvetus epäonnistui, mutta nyt Anitalta saatu joulukukka näyttää tekevän jo kolmea nuppuakin (Kiitos Anita:-). Näinköhän jaksaisi avata ne. Kun ei vain kastelisi liikaa tai liian vähän.
Mullakin on se käsitys, että viileästä pitävät. Mulla on maitohuoneen ikkunalla, siellä on 5-10 astetta lämmintä. Tuntuu viihtyvän.
Mun jouluruusuni on vetoisalla ikkunalla vajaassa 20 asteessa. Sillä on jo ollut hengenmeno lähellä, kun en ole niitä säännöllisimpiä kastelijoita. Liotin sen viimeksi kunnolla ja nyt se on virkistynyt ja kasvaa, vaikka puolet jo kuivui. Kaksi kertaa viikossa pitäisi yrittää muistaa kastella vähän tai sitten tosiaan pitää laittaa altaaseen kastumaan. Ohhoijaa, sillä on vielä hyvät mahdollisuudet kuolla, ellen pian saa sen viereen jotain kylvöjä muistuttamaan kastelusta. Viileämpää paikkaa sille ei nyt löydy.
Minunkin omani kuivatti suurimman osan lehdistään, mutta kun vein sen kylmään eteiseen, niin jopa alkoi uutta kasvua näkyä. Eteisessä vaan ei ollut oikein valoa, joten siirsin sen nyt kellariin loisteputken alle.
Siellä on lämpötila n. 12 astetta.